6.4.2020 Ajoneuvot KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties maailman tunnetuin yksittäinen liikenneväline, Boeing 747 eli Jumbojet, on menettämässä yhä enemmän asemiaan kaksimoottorisille haastajilleen. Viimeisimpänä KLM joutui koronakriisin vuoksi aikaistamaan konetyypistä luopumistaan vuodella. 1960-luvun lopussa esitelty Boeing 747, Jumbojetti, hallitsi paitsi maailman suurimman matkustajakoneen, myös suurimman lentokoneen titteliä vuosikausien ajan. Se on kuulunut niin ikään maailman yleisimpiin konetyyppeihin. Nelimoottorisen koneen puolitoistakerroksinen muoto on erittäin tunnistettava ja se on inspiroinut muun muassa leluteollisuutta laajasti. 747 on esiintynyt lukemattomissa TV-sarjoissa ja elokuvissa. Se on osoittautunut vuosikymmenten aikana varsin luotettavaksi työjuhdaksi.Kaikki loppuu kuitenkin aikanaan, ja niin myös tämän koneen ansiokas taival matkustajakäytössä on loppusuoralla. Uusi moottoritekniikka on tehnyt kaksimoottorisista laajarungoista ylivertaisia vanhoihin nelimoottorisiin nähden, ainakin mitä tulee käyttökustannuksiin ja energiatehokkuuteen. Tämä seikka on ajanut lentoyhtiöt luopumaan nelimoottorikalustostaan. Tulilinjalla ovat siis olleet 747:n ohella niin yksikerroksinen Airbus A340 kuin ”superjumbona” tunnettu A380.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen yritysBoeingin viimeinen yritys pelastaa 747 koettiin 2010-luvun alussa, kun yhtiö lanseerasi 747-8 Intercontinentalin, joka on mitoiltaan ja massoiltaan suurin sekä tietysti myös kehittynein Jumbojet. Se on seuraaja tyypin menestyksekkäimmälle, 1980-luvun lopussa esitellylle 747-400-sukupolvelle. Valmistajalla oli suuria odotuksia Intercontinentalia kohtaan. Ottaahan se reilusti kaksimoottorisia enemmän matkustajia ja on ”arkkivihollistaan” A380:tä edullisempi.Myyntitilastot osoittautuivat kuitenkin karvaaksi kalkiksi: Lopulta vain kolme lentoyhtiötä hankki 747:n uusinta painosta matkustajaliikenteeseensä. Ne ovat Air China, Korean Air ja Lufthansa. Yhteensä niillä on 747-8-tyyppiä käytössä vaivaiset 36 kappaletta. Lisäksi muutamat valtiot ovat hankkineet sitä VIP-käyttöön ja onpa jokunen astetta parempiosainen valinnut sellaisen yksityiskoneekseenkin.Kiinan presidentin 747.Varmasti tunnetuin yksittäinen ostaja on Yhdysvaltain Ilmavoimat. Se on korvaamassa kaksi 30 vuotta vanhaa presidentin virkakonetta -8-versiolla. Nykyinen taloustietoinen presidentti Donald Trump tosin piti sovittua neljän miljardin dollarin hintaa aivan liian suolaisena valtiontaloudelle ja hän purkikin kaupan jo ennen virkaanastujaisiaan. Ratkaisu löytyi, kun konkurssin tehneelle Transaerolle alkujaan tilatut kaksi 747-8:aa saatiin ostettua reilusti halvemmalla uutta tarkoitustaan varten muutettaviksi. Uusia ”Air Force Oneja” odotetaan käyttöön neljän vuoden kuluessa.Jumbojet soveltuu erinomaisesti myös monenlaisiin rahdinkuljetuksen tarpeisiin. 747-400 on maailmalla varsin yleinen rahtikone ja tähän tehtävään myös -8-versio on laajemmin löytänyt tiensä.Rahtijuhtana 747 jatkanee vielä matkustajatehtäviä pidempään ominaisuuksiensa vuoksi.Enää muutama käyttäjäViimeisin 747:n matkustajakäytöstä poistanut yhtiö on hollantilainen, maailman vanhin lentoyhtiö, KLM. Se oli operoinut Jumbojetejä aina sen ensimmäisestä sukupolvesta lähtien, vuodesta 1971. Yhtiön mukaan sillä oli alkujaan tarkoitus luopua viimeisistä 747-400:ista vasta ensi vuonna, tasan 50 vuoden käytön jälkeen. Nykytilanne on, että kaupallinen lentoliikenne on kohdannut koronan myötä järkyttävän syvän kriisin, mikä pakotti KLM:n luopumaan janoisista jumboista vuotta etuajassa. Viimeinen matkustajalento yhtiön 747:llä lennettiin Mexico Citystä Amsterdamiin sunnuntaina 29.3.747 erottuu jopa KLM:n koronaparkissa Schipholin kentällä.KLM:n ohella lukuisat muutkin lentoyhtiöt ovat viimeaikoina luopuneet matkustaja-jumboistaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa – tyypin alkuperämaassa – kaikki yhtiöt ovat sen tehneet, viimeisimpänä Delta Airlines joulukuussa 2017. Viime vuoden puolella 747:n käytöstään poistivat lopullisesti Air France ja EL AL Israel Airlines, joista molemmat olivat olleet tyypin käyttäjiä 1970-luvun alusta lähtien. Vastaava trendi on toki jatkunut jo ainakin kaksikymmentä vuotta, eli 747 todella kuului aikanaan maailman suosituimpiin matkustajakonetyyppeihin.British Airways on tällä hetkellä suurin 747:n äänenkannattaja.Tyypin matkustajakäyttöä jatkaa edelleen muutama yhtiö maailmassa. Maailman suurin 747-400-laivasto, 36 konetta, on jo pitkään ollut British Airwaysilla. Myös Lufthansa jatkaa -400:n käyttöä -8-sarjansa rinnalla vielä jonkin aikaa. Muutaman suuremman yhtiön lisäksi myös jotkin lomalentoyhtiöt operoivat 747-400:aa, mutta näyttää siltä, että ”kuningas korona” pienentää lukua entisestään – odotettuakin ripeämmällä aikataululla.Maailman vilkkaimpiin kuuluva Schipholin lentokenttä on nyt maailman vanhimman lentoyhtiön parkkialue.Kaksimoottorisilla jatketaanEtualalla Jumbon korvaajiin kuuluvan Dreamlinerin suurin versio 787-10 KLM:n 100-vuotisjuhlateippauksessa.Samanlainen asema, joka 747:llä aikoinaan oli, on nyt periaatteessa kahdella uuden sukupolven kaksimoottorisella, Finnairinkin käyttämän Airbus A350:n kahdella- ja Boeing 787 Dreamlinerin kolmella eri versiolla. Nämä ovat hiljalleen korvaamassa myös vanhemman sukupolven kaksimoottorisia, kuten Airbus A330- ja Boeing 777-sarjoja, joista kummastakin on nyt saatavissa reilulla kädellä uudistetut versiot. Nyt koelentovaiheessa oleva uusi kääntyväsiipinen 777X tulee aikanaan kuljettamaan lähes tarkalleen yhtä paljon matkustajia kuin ensimmäisen polven 747.Boeing 777XTeksti: Benjamin Helander Lähteet: Boeing, British Airways, Planespotters Kuvat: KLM, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa