2.9.2024

Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa

Kuva Audi

Audin keskikokoinen katumaasturi uudistui A5:n hengessä, paitsi että sen kaikki moottorivaihtoehdot ovat nyt kevythybridejä.

Teknisesti kolmannen sukupolven Q5 on hyvin lähellä uutta Audi A5:ttä – eli siis entistä Audi A4:ää. Tuosta viistoperäksi muuttuneesta limusiinista olemme kertoneet jo kattavasti aikaisemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudella ilmeellä

Q5:n sukulaisuussuhde A5:een on heti ensi vilkaisulla ilmeinen. Perheidentiteetti myös täyssähköisiin malleihin eli A6 e-troniin, A6 Avant e-troniin sekä myös Q6 e-troniin on edeltäjää vahvempi.

Korimallista johtuen uusi hunajakennomaski eroaa toki A5:stä, jossa maski näyttää matalammalta ja siten vieläkin aggressiivisemmalta. Q5:ssä konepelti ulottuu myös nyt maskiin asti eli se ei kierrä A5:n tapaan keulan ympäri reippaasti valojen ja maskin yläpuolelta. Muuten keuloissa on paljon samaa, mm. isot ilmanottoaukot maskin sivuilla. Vaatimaton tai huomaamaton eivät ole adjektiiveja, jotka nousevat mieleen Q5:n keulaa katsellessa.

Maltillisesti 4,72 metriä pitkäksi kasvaneen Q5:n kyljet on tavallaan rauhalliset ilman ylilyöntejä auton katumaasturimaisuuden korostamiseksi. Helmaa kohden pokkaukset nousevat toki esiin ja myös helmat ovat  pulleat, mutta pyöräkoteloissa on vastaavasti maltettu olla korostamatta niitä liikaa. Kylkilinja on korkea ja ikkunat sen takia melko matalat. Pitkähkö eli 2,82 metrin mittainen akseliväli korostaa vielä mittasuhteita. Kyseessä on silti selkeästi katumaasturi.

Takana valot ylettyvät koko perän yli ja itse valoihin on tarjolla uutta teknologiaa muiden uusien Audien tapaan. Myös alahelmoja on pullistettu ja korostettu. Ilmeessä on samaa sporttista ja isottelevaa korostusta kuin keulassa.

Kokonaisuus lienee juuri sellainen, johon Audin ostajien on helppo tykästyä. Ulkomuodoissa ei ole lähdetty kikkailemaan liikaa edeltäjään verrattuna, mutta uutta on kuitenkin enemmän kuin riittävästi.

Yksityiskohdissa on myös eroa eri malliversioissa. Näissä kuvissa esiintyvä auto on sporttisempi S-line. Toinen esillä oleva auto oli SQ5. Tavallista perusversiota emme ole vielä nähneet. Myös pyöräkoolla ja vanteilla voidaan korostaa auton ilmettä ja olemusta. Skaala pyöräkoossa on hyvin laaja ulottuen 17 tuumasta aina 21 tuumaan.

Uusi ohjaamo

Ohjaamo ei tarjoa yllätyksiä muihin uusiin Audeihin verrattuna. Kojelaudan päällä on ”leijuva” iso ja kaareva OLED-näyttö, jossa yhdistyvät 11,9-tuumainen mittaristo sekä 14,5-tuumainen kosketusnäyttö. Ratkaisu on ilmava ja hyvin näytön ohuuden ansiosta myös moderni. Kaarevuus istuu Audin kuljettajakeskeiseen filosofiaan.

Mittaristosta ja kosketusnäytöstä löytyvät tutut graafiset MMI-elementit, ja erilaisia sovelluksia on tarjolla runsaasti. Niitä kehitetään myös jatkuvasti lisää.

Lisäksi infoa on tarjolla entistä runsaammin myös tuulilasiin piirtyvään HUD-näyttöön. Sen näkymää voi säätää sen mukaan, kuinka paljon informaatiota haluaa. Tuulilasiin saa heijastettuna tietoa myös infotainment-järjestelmästä, ja noita tietoja voi selata ohjauspyörään sijoitetuilla säätimillä.

Erilaisten ajon aikana tarvittavien toimintojen säätäminen tapahtuu myös keskitetymmin kuin aikaisemmin. Esimerkiksi istuimet, valot, sivupeilit, lukitus – ne kaikki säädetään kuljettajan kyynärnojan etuosassa olevalta kosketusnäytöltä.

Käynnistysnappi on vaihdevivun läheisyydessä, kuten ovat myös pysäköintikameroiden ja -avustimien käyttönappulat. Myös ajotilavalikkoon pääsee käsiksi samassa yhteydessä. Loput toiminnoista tapahtuvat sitten joko ratin säätimiltä tai kosketusnäytön kautta. Ilmastoinnin säädöt ovat keskitetysti ja selkeästi näytön alalaidassa.

Ja erilaisia verhoiluvaihtoehtoja ja -värejä on luonnollisesti suuri määrä. Kerromme noista lisää, heti kunhan saamme itse niistä tietää.

Myös matkustajia hemmotellaan

Vaikka kuljettaja on kaiken keskiössä, myös etumatkustaja on huomioitu paremman varustetason versioissa. Kartturille on oma 10,9-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan oikealla laidalla. Tuo näyttö on myös suunniteltu niin, että sen käyttö on hyvin vapaata myös ajon aikana, koska sen käyttö ei häiritse kuljettajaa.

Takapenkillä on hyvin joskaan ei mitenkään ylellisesti tilaa. Sekä polvi- että pääntilaa on mukavasti. Ensi mainitusta huolehtii istuimien pituussäätövara eli auton kuljetuskapasiteetti joustaa matkustajien ja tavaroiden kesken. Takaselkänojissa on myös kallistusmahdollisuus. Keskipaikalla ei ole ihan yhtä mukava matkustaa kuin reunoilla, sen verran korkea keskitunneli on.

Ja totta kai takamatkustajille on tarjolla tukku varusteita, joiden avulla pidempikin matka taittuu viihtyisästi. Q5:stä näkee myös nopeasti sen, että se on suunniteltu matka-autoksi. Erilaisia säilytyslokeroita on kiitettävästi ympäri autoa. Ja takamatkustajien USB-C-pistokkeet antavat ulos virtaa tehokkaasti peräti 100 wattin teholla.

Myös tavaraa mahtuu matkalle mukaan kohtalaisesti, tavaratila on venytettävissä kaikkien takaistuimien selkänojat nurin kaatamalla 1473 litraan. Se on noin 50 litraa enemmän kuin A5 Avantissa. Hattuhyllylle on oma säilönsä tavaratilan pohjan alla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusittu perusrakenne ja digiaika

A5 ja A5 Avant saivat luvan toimia uuden PPC-perusrakenteen (Premium Platform Combustion) esittelyaihiona, ja sama pohjalevy löytyy myös Q5:stä. Tämä uusittu perusrakenne tukee Audin uutta digitaalista arkkitehtuuria – sitä samaa, joka on käytössä myös täyssähköautoissa. Uuden sähköarkkitehtuurin eli E3 1.2:n tehtävänä on lukuisten tietoviihdejärjestelmän sovellusten, kuljettajaa avustavien järjestelmien, navigoinnin ja myös älykkään sekä oppivan puheohjauksen hallinta.

Järjestelmän keskushermosto koostuu viidestä prosessorista. Niille on jaettu erilaisia tehtäväalueita. Yksi ohjaa voimalinjaa ja jousitusta, toinen kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kolmas tietoviihde- eli infotainment-järjestelmiä ja neljäs valoja, ilmastointia sekä istuimia. Viidennen prosessorin tehtävänä on toimia sitten kaiken yhdistävänä keskustietokoneena sekä kommunikoida auton ulkopuolisen digitaalisen maailman kanssa.

Muuten pohjalevyn rakenteissa ei ole hirveästi uusinta uutta vaan käytössä on vuosien varrella jatkuvasti kehitettyä ja parannettua tekniikkaa. Ja autoon tulevan tekniikan ja varusteiden määrä riippuu tietysti siitä, kuinka tiukalla kukkaron nyörit ovat. Tarjolla on esimerkiksi matkustajia Suomen tievaurioilta mahdollisimman hyvin eristävää teknologiaa eli mukautuvan alustan ilmajousituksella.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Uuden Q5:n valmistus alkaa kolmella moottorivaihtoehdolla. Perusbensakone on kaksilitrainen. Tehoa siinä on 150 kW (204 hv) eli A5:n 110 kW (150 hv) peruskone ei tule saataville Q5:een. Tuon 204-heppaisen moottoriversion saa joko etu- tai nelivetoisena.

Diesel on sekin kaksilitrainen, ja teho on täsmälleen sama kuin bensakoneessa. Vääntöä löytyy toki enemmän eli 400 Nm, kun bensakoneen maksimivääntö on 340 Nm.

Malliston huipulla on sitten aina nelivetoinen SQ5, jota vauhdittaa kolmilitrainen bensaveekuutonen. Sen teholukema on 270 kW (367 hv). Voimaa on tarjolla peräti 550 Nm.

Kaikkien moottoreiden yhteydessä on aina uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Se tukee polttomoottoreita pienellä 18 kW (24 hv) sähkömoottorilla. Kaikkien voimalinjojen vaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.

PPC-rakenne sallii toki myös reippaamman sähkön käytön voimalinjassa, joten odottelemme uusia voimalinjoja mielenkiinnolla. Audillakin varmasti seurataan tällä hetkellä tarkasti sitä, mikä on erilaisten hybridiversioiden kysyntä maailmalla tällä hetkellä.

Audin uudesta 48 voltin kevythybridistä on tosin mainittava sen verran, että se on jo aika lähellä tavallista hybridiä. Tavaratilan alla sijaitsevan akun koko on 1,7 kWh, joka sallii auton liikuttelun lyhyitä matkoja myös pelkällä sähköllä. Myös päästöt ovat kevythybriditekniikan ansiosta luonnollisesti pienemmät. Tuon 48 voltin järjestelmän toiminnasta olemme kirjoittaneet erikseen jo enemmän.

Tuttu valmistuspaikka

Edeltäjän tapaan myös uusi Q5 valmistetaan Meksikossa. Siellä valmistetut ensimmäiset autot rantautuvat Eurooppaan ensi vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Tilauskirjat aukeavat kuitenkin jo nyt syksyllä. Suomen hintoja ei ole vielä kerrottu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat