12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX30 edustaa automaailman kuuminta trendiä: uusi nimi ja pieni korotus. Hyvää: Ergonomia, laatuvaikutelma. Huonoa: Pintakovuus, vaihteisto varauksin. Automaailman kuumimpia trendejä ovat pienillä muutoksilla perheautoista katumaastureiksi muunnetut crossoverit: Skoda Scalasta tehty Kamiq, Kia Ceedistä muunnettu Xceed ja nyt Mazda 3:sta muovattu CX-30.CX-30 aloittaa uuden luvun japanilaisvalmistajan nimipolitiikassa vähän pakosta: CX-3 on jo käytössä Mazda 2 -pohjaisessa katumaasturissa, ja lisäksi yhtiö valmistaa kiinalaismarkkinoille myös CX-5:stä sulavoitettua CX-4 -mallia.Käytännössä CX-30 on kuin maastopuvun pukenut Mazda 3: se on vähän lyhyempi (-65mm), akselivälitään typistetty (-45mm), yhden millin kapeampi, mutta peräti kymmenen senttimetriä korkeampi kuin pystyperäinen Mazda 3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus ja nypistysUlkoa olemus on hyvin samankaltainen: suurimmat erot löytyvät CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävistä seikkailumuoveista ja pystyperäistä 3:sta konservatiivisemmista C-pilarien linjoista. Niiden ansiosta CX-30:n takaistuimelta aukeaa paljon kolmosen pystyperää avarammat näkymät. Takatilat ovat varsin ryhdikkäät, mutta vähän keskimittaisia pidemmillä voi pääntila jäädä kortille. Tavaratilaa CX-30 tarjoaa 430 litraa, kun Mazda 3 vetää pystyperäisenä 358 ja sedanina 450 litraa. Sama sukuMazda CX-30 on hyvin Mazda 3:n kaltainen auto. Siis monin paikoin suorastaan erinomainen, mutta silti muutamalla osa-alueella viime metreillä kompastuva.CX-30:n sisätilat noudattavat kolmosen erittäin korkeatasoista laatuvaikutelmaa ja selkeän pelkistettyjä linjoja. Keskimittainen saa erinomaisen ajoasennon laajojen säätöjen ansiosta ja perusergonomia on erinomaista. Bemarimaisella rullalla ohjattava näyttö on häivytetty selkeäksi osaksi kojelaudan linjoja, eikä vain lätkäisty tablettimaisesti paikalleen niin monen merkin tapaan. Muutoinkin Mazdan tapa pitää teknologia orjana eikä renkinä miellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…ja sukuviatAina siinä ei onnistuta: aktiivinen vakionopeudensäädin on karkeatoiminen ja kaistavahti ei ihan aina ole hereillä. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmäkin vihjaa vähän siellä täällä ajamaan 120 kilometriä tunnissa, vaikka rajoitus olisi vain 80 km/h.Myös ajettavuudelta CX-30 tuntuu enemmänkin Mazda 3:n kolmannelta koriversiolta kuin täysin uudelta mallilta: ohjaus on hyvin luonnollinen ja alusta toimii reippaasti ajaessa hienosti, mutta pintakovuus vaivaa jatkuvasti. Välillä CX-30 jopa löytää tiestä herätteitä, jotka saavat koko korin tärähtelemään. Toisaalta melutaso on kohtuullinen ja äänensävy miellyttävä.Koeajoautoa liikuttaa Mazdan 122-hevosvoimainen Skyactiv-G 2.0 -bensiinimoottori. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi maahantuoja ennustaa uutta Skyactiv-X -moottoria, johon ehdimme jo tutustua ulkomailla Mazda 3:n keulalla.Skyactiv-X:llä CX-30 liikkunee selkeästi ripeämmin, mutta rauhallisessa ajossa 122 hevosvoimaakin riittää. Automaattivaihteisto ei nytkään ansaitse täysiä pisteitä: toiminta on etenkin alkuun epämääräistä, mutta tavoille tottuu vähitellen.Laaja mallistoMazda CX-30:n mallisto on selkeä: tarjolla on kaksi mainittua moottoria (122 ja 180 hv), 6-vaihteiset manuaali- ja automaattivaihteistot ja etu- tai neliveto. Yhdistelmät voi valita muuten vapaasti, mutta nelivetoa 122-hevosvoimaiseen ei tarjota.Mazda CX-30:n hinnat alkavat 27 990 eurosta, eli pari tonnia Mazda 3:n yläpuolelta – lisähinnan vastine rahalle jää mielipideasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?