6.4.2020 Ajoneuvot KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties maailman tunnetuin yksittäinen liikenneväline, Boeing 747 eli Jumbojet, on menettämässä yhä enemmän asemiaan kaksimoottorisille haastajilleen. Viimeisimpänä KLM joutui koronakriisin vuoksi aikaistamaan konetyypistä luopumistaan vuodella. 1960-luvun lopussa esitelty Boeing 747, Jumbojetti, hallitsi paitsi maailman suurimman matkustajakoneen, myös suurimman lentokoneen titteliä vuosikausien ajan. Se on kuulunut niin ikään maailman yleisimpiin konetyyppeihin. Nelimoottorisen koneen puolitoistakerroksinen muoto on erittäin tunnistettava ja se on inspiroinut muun muassa leluteollisuutta laajasti. 747 on esiintynyt lukemattomissa TV-sarjoissa ja elokuvissa. Se on osoittautunut vuosikymmenten aikana varsin luotettavaksi työjuhdaksi.Kaikki loppuu kuitenkin aikanaan, ja niin myös tämän koneen ansiokas taival matkustajakäytössä on loppusuoralla. Uusi moottoritekniikka on tehnyt kaksimoottorisista laajarungoista ylivertaisia vanhoihin nelimoottorisiin nähden, ainakin mitä tulee käyttökustannuksiin ja energiatehokkuuteen. Tämä seikka on ajanut lentoyhtiöt luopumaan nelimoottorikalustostaan. Tulilinjalla ovat siis olleet 747:n ohella niin yksikerroksinen Airbus A340 kuin ”superjumbona” tunnettu A380.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen yritysBoeingin viimeinen yritys pelastaa 747 koettiin 2010-luvun alussa, kun yhtiö lanseerasi 747-8 Intercontinentalin, joka on mitoiltaan ja massoiltaan suurin sekä tietysti myös kehittynein Jumbojet. Se on seuraaja tyypin menestyksekkäimmälle, 1980-luvun lopussa esitellylle 747-400-sukupolvelle. Valmistajalla oli suuria odotuksia Intercontinentalia kohtaan. Ottaahan se reilusti kaksimoottorisia enemmän matkustajia ja on ”arkkivihollistaan” A380:tä edullisempi.Myyntitilastot osoittautuivat kuitenkin karvaaksi kalkiksi: Lopulta vain kolme lentoyhtiötä hankki 747:n uusinta painosta matkustajaliikenteeseensä. Ne ovat Air China, Korean Air ja Lufthansa. Yhteensä niillä on 747-8-tyyppiä käytössä vaivaiset 36 kappaletta. Lisäksi muutamat valtiot ovat hankkineet sitä VIP-käyttöön ja onpa jokunen astetta parempiosainen valinnut sellaisen yksityiskoneekseenkin.Kiinan presidentin 747.Varmasti tunnetuin yksittäinen ostaja on Yhdysvaltain Ilmavoimat. Se on korvaamassa kaksi 30 vuotta vanhaa presidentin virkakonetta -8-versiolla. Nykyinen taloustietoinen presidentti Donald Trump tosin piti sovittua neljän miljardin dollarin hintaa aivan liian suolaisena valtiontaloudelle ja hän purkikin kaupan jo ennen virkaanastujaisiaan. Ratkaisu löytyi, kun konkurssin tehneelle Transaerolle alkujaan tilatut kaksi 747-8:aa saatiin ostettua reilusti halvemmalla uutta tarkoitustaan varten muutettaviksi. Uusia ”Air Force Oneja” odotetaan käyttöön neljän vuoden kuluessa.Jumbojet soveltuu erinomaisesti myös monenlaisiin rahdinkuljetuksen tarpeisiin. 747-400 on maailmalla varsin yleinen rahtikone ja tähän tehtävään myös -8-versio on laajemmin löytänyt tiensä.Rahtijuhtana 747 jatkanee vielä matkustajatehtäviä pidempään ominaisuuksiensa vuoksi.Enää muutama käyttäjäViimeisin 747:n matkustajakäytöstä poistanut yhtiö on hollantilainen, maailman vanhin lentoyhtiö, KLM. Se oli operoinut Jumbojetejä aina sen ensimmäisestä sukupolvesta lähtien, vuodesta 1971. Yhtiön mukaan sillä oli alkujaan tarkoitus luopua viimeisistä 747-400:ista vasta ensi vuonna, tasan 50 vuoden käytön jälkeen. Nykytilanne on, että kaupallinen lentoliikenne on kohdannut koronan myötä järkyttävän syvän kriisin, mikä pakotti KLM:n luopumaan janoisista jumboista vuotta etuajassa. Viimeinen matkustajalento yhtiön 747:llä lennettiin Mexico Citystä Amsterdamiin sunnuntaina 29.3.747 erottuu jopa KLM:n koronaparkissa Schipholin kentällä.KLM:n ohella lukuisat muutkin lentoyhtiöt ovat viimeaikoina luopuneet matkustaja-jumboistaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa – tyypin alkuperämaassa – kaikki yhtiöt ovat sen tehneet, viimeisimpänä Delta Airlines joulukuussa 2017. Viime vuoden puolella 747:n käytöstään poistivat lopullisesti Air France ja EL AL Israel Airlines, joista molemmat olivat olleet tyypin käyttäjiä 1970-luvun alusta lähtien. Vastaava trendi on toki jatkunut jo ainakin kaksikymmentä vuotta, eli 747 todella kuului aikanaan maailman suosituimpiin matkustajakonetyyppeihin.British Airways on tällä hetkellä suurin 747:n äänenkannattaja.Tyypin matkustajakäyttöä jatkaa edelleen muutama yhtiö maailmassa. Maailman suurin 747-400-laivasto, 36 konetta, on jo pitkään ollut British Airwaysilla. Myös Lufthansa jatkaa -400:n käyttöä -8-sarjansa rinnalla vielä jonkin aikaa. Muutaman suuremman yhtiön lisäksi myös jotkin lomalentoyhtiöt operoivat 747-400:aa, mutta näyttää siltä, että ”kuningas korona” pienentää lukua entisestään – odotettuakin ripeämmällä aikataululla.Maailman vilkkaimpiin kuuluva Schipholin lentokenttä on nyt maailman vanhimman lentoyhtiön parkkialue.Kaksimoottorisilla jatketaanEtualalla Jumbon korvaajiin kuuluvan Dreamlinerin suurin versio 787-10 KLM:n 100-vuotisjuhlateippauksessa.Samanlainen asema, joka 747:llä aikoinaan oli, on nyt periaatteessa kahdella uuden sukupolven kaksimoottorisella, Finnairinkin käyttämän Airbus A350:n kahdella- ja Boeing 787 Dreamlinerin kolmella eri versiolla. Nämä ovat hiljalleen korvaamassa myös vanhemman sukupolven kaksimoottorisia, kuten Airbus A330- ja Boeing 777-sarjoja, joista kummastakin on nyt saatavissa reilulla kädellä uudistetut versiot. Nyt koelentovaiheessa oleva uusi kääntyväsiipinen 777X tulee aikanaan kuljettamaan lähes tarkalleen yhtä paljon matkustajia kuin ensimmäisen polven 747.Boeing 777XTeksti: Benjamin Helander Lähteet: Boeing, British Airways, Planespotters Kuvat: KLM, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti