25.7.2023 Matkailu Koeistuttu: Finnairin ”pystyselkäbusiness” ravistelee matkustamojen suunnittelua Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair toi viime vuonna uudistetun businessluokan A330- ja A350-koneisiin. Ratkaisu herätti paljon parranpärinää, sillä millaisessa businessluokan istuimessa ei ole kallistettavaa selkänojaa? Joskus asiat kannattaa suunnitella alusta saakka uudelleen. Lontoolaisen suunnittelutoimisto PriestmanGooden konsepti uudenlaisesta businessluokasta vuoti verkkoon British Airwaysin väreissä, mutta tuote ponnahtikin ensimmäisenä käyttöön allianssikumppani Finnairin koneissa. PriestmanGooden vision toteutti toimivaksi istuimeksi Collins Aerospace.– Kun näin istuimen [ilmailualan konferenssissa], rakastuin siihen ja vakuutin Collins Aerospacelle, että Finnair on oikea kumppani tuotteen esittelyyn, kertoo Finnairin asiakaskokemustiimin David Kondo tiedotteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäykkäselkäinen menoLoosimainen istuinratkaisu keräsi paljon huomiota saapuessaan, sillä sen selkänojaa ei voi kallistaa. Hiukan viistottain asennetut istuimet tarjoavat kuitenkin lähes kaksi metriä makuu- ja löhöystilaa lennon aikana. Selkänojan olemusta voi säädellä tyynyillä, joten nousun jälkeen istuimesta löytää helposti sopivan löhöysasennon. On toki makuasia, arvostaako kallistuvaa selkänojaa enemmän kuin suoraksi saatavia jalkoja, mutta kaltaisilleni jalkajengiläisille istuin on ratkaisevasti perusbusinestä parempi.Yksinkertainen ja melko kiinteä rakenne on myös auttanut vähentämään liikkuvien (ja hajoavien) osien määrää. Istuimen jalkarahi nousee sähköisesti, minkä lisäksi mystinen väliosa täytyy kääntää esiin kahvasta. Siinäpä se. Istuimet on myös helppo suunnitella matkustamoon, sillä niille ei tarvitse varata erikseen säätötilaa, vaan ne pysyvät kiinteinä. Suoraksi ojennettuna takana istuvan jalat ovat teknisesti ottaen etupenkin kyynärnojan sisällä, mutta tilat on eristetty väliseinällä, joten ajatus ei haittaa.Jostain syystä tämä väliosa tulee nostaa kahvasta, mutta muilta osin istuin on odotettua helppokäyttöisempi. Kuvassa myös nukkumiseen tarkoitettu lisävyö.Istuimen yksinkertaisuuteen nähden onkin erikoista, että Finnairin tietoviihdejärjestelmästä löytyvä istuimen selitysvideo on niin huono. Markkinointimateriaalien kanssa samalla ylirauhallisella tyylillä tehty video näyttää yksityiskohtia, mutta jopa yksinkertainen kaavakuva toimisi paljon paremmin.Kolmipistevyön olkavyö on sijoitettu epämukavasti, mutta onneksi sitä tarvitaan vain vähän.Nousun ja laskun aikana businessistuimella lantiovyöhön lisätään henkilöautoista tuttu olkavyö. Vyön kulma ja sijainti paljastavat, että istuimen rakentaneet toimijat eivät todellakaan ole autoalalla, mutta onneksi käyttö jää lyhytaikaiseksi. Nukkumista varten istuimesta löytyy vielä keskemmälle sijoitettu lantiovyö.Painikerivistöstä löytyy myös hyvä "älä häiritse" -valo nukkujia varten.Istuimen muuhun varusteluun kuuluvat lukulamppu, kääntyvä pöytä, pari säilytyslokeroa, älypuhelimen langaton latausalusta ja USB-liitäntöjä sekä kohtuullisen hyvä viihdejärjestelmä, joka osaa näyttää myös lennon tietoja kevyesti mielenkiintoisilla tavoilla. Jostain syystä vain osa sovelluksista lataa itseään kauan. Viihdetarjonnassa on panostettu genrejen läpileikkaamiseen raa'an määrän sijaan.Uusi istuin, vanha tunnelmaFinnair on asentanut uuden AirLounge-istuimen A330- ja A350-koneisiinsa, joita voi löytää maailmanpolitiikasta johtuen hiukan erikoisiltakin reiteiltä. Löhöistuimen kohdalla harmittaa kerrankin, että Euroopan sisäiset lennot ovat yleensä vain muutamien tuntien mittaisia.Muuten Finnairin A350-tuote on hyvä turistiluokkaa myöten ja iloisesti hymyilevä henkilökunta on muistutus vanhasta Finnairista, ennen kuin tunnelma kiristyi viimeisimpien säästökampanjoiden myötä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Matkailu Jäähyväiset solateille: Col de l’Iseran 5.10.2024 Matkailu Erikoiset ateriat: Pädasten kartanon ravintola Alexander – 9 ruokalajin sinfonia makuaisteille 4.10.2024 Matkailu Kroatian Rijeka kiehtoo avattuna 29.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Pädasten kartano – hemmottelua ja rauhoittumista 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Caravan-messut Lahti Caravan 2024: Off road -mallien kysyntä kasvaa koko ajan – se tuo myös matkailuautoharrastukseen koko ajan uutta väkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä