12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX30 edustaa automaailman kuuminta trendiä: uusi nimi ja pieni korotus. Hyvää: Ergonomia, laatuvaikutelma. Huonoa: Pintakovuus, vaihteisto varauksin. Automaailman kuumimpia trendejä ovat pienillä muutoksilla perheautoista katumaastureiksi muunnetut crossoverit: Skoda Scalasta tehty Kamiq, Kia Ceedistä muunnettu Xceed ja nyt Mazda 3:sta muovattu CX-30.CX-30 aloittaa uuden luvun japanilaisvalmistajan nimipolitiikassa vähän pakosta: CX-3 on jo käytössä Mazda 2 -pohjaisessa katumaasturissa, ja lisäksi yhtiö valmistaa kiinalaismarkkinoille myös CX-5:stä sulavoitettua CX-4 -mallia.Käytännössä CX-30 on kuin maastopuvun pukenut Mazda 3: se on vähän lyhyempi (-65mm), akselivälitään typistetty (-45mm), yhden millin kapeampi, mutta peräti kymmenen senttimetriä korkeampi kuin pystyperäinen Mazda 3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus ja nypistysUlkoa olemus on hyvin samankaltainen: suurimmat erot löytyvät CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävistä seikkailumuoveista ja pystyperäistä 3:sta konservatiivisemmista C-pilarien linjoista. Niiden ansiosta CX-30:n takaistuimelta aukeaa paljon kolmosen pystyperää avarammat näkymät. Takatilat ovat varsin ryhdikkäät, mutta vähän keskimittaisia pidemmillä voi pääntila jäädä kortille. Tavaratilaa CX-30 tarjoaa 430 litraa, kun Mazda 3 vetää pystyperäisenä 358 ja sedanina 450 litraa. Sama sukuMazda CX-30 on hyvin Mazda 3:n kaltainen auto. Siis monin paikoin suorastaan erinomainen, mutta silti muutamalla osa-alueella viime metreillä kompastuva.CX-30:n sisätilat noudattavat kolmosen erittäin korkeatasoista laatuvaikutelmaa ja selkeän pelkistettyjä linjoja. Keskimittainen saa erinomaisen ajoasennon laajojen säätöjen ansiosta ja perusergonomia on erinomaista. Bemarimaisella rullalla ohjattava näyttö on häivytetty selkeäksi osaksi kojelaudan linjoja, eikä vain lätkäisty tablettimaisesti paikalleen niin monen merkin tapaan. Muutoinkin Mazdan tapa pitää teknologia orjana eikä renkinä miellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…ja sukuviatAina siinä ei onnistuta: aktiivinen vakionopeudensäädin on karkeatoiminen ja kaistavahti ei ihan aina ole hereillä. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmäkin vihjaa vähän siellä täällä ajamaan 120 kilometriä tunnissa, vaikka rajoitus olisi vain 80 km/h.Myös ajettavuudelta CX-30 tuntuu enemmänkin Mazda 3:n kolmannelta koriversiolta kuin täysin uudelta mallilta: ohjaus on hyvin luonnollinen ja alusta toimii reippaasti ajaessa hienosti, mutta pintakovuus vaivaa jatkuvasti. Välillä CX-30 jopa löytää tiestä herätteitä, jotka saavat koko korin tärähtelemään. Toisaalta melutaso on kohtuullinen ja äänensävy miellyttävä.Koeajoautoa liikuttaa Mazdan 122-hevosvoimainen Skyactiv-G 2.0 -bensiinimoottori. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi maahantuoja ennustaa uutta Skyactiv-X -moottoria, johon ehdimme jo tutustua ulkomailla Mazda 3:n keulalla.Skyactiv-X:llä CX-30 liikkunee selkeästi ripeämmin, mutta rauhallisessa ajossa 122 hevosvoimaakin riittää. Automaattivaihteisto ei nytkään ansaitse täysiä pisteitä: toiminta on etenkin alkuun epämääräistä, mutta tavoille tottuu vähitellen.Laaja mallistoMazda CX-30:n mallisto on selkeä: tarjolla on kaksi mainittua moottoria (122 ja 180 hv), 6-vaihteiset manuaali- ja automaattivaihteistot ja etu- tai neliveto. Yhdistelmät voi valita muuten vapaasti, mutta nelivetoa 122-hevosvoimaiseen ei tarjota.Mazda CX-30:n hinnat alkavat 27 990 eurosta, eli pari tonnia Mazda 3:n yläpuolelta – lisähinnan vastine rahalle jää mielipideasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä