25.7.2023 Matkailu Koeistuttu: Finnairin ”pystyselkäbusiness” ravistelee matkustamojen suunnittelua Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair toi viime vuonna uudistetun businessluokan A330- ja A350-koneisiin. Ratkaisu herätti paljon parranpärinää, sillä millaisessa businessluokan istuimessa ei ole kallistettavaa selkänojaa? Joskus asiat kannattaa suunnitella alusta saakka uudelleen. Lontoolaisen suunnittelutoimisto PriestmanGooden konsepti uudenlaisesta businessluokasta vuoti verkkoon British Airwaysin väreissä, mutta tuote ponnahtikin ensimmäisenä käyttöön allianssikumppani Finnairin koneissa. PriestmanGooden vision toteutti toimivaksi istuimeksi Collins Aerospace.– Kun näin istuimen [ilmailualan konferenssissa], rakastuin siihen ja vakuutin Collins Aerospacelle, että Finnair on oikea kumppani tuotteen esittelyyn, kertoo Finnairin asiakaskokemustiimin David Kondo tiedotteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäykkäselkäinen menoLoosimainen istuinratkaisu keräsi paljon huomiota saapuessaan, sillä sen selkänojaa ei voi kallistaa. Hiukan viistottain asennetut istuimet tarjoavat kuitenkin lähes kaksi metriä makuu- ja löhöystilaa lennon aikana. Selkänojan olemusta voi säädellä tyynyillä, joten nousun jälkeen istuimesta löytää helposti sopivan löhöysasennon. On toki makuasia, arvostaako kallistuvaa selkänojaa enemmän kuin suoraksi saatavia jalkoja, mutta kaltaisilleni jalkajengiläisille istuin on ratkaisevasti perusbusinestä parempi.Yksinkertainen ja melko kiinteä rakenne on myös auttanut vähentämään liikkuvien (ja hajoavien) osien määrää. Istuimen jalkarahi nousee sähköisesti, minkä lisäksi mystinen väliosa täytyy kääntää esiin kahvasta. Siinäpä se. Istuimet on myös helppo suunnitella matkustamoon, sillä niille ei tarvitse varata erikseen säätötilaa, vaan ne pysyvät kiinteinä. Suoraksi ojennettuna takana istuvan jalat ovat teknisesti ottaen etupenkin kyynärnojan sisällä, mutta tilat on eristetty väliseinällä, joten ajatus ei haittaa.Jostain syystä tämä väliosa tulee nostaa kahvasta, mutta muilta osin istuin on odotettua helppokäyttöisempi. Kuvassa myös nukkumiseen tarkoitettu lisävyö.Istuimen yksinkertaisuuteen nähden onkin erikoista, että Finnairin tietoviihdejärjestelmästä löytyvä istuimen selitysvideo on niin huono. Markkinointimateriaalien kanssa samalla ylirauhallisella tyylillä tehty video näyttää yksityiskohtia, mutta jopa yksinkertainen kaavakuva toimisi paljon paremmin.Kolmipistevyön olkavyö on sijoitettu epämukavasti, mutta onneksi sitä tarvitaan vain vähän.Nousun ja laskun aikana businessistuimella lantiovyöhön lisätään henkilöautoista tuttu olkavyö. Vyön kulma ja sijainti paljastavat, että istuimen rakentaneet toimijat eivät todellakaan ole autoalalla, mutta onneksi käyttö jää lyhytaikaiseksi. Nukkumista varten istuimesta löytyy vielä keskemmälle sijoitettu lantiovyö.Painikerivistöstä löytyy myös hyvä "älä häiritse" -valo nukkujia varten.Istuimen muuhun varusteluun kuuluvat lukulamppu, kääntyvä pöytä, pari säilytyslokeroa, älypuhelimen langaton latausalusta ja USB-liitäntöjä sekä kohtuullisen hyvä viihdejärjestelmä, joka osaa näyttää myös lennon tietoja kevyesti mielenkiintoisilla tavoilla. Jostain syystä vain osa sovelluksista lataa itseään kauan. Viihdetarjonnassa on panostettu genrejen läpileikkaamiseen raa'an määrän sijaan.Uusi istuin, vanha tunnelmaFinnair on asentanut uuden AirLounge-istuimen A330- ja A350-koneisiinsa, joita voi löytää maailmanpolitiikasta johtuen hiukan erikoisiltakin reiteiltä. Löhöistuimen kohdalla harmittaa kerrankin, että Euroopan sisäiset lennot ovat yleensä vain muutamien tuntien mittaisia.Muuten Finnairin A350-tuote on hyvä turistiluokkaa myöten ja iloisesti hymyilevä henkilökunta on muistutus vanhasta Finnairista, ennen kuin tunnelma kiristyi viimeisimpien säästökampanjoiden myötä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen