31.5.2024 Esittely Koeistuttu: Jeep Wagoneer S – Teslan haastaja Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep on maasturibrändi, joka tosin uuden sähköisen Wagoneer S -mallin esittelytilaisuudessa hehkutti videota, jossa jalkoihin jää Tesla Model Y Performance. En tiedä teistä, mutta jotenkin kiihtyvyysteema alkaa sähköautojen kohdalla jo kyllästyttää. Onko alle neljän sekunnin kiihtyvyys todellakin se sähköauton tärkein ominaisuus? Tältä välillä vaikuttaa – ainakin premium-tasolla. Ja onhan se tietysti hätkähdyttävää, että Wagoneer S:n kokoinen (ja painoinen) auto kiihtyy nollasta 60 mailiin (95,5 km/h) 3,4 sekunnissa. Suorituskyvyn takana on 600 jenkkihevosvoimaa ja yli 800 Nm maksimivääntö. Ja tietysti neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPohjana STLA LargeWagoneer S on kasattu Stellantis-konsernin suuremmille autoille tarkoitetulle STLA Large -pohjarakenteelle. Se on varsin joustava pohjalevy, joka mahdollistaa erilaisten teknisten ratkaisujen käytön samalla pohjarakenteella. Auton mitat voivat vaihdella melkoisestikin. Myös polttomoottorit istuvat STLA:n päälle, vaikka suunnittelun painopiste onkin ollut sähköautoissa.Samalle pohjalle Wagoneer S:n kanssa on odotettavissa lähivuosina mm. uusi sähköinen Dodge Charger sekä jo konseptina nähty Chrysler Airflow. Myös eurooppalaiset Stellantis-sisarukset pääsevät kohta STLA:n päälle, Alfa Romeo ja Maserati ensimmäisinä.Iso akku, 400 V teknologiaWagoneer Ässässä akuston koko on 100 kWh, ja sen pitäisi riittää Jeepin mukaan hyvissä olosuhteissa nätisti ajettaessa yli 500 kilometriin. Kuulostaa kovalta lupaukselta. Sähkötekniikassa Stellantis luottaa vielä 400 volttiin, joskin teknologia mahdollistaa myös 800 voltin käytön.Wagoneer S:ssä sähkömoottori löytyy sekä edestä että takaa. Etumoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, takamoottori on taka-akselilla. Hyvällä pinnalla ja hyvissä olosuhteissa ajettaessa etummainen moottori kytkeytyy pois voimalinjasta virrankulutusta säästämään.Puhtaasti katumaasturiVaikka Wagoneer S on Jeep ja nelivetoinen, ei sillä sovi lähteä rypemään kovin haastavaan maastoon. Sitä varten Jeepillä on muitakin tuotteita. Toki neliveto mahdollistaa seikkailut tietyissä rajoissa, ja onhan neliveto myös vaihtelevissa olosuhteissa turvallisuusvaruste.Vaihtelevia olosuhteita varten Wagoneer S:ssä on viisi erilaista ajo-ohjelmaa. Nämä SelecTerrain-ohjelmat ovat: Auto, Sport, Eco, Snow ja Sand.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaviivaiset muodotValon käyttö ulkoisten yksityiskohtien korostamisessa on noussut sähköautoissa merkittäväksi teemaksi, valaistuja maskeja on jo yhdellä jos toisellakin valmistajalla. Jeep liittyy nyt Wagoneer S:llä tähän joukkoon. Maskissa on tietysti seitsemän ”ritilää”, mutta ne ovat erittäin hillityn kokoiset. Näin niiden valaiseminen luo varsin esteettisen vaikutelman. Vaikutelma on enemmänkin vain levennetty viiru kuin silmille hyppäävä tehokeino.Wagoneer S on muutenkin aika virtaviivaisen näköinen; muotoja ja yksityiskohtia on hiottu selvästikin tuulitunnelissa. Tehokas ilman halkominen on sähköautolle aina eduksi, se kun laskee heti kulutusta.Aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota myös yksityiskohdissa, esimerkiksi iso takasiipi on jännän näköinen ja yhdessä takalasin alapuolella olevan pienen lipan kanssa estänee tehokkaasti pyörteilyä auton perässä. Ilmanvastuskerroin on isolle katumaasturille varsin hyvä 0,29.RuutuaikaaKyseessä on esisarjan auto, joten laatua ei kannata arvostella tarkemmin. Tyyli ja vaikutelma on kuitenkin rohkea ja moderni. Tähän vaikuttanee se, että muotoilutiimi oli ennätyksellisen nuori. Tämä näkyy myös kosketusnäyttöjen ja mittariston grafiikassa, niiden suunnittelussa turvauduttiin pelejä arkityökseen suunnittelevien apuun.Kojelauta on itse asiassa lähes yhtä suurta näyttöä, sillä myös apukuskin paikalla istuvalle on oma ruutunsa. Ruutuaikaa on tarjolla kivasti, eri näyttöjen yhteenlaskettu koko on 45 tuumaa.Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen ja 12,3-tuumainen.Saman kokoinen on myös kojelaudan keskinäyttö. Sen alla on vielä toinen ruutu, josta voi säädellä vaikkapa ilmastointia tai istuimien hierontatoimintoja. Apukuskin edessä on sitten vielä yksi ruutu lisää, sen koko on 12,25 tuumaa.Ruutujen takana on Uconnect 5 -käyttöjärjestelmä, eli tuettuna ovat mm. Android Auto ja Apple Car Play, fiksu Amazon Alexa -puheohjaus sekä päivitysten asentaminen verkon kautta. Järjestelmään voidaan asentaa myös viiden kuljettajan profiili tietoineen istuma- ja ilmastoinnin asetuksista sekä audiomieltymyksistä. Järjestelmän pitäisi olla myös mukavan nopea, välimuistia on käytössä kutkuttavat kuusi gigatavua. Räväkkä ja tilavaWagoneer S:ään saa omasta mausta riippuen erilaisia verhoiluja perinteisestä tummasta vaaleaan. Esittelytilaisuuteen Saksassa oli valittu kuitenkin jotain rohkeampaa. Melko kirkkaanpunainen nahkaverhoilu on kieltämättä sopivan räväkkä huomionherättäjä.Eikä punaista ole vain istuimissa, se ulottuu myös ovien verhoiluun – lähes koko oven osalta. Myös keskikonsoli on vuorattu punaisella. Vaaleat tikkaukset nostavat huomioarvoa vielä lisää. Ja jotenkin väri sopii Jeeppiin.Äänentoistosta vastaa ainakin parhaassa varustetasossa McIntosh, ja 19 kaiuttimen kautta on tarjolla tärykalvot täräyttävä 1160 watin elämys. Äänentoiston volyymia ei tosin tarvitse nostaa nupit kaakkoon -tasolle, sähköautot kun ovat tunnetusti mukavan hiljaisia. Takapenkillä on mukavat oltavat, jaloille on erittäin hyvin tilaa etuistuimien alla, polvitilaa on runsaasti ja reisitukikin on kohtalainen. Pääntilaa ei sen sijaan ole liikaa, päätä niskatukeen nojattaessa kattoverhoilu ja hiukset kohtaavat toisensa jo noin 180 sentin mittaisilla. Takamatkustajille on luonnollisesti myös omat ilmastoinnin säädöt.Sekä etu- että takamatkustajat nauttivat isosta ja vakiona autossa olevasta lasisesta panoraamakatosta. Tavaratila on iso ja selkeän muotoinen. Amerikkalainen auto ei voi olla liian naftiksi tehty.Wagoneer S:n myynti alkaa USA:ssa ja Kanadassa tämän vuoden lopulla. Sen jälkeen eli ensi vuonna autoja ryhdytään viemään muille markkina-alueille. Suomen kohdalla aikataulu on vielä avoinna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 23.5.2024 Esittely Koeihmetelty: Jeep Avenger 4xe – neliveto ja kevythybridi 8.4.2023 Ajoneuvot Näin hyvin ryömii mallivuodelle 2024 päivittynyt Jeep Wrangler 22.9.2024 Uutinen Mikä ikonisessa maastoautossa on oikein muuttunut? – Eipä sitä juuri päällepäin huomaa 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 15.9.2024 Automatkailu Hetki Euroopan huipulla – nelivetoseikkailu kohti 3000 metriä 23.8.2024 Koeajo Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – pure jenkki 29.3.2024 Autonäyttely ACS 2024: Willys Jeep 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta 3.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä 9.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: uniikki minikokoinen Willys Jeep 15.9.2023 Ajoneuvot Tässä on Euroopan uudistettu Jeep Wrangler – samalla ovenavauksella Gladiator ratsastaa meiltä auringonlaskuun 2.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe Rubicon – Maastojyrä päätyi piuhan jatkeeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä