25.7.2023 Matkailu Koeistuttu: Finnairin ”pystyselkäbusiness” ravistelee matkustamojen suunnittelua Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair toi viime vuonna uudistetun businessluokan A330- ja A350-koneisiin. Ratkaisu herätti paljon parranpärinää, sillä millaisessa businessluokan istuimessa ei ole kallistettavaa selkänojaa? Joskus asiat kannattaa suunnitella alusta saakka uudelleen. Lontoolaisen suunnittelutoimisto PriestmanGooden konsepti uudenlaisesta businessluokasta vuoti verkkoon British Airwaysin väreissä, mutta tuote ponnahtikin ensimmäisenä käyttöön allianssikumppani Finnairin koneissa. PriestmanGooden vision toteutti toimivaksi istuimeksi Collins Aerospace.– Kun näin istuimen [ilmailualan konferenssissa], rakastuin siihen ja vakuutin Collins Aerospacelle, että Finnair on oikea kumppani tuotteen esittelyyn, kertoo Finnairin asiakaskokemustiimin David Kondo tiedotteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäykkäselkäinen menoLoosimainen istuinratkaisu keräsi paljon huomiota saapuessaan, sillä sen selkänojaa ei voi kallistaa. Hiukan viistottain asennetut istuimet tarjoavat kuitenkin lähes kaksi metriä makuu- ja löhöystilaa lennon aikana. Selkänojan olemusta voi säädellä tyynyillä, joten nousun jälkeen istuimesta löytää helposti sopivan löhöysasennon. On toki makuasia, arvostaako kallistuvaa selkänojaa enemmän kuin suoraksi saatavia jalkoja, mutta kaltaisilleni jalkajengiläisille istuin on ratkaisevasti perusbusinestä parempi.Yksinkertainen ja melko kiinteä rakenne on myös auttanut vähentämään liikkuvien (ja hajoavien) osien määrää. Istuimen jalkarahi nousee sähköisesti, minkä lisäksi mystinen väliosa täytyy kääntää esiin kahvasta. Siinäpä se. Istuimet on myös helppo suunnitella matkustamoon, sillä niille ei tarvitse varata erikseen säätötilaa, vaan ne pysyvät kiinteinä. Suoraksi ojennettuna takana istuvan jalat ovat teknisesti ottaen etupenkin kyynärnojan sisällä, mutta tilat on eristetty väliseinällä, joten ajatus ei haittaa.Jostain syystä tämä väliosa tulee nostaa kahvasta, mutta muilta osin istuin on odotettua helppokäyttöisempi. Kuvassa myös nukkumiseen tarkoitettu lisävyö.Istuimen yksinkertaisuuteen nähden onkin erikoista, että Finnairin tietoviihdejärjestelmästä löytyvä istuimen selitysvideo on niin huono. Markkinointimateriaalien kanssa samalla ylirauhallisella tyylillä tehty video näyttää yksityiskohtia, mutta jopa yksinkertainen kaavakuva toimisi paljon paremmin.Kolmipistevyön olkavyö on sijoitettu epämukavasti, mutta onneksi sitä tarvitaan vain vähän.Nousun ja laskun aikana businessistuimella lantiovyöhön lisätään henkilöautoista tuttu olkavyö. Vyön kulma ja sijainti paljastavat, että istuimen rakentaneet toimijat eivät todellakaan ole autoalalla, mutta onneksi käyttö jää lyhytaikaiseksi. Nukkumista varten istuimesta löytyy vielä keskemmälle sijoitettu lantiovyö.Painikerivistöstä löytyy myös hyvä "älä häiritse" -valo nukkujia varten.Istuimen muuhun varusteluun kuuluvat lukulamppu, kääntyvä pöytä, pari säilytyslokeroa, älypuhelimen langaton latausalusta ja USB-liitäntöjä sekä kohtuullisen hyvä viihdejärjestelmä, joka osaa näyttää myös lennon tietoja kevyesti mielenkiintoisilla tavoilla. Jostain syystä vain osa sovelluksista lataa itseään kauan. Viihdetarjonnassa on panostettu genrejen läpileikkaamiseen raa'an määrän sijaan.Uusi istuin, vanha tunnelmaFinnair on asentanut uuden AirLounge-istuimen A330- ja A350-koneisiinsa, joita voi löytää maailmanpolitiikasta johtuen hiukan erikoisiltakin reiteiltä. Löhöistuimen kohdalla harmittaa kerrankin, että Euroopan sisäiset lennot ovat yleensä vain muutamien tuntien mittaisia.Muuten Finnairin A350-tuote on hyvä turistiluokkaa myöten ja iloisesti hymyilevä henkilökunta on muistutus vanhasta Finnairista, ennen kuin tunnelma kiristyi viimeisimpien säästökampanjoiden myötä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä