8.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus RS – kiitos, olit hauskin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heitämme talviset jäähyväiset Ford Focus RS:lle. Yksi mutka kertoi kaiken Ford Focus RS:stä. Vuosi oli 2016, ja Moottori oli Valencian MotoGP-radalla tutustumassa Fordin uuteen nelivetotykkiin. Ennen varsinaista rata-ajoa lämmiteltiin tunnelmaa ja renkaita kohuttua drift-ajotilaa esittelevällä ympyräradalla. Sen jälkeen kypärät laitettiin päähän ja siniset Fordit suuntasivat kilparadalle.En vieläkään tiedä, oliko mainitun drift-asetuksen käyttö radalla käynyt Fordilla mielessä, mutta ainakaan järjestäjät eivät ymmärtäneet erikseen moista kieltää. Kun asialliset ratahavainnot oli tehty, oli pakko naputtaa luisutila päälle ja katsoa mitä käy.Kun kolmosvaihteella ajettavassa mutkassa nelivetoisesta autosta alkoi vastaohjaus loppua kesken, mielessä oli pieni epäilys teon järkevyydestä, mutta mutkan auetessa suoraksi Fordin erikoinen nelivetojärjestelmä nykäisi auton suoraksi. Ajatuksia sai keräillä hetken: reilun 50 000 euron perhesportti meni juuri kilparadalla leveää luisua noin satasen vauhtia? Kyllä kiitos!Hitaammissa neulansilmissä luisut eivät onnistuneet aivan yhtä teatraalisesti. Heräsi epäilys, ettei Focus RS:n tietokoneohjattu neliveto irrota perää, jos auto on valmiiksi epävakaassa tilanteessa ja vaarana on pyörähtää ympäri. Kuinkakohan auto sitten toimii Suomen talvessa, kun kaikki on ohjelmistosta kiinni?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraan lumikaaokseenKaksi vuotta myöhemmin voi todeta napakasti: erittäin hyvin. Ford Focus RS:n saapuessa Moottorin toimitukseen pääkaupunkiseudulla riehuu kenties talven pahin lumimyrsky. Se ei paljoa autoa hetkauta, kunnes saamme idean kuvata toimituksen takapihan umpipuuterissa. Nelivedolla tosiaan pääsee tosi pahasti jumiin, kun tarpeeksi yrittää…Kun Focus RS:n renkaat saavat alleen kovaksi pakkautunutta lunta, alkaa meno maistua. Kaarteeseen sisään Focus RS vielä taittuu hyvin etuvetomaisesti eikä jarrullakaan autoa saa suuremmin kääntymään, mutta keulan alkaessa taittua mutkaan voi kaasun avata varhain. 2,3-litraisen turbomoottorin runsas alavääntö helpottaa talviajoa, sillä pyörät menettävät pidon isommallakin vaihteella. Silloin nelivedon toiminta on erittäin johdonmukaista ja ennustettavaa. Jos kaasua avaa reilummin, kasvaa luistokulma hyvin johdonmukaisesti. Ei ole epäilystä, etteivät Fordin insinöörit olisi viettäneet pitkiä ja epäilemättä hauskoja hetkiä säätäessään nelivetoa talvioloihin. Erinomainen erikoinenEnnakoitavuuden taustalla on erikoisen järjestelmän edut: koska Focus RS:ssä takatasauspyörästö on korvattu kulmavaihteeseen monilevykytkimillä liitetyillä vetoakseleilla, voidaan luistotilanteessa kummankin vetoakselin levykytkimet lukita täysin, jolloin takapyörät pyörivät täsmälleen samalla nopeudella. Sen huomaa kiitettävän vakaana käytöksenä.Oikaisuun riittää vain takavetomainen vastaohjaus, jolloin järjestelmä siirtää vetoa etupainotteisemmaksi ja auto suoristuu. Koska akselien välillä ei ole kiinteää mekaanista yhteyttä, käyttäytyy auto käsijarrulla kaksivetoisen tavoin.Näillä painikkeilla pärjää läpi pitkän talven.Kesäkelillä Focus RS:n erittäin nopea ohjaus vaatii korjausliikkeiltä suurta tarkkuutta, mutta talviolosuhteissa sen tuoma epätarkkuus ei haittaa. Liukkaus myös hälventää Sport-, Track-, ja Drift-ajotilojen eroja.Yhä huippuhauskaVuodet eivät ole laimentaneet Focus RS:n hohtoa. Tietysti perusmallin pitkä ikä näkyy entistä pahemmin kojelaudan muotoilussa, mutta lopulta vaakakupissa painavat enemmän ajattomat perusasiat, kuten luonnollisesti toimivat hallintalaitteet, erinomaiset istuimet ja hyvin porschemaisesti toimiva alusta, joka onnistuu yhdistämään tarkkaa ja jämäkkää kontrollia siedettävään pintapehmeyteen.Koeajon aikana tulee useaan kertaan pohdittua, onko Focus RS kenties ympärivuotisessa käytössä hauskin alle 100 000 euroa maksava uusi auto? Siihen emme saa vastausta, sillä RS:n tuotanto loppui huhtikuussa. Seuraavan sukupolven Focuksen RS-painosta odotellessa voimme vain palata samaan toteamukseen, millä otimme Focus RS:n vuonna 2016 vastaan: kiitos Ford.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen