3.12.2024

Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä

Kuva Vesa Eskola, Ford

574-litrainen tavaratila 4,21 metriä pitkässä kompaktissa sähköisessä crossoverissa. Ei huono.

Sähköautoja voi tehdä monella tapaa. Niistä voidaan tehdä todella nopeita kiihtymään. Niihin voidaan upottaa paljon edistyksellistä teknologiaa, jotta iso akku latautuu mahdollisimman nopeasti. Niistä voidaan tehdä isoja – ja painavia. Tai sitten niistä voidaan tehdä lähes pikkuauton kokoisia, joissa on maltillisen kokoinen sähkömoottori ja akku, jotta auton paino ja hinta pysyvät kurissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköaalto

Ford sähköistyy Euroopassa vauhdilla. Lippulaivana toiminut Mustang Mach-E on saanut jo seuraa toisesta USA-legendasta eli F-150 Lightningista. Työkalujen puolelle löytyy myös E-Transit, E-Transit Custom ja pian myös E-Transit Courier; sekä niiden henkilöautomuunnokset eli tila-autot Ford E-Tourneo Custom ja Courier. Lisäksi mallistoon on lisätty hiljattain myös Volkswagenilta lainatulta tekniikalta rakentuvat Explorer ja Capri.

Ja pian joukkoon liittyy myös sähkö-Puma. Se pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin polttomoottoriset versiot; sähkömoottorit valmistetaan Fordin Englannissa lähellä Liverpoolia sijaitsevassa tehtaassa, mutta itse autot kootaan Fordin Romaniassa omistamassa tehtaassa. Kyseessä on vuonna 1976 perustettu tehdas, jossa on valmistettu ensin lisenssillä Citroënejä että myöhemmin kommunismin jälkeen Daewoota.

Ostettuaan tehtaan vuonna 2008 Ford on modernisoinut sitä noin kahdella miljardilla eurolla. Tähän asti siellä on tehty mm. B-Maxeja, EcoSporteja, Pumia, Couriereja – ja siis nykyisin myös Courierin sähköversiot valmistuvat nekin Romaniassa. Tämän on tehnyt mahdolliseksi se, että Ford aloitti vuonna 2022 tehtaan modernisoinnin kohti uutta sähköistä aikaa investoimalla tehtaaseen yhteensä 490 miljoonaa euroa. Tehtaan tuotantokapasiteetti on lähemmäs 300 000 ajoneuvoa vuodessa.

Fordin VW:n sisarmallit Capri ja Explorer valmistetaan puolestaan Saksassa Kölnissä. Lisäksi Ford on sähköistämässä vauhdilla Valenciassa sijaitsevaa tehdastaan. Yhteensä puhutaan useamman kymmenen miljardin investoinneista.

Virtaviivaistettu muotoilu

Puma on menestynyt Euroopan myyntitilastoissa varsin hyvin, ja muotoilu on yksi niistä asioista, jonka asiakkaat ovat maininneet ostopäätöksen syyksi. Puma kävi myös hiljattain läpi maltillisen kasvojenkohotuksen.

Sähköversio luottaa pitkälti samaan muotoiluun, mutta toki ulkonäössä on myös oma sähkölisänsä. Suurin ero on erilaisissa keuloissa, sähköversion maski on erilainen. Sukunäkö Mach E:hen on ilmeinen. Perää komistaa puolestaan iso takasiipi, Myös vanteet ovat sähköversiossa omanlaisensa.

Tuloksena on ketterän näköinen, tiessä tukevasti istuva ja katumaasturimaisia piirteitä omaava crossover. Muotokieli on selkeämmin yhtenäinen Fordin muun Euroopan malliston kanssa kuin Caprissa ja etenkin Explorerissa.

Oman mausteensa sähkö-Puman ulkonäköön antaa myös sen erittäin kompakti koko: B-segmentin katumaasturit ovat Euroopassa haluttuja, joten on hyvä, että tähän segmenttiin saadaan myös lisää sähköä. Kaikilla ei ole varaa – tai kaikki eivät edes halua ostaa isoa sähköistä katumaasturia.

Gen-E:n pituus on 4,21 metriä, leveys 1,81 metriä, korkeus 1,56 metriä ja akseliväli on 2,59 metriä. Mitat ovat siis hyvin lähellä sen polttomoottorisia sisaria. Maavara on 12,9 senttiä eli kovin pahaan pöpelikköön ei sillä ole asiaa, heikkokuntoisemmat mökkitietkin ovat jo haaste.

Maltillinen voimalinja

Gen-E saa voimansa 123,5 kW (168 hv) sähkömoottorista, jonka avulla kompakti katumaasturi kiihtyy satasen vauhtiin kahdeksassa sekunnissa. Vääntöä sähkömoottori tuottaa 290 Nm verran. Huippunopeus on rajattu lukemaan 160 km/h.

Virtaa Puma Gen-E:n 43 kilowattitunnin akusto ottaa vastaan maksimissaan 100 kilowatin teholla. Kompaktin akuston etu on se, että auton paino pysyy vielä kurissa. Puma Gen-E painaa 1563 kiloa, mikä on sähköautolle varsin maltillinen lukema. Painoa on vain noin 300 kiloa enemmän kuin polttomoottoriversiossa. Se pitää myös kulutuksen kurissa. WLTP-arvo tulee olemaan noin 13–14 kWh/100 km luokkaa, kunhan viralliset arvot vahvistuvat.

Akuston koosta johtuen maksimi toimintamatka on toki maltillinen eli 376 kilometriä. Ja oikeastaan hyvä niin, kyllä se riittää useimmille ihan mainiosti. Luonteeltaan Puma Gen-E on kuitenkin taajamien sankari. Ymmärrämme kyllä sen, että sähköautojen toimintamatka ahdistaa monia, mutta niin kauan kuin akkujen valmistaminen maksaa niin paljon kuin se maksaa, arvostamme myös sitä, että tarjolle tulee maltillisen kokoisia akustoja. Ja kyllä latausinfra käy monessa paikkaa olemaan jo sellainen, että lataaminen kyllä luontuu kaupassa käymisen tai muiden askareiden yhteydessä – jos ei kotona tai taloyhtiössä satu vielä olemaan seinälaturia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kompakti ulkoa, iso tavaratila

Ohjaamo on Explorerista ja Caprista poiketen tuttua Ford-tyyliä. Ohjaamon materiaalit tuntuvat ja näyttävät hyvin fordimaisilta. Keskikonsoli on iso, sinne saa kivasti tavaroita piiloon.

Ohjaamo on kaikkiaan varsin tyköistuttavan näköinen.

Istuma-asento on luonteva ja istuin tarjoaa hyvän sivuttaistuen. Kuinka hyvin istuin toimii sitten tien päällä, tähän palaamme, kunhan pääsemme myöhemmin ensikoeajolle.

Odotamme mielenkiinnolla myös ajokokemuksia. Melko neliskanttisesta ratista saa hyvän ja tukevan otteen, joten kompakti crossover on odotettavasti näppärä ohjastettava.

Kuskin edessä on iso 12,8 tuuman kokoinen mittaristo, josta näkyy kaikki tarvittava. Ratin painikkeista saa myös hoidettua kaikki tärkeimmät ajon aikana tarvittavat toiminnot.

Kojelaudan keskellä on sitten vielä 12-tuumainen kosketusnäyttö. Sen käyttöjärjestelmänä on SYNC 4. Kaikki toiminnot tapahtuvat kosketusnäytön takaa, ilmastoinnin säädöille on toki oma erillinen palkkinsa. Ja näyttö on monista muista sähkö-Fordeista poiketen vaakasuuntainen.

Vanhojen Jenkki-Fordien ystäville rattivaihteet ovat tuttu juttu, ja ratin vivun kautta vaihteita on helppo vaihtaa ilman että käsiä täytyy irroittaa ohjauspyörästä. Vaihteita ei sinänsä tosin tarvitse vaihdella, käytössä ovat R peruuttamiseen ja D eteenpäin etenemiseen sekä N vapaalle ja pysäköintiin.

Takapenkillä istuu aikuinen kohtalaisen mukavasti. Polvitilaa on riittävästi, pääntilaa hieman niukemmin. Istuin on muotoiltu selvästikin kahden istuttavaksi, keskipaikalla on selkeästi ankeampi matkustaa – vaikka lattia onkin tasainen.

Suurin yllätys aukeaa takaluukun takaa. Perusasennossa tila on selkeän muotoinen ja sellainen kuin tämän kokoluokan autolta odottaa. Yllätys odottaa välipohjan alla, sieltä löytyy reippaasti – ja siis todella reippaasti lisätilaa. Kaikki kontin säilytystila yhteen laskemalla päästään varsin komeaan arvoon 574 litraa. Se on komea luku auton ulkomittoihin nähden – olkoonkin, että tila ei ole kaikista käytännöllisin. Litroja on kuitenkin yhteensä lähes yhtä paljon kuin selvästi isommassa Caprissa. Takaistuimen selkänojat kumoamalla sähkö-Puma venyy myös varsin kohtalaisiin kuljetuksiin. Lisäksi Puma E-Gen:n ”konepellin” alta löytyy Fordille tuttu frunk eli etutavaratila, joka vetää 43 litraa.

Ja peräkärryn saa kyllä kytkeä senkin sähkö-Puman perään, mutta se saa painaa enimmillään 750 kiloa. Tavaraa kulkee Muulilla mökille, mutta isompaa venettä ei sähkö-Pumalla vedellä.

Suomen hinnat selviävät vielä joulukuussa

Uuden Ford Puma Gen-E:n myynti Suomessa käynnistyy piakkoin, kunhan hinnat saadaan ensin neuvoteltua tehtaan kanssa. Kilpailu edullisempaa autoa ostavien sielusta on tällä hetkellä sen verran kovaa, että odotusarvona ovat varsin maltilliset hinnat – etenkin kun akuston koko on sekin järkevän kokoinen. Lisäksi 1.1. 2025 tiukentuvat uudet päästömääräykset pakottavat autovalmistajat myymään entistä enemmän sähköautoja Euroopassa, jos ne mielivät välttyä suuremmilta sakoilta.

Varustetasoja sähkö-Pumaan on luvassa kaksi: perusverio ja Premium. Näistä ensimainitussa on esimerkiksi 17-tuumaiset vanteet, Premiumissa tuumaa kookkaammat. Lisähintaan auton alle saa myös 19-tuumaiset kiekot.

Toki Premiumissa on paljon muitakin herkkuja, mm. parempi B&O:n äänentoistojärjestelmä.

Lisäksi auton keulalle tulevat myös tehokkaat ja älykkäät matriisi-ledit, jonka ovat etenkin näinä pimeinä aikoina Suomessa erittäin hyödyllinen varuste.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat