25.7.2023 Matkailu Koeistuttu: Finnairin ”pystyselkäbusiness” ravistelee matkustamojen suunnittelua Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair toi viime vuonna uudistetun businessluokan A330- ja A350-koneisiin. Ratkaisu herätti paljon parranpärinää, sillä millaisessa businessluokan istuimessa ei ole kallistettavaa selkänojaa? Joskus asiat kannattaa suunnitella alusta saakka uudelleen. Lontoolaisen suunnittelutoimisto PriestmanGooden konsepti uudenlaisesta businessluokasta vuoti verkkoon British Airwaysin väreissä, mutta tuote ponnahtikin ensimmäisenä käyttöön allianssikumppani Finnairin koneissa. PriestmanGooden vision toteutti toimivaksi istuimeksi Collins Aerospace. – Kun näin istuimen [ilmailualan konferenssissa], rakastuin siihen ja vakuutin Collins Aerospacelle, että Finnair on oikea kumppani tuotteen esittelyyn, kertoo Finnairin asiakaskokemustiimin David Kondo tiedotteessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäykkäselkäinen meno Loosimainen istuinratkaisu keräsi paljon huomiota saapuessaan, sillä sen selkänojaa ei voi kallistaa. Hiukan viistottain asennetut istuimet tarjoavat kuitenkin lähes kaksi metriä makuu- ja löhöystilaa lennon aikana. Selkänojan olemusta voi säädellä tyynyillä, joten nousun jälkeen istuimesta löytää helposti sopivan löhöysasennon. On toki makuasia, arvostaako kallistuvaa selkänojaa enemmän kuin suoraksi saatavia jalkoja, mutta kaltaisilleni jalkajengiläisille istuin on ratkaisevasti perusbusinestä parempi. Yksinkertainen ja melko kiinteä rakenne on myös auttanut vähentämään liikkuvien (ja hajoavien) osien määrää. Istuimen jalkarahi nousee sähköisesti, minkä lisäksi mystinen väliosa täytyy kääntää esiin kahvasta. Siinäpä se. Istuimet on myös helppo suunnitella matkustamoon, sillä niille ei tarvitse varata erikseen säätötilaa, vaan ne pysyvät kiinteinä. Suoraksi ojennettuna takana istuvan jalat ovat teknisesti ottaen etupenkin kyynärnojan sisällä, mutta tilat on eristetty väliseinällä, joten ajatus ei haittaa. Jostain syystä tämä väliosa tulee nostaa kahvasta, mutta muilta osin istuin on odotettua helppokäyttöisempi. Kuvassa myös nukkumiseen tarkoitettu lisävyö. Istuimen yksinkertaisuuteen nähden onkin erikoista, että Finnairin tietoviihdejärjestelmästä löytyvä istuimen selitysvideo on niin huono. Markkinointimateriaalien kanssa samalla ylirauhallisella tyylillä tehty video näyttää yksityiskohtia, mutta jopa yksinkertainen kaavakuva toimisi paljon paremmin. Kolmipistevyön olkavyö on sijoitettu epämukavasti, mutta onneksi sitä tarvitaan vain vähän. Nousun ja laskun aikana businessistuimella lantiovyöhön lisätään henkilöautoista tuttu olkavyö. Vyön kulma ja sijainti paljastavat, että istuimen rakentaneet toimijat eivät todellakaan ole autoalalla, mutta onneksi käyttö jää lyhytaikaiseksi. Nukkumista varten istuimesta löytyy vielä keskemmälle sijoitettu lantiovyö. Painikerivistöstä löytyy myös hyvä "älä häiritse" -valo nukkujia varten. Istuimen muuhun varusteluun kuuluvat lukulamppu, kääntyvä pöytä, pari säilytyslokeroa, älypuhelimen langaton latausalusta ja USB-liitäntöjä sekä kohtuullisen hyvä viihdejärjestelmä, joka osaa näyttää myös lennon tietoja kevyesti mielenkiintoisilla tavoilla. Jostain syystä vain osa sovelluksista lataa itseään kauan. Viihdetarjonnassa on panostettu genrejen läpileikkaamiseen raa'an määrän sijaan. Uusi istuin, vanha tunnelma Finnair on asentanut uuden AirLounge-istuimen A330- ja A350-koneisiinsa, joita voi löytää maailmanpolitiikasta johtuen hiukan erikoisiltakin reiteiltä. Löhöistuimen kohdalla harmittaa kerrankin, että Euroopan sisäiset lennot ovat yleensä vain muutamien tuntien mittaisia. Muuten Finnairin A350-tuote on hyvä turistiluokkaa myöten ja iloisesti hymyilevä henkilökunta on muistutus vanhasta Finnairista, ennen kuin tunnelma kiristyi viimeisimpien säästökampanjoiden myötä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja – tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 13.5.2024 Automatkailu Euroopan huvipuistot – vähän jännitystä autolomalle 10.5.2024 Matkailu Örön linnakesaari Kemiönsaaressa kutsuu kulkemaan 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle