31.5.2024

Koeistuttu: Jeep Wagoneer S – Teslan haastaja

Kuva Vesa Eskola

Jeep on maasturibrändi, joka tosin uuden sähköisen Wagoneer S -mallin esittelytilaisuudessa hehkutti videota, jossa jalkoihin jää Tesla Model Y Performance.

En tiedä teistä, mutta jotenkin kiihtyvyysteema alkaa sähköautojen kohdalla jo kyllästyttää. Onko alle neljän sekunnin kiihtyvyys todellakin se sähköauton tärkein ominaisuus? Tältä välillä vaikuttaa – ainakin premium-tasolla. Ja onhan se tietysti hätkähdyttävää, että Wagoneer S:n kokoinen (ja painoinen) auto kiihtyy nollasta 60 mailiin (95,5 km/h) 3,4 sekunnissa.

Suorituskyvyn takana on 600 jenkkihevosvoimaa ja yli 800 Nm maksimivääntö. Ja tietysti neliveto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pohjana STLA Large

Wagoneer S on kasattu Stellantis-konsernin suuremmille autoille tarkoitetulle STLA Large -pohjarakenteelle. Se on varsin joustava pohjalevy, joka mahdollistaa erilaisten teknisten ratkaisujen käytön samalla pohjarakenteella. Auton mitat voivat vaihdella melkoisestikin. Myös polttomoottorit istuvat STLA:n päälle, vaikka suunnittelun painopiste onkin ollut sähköautoissa.

Samalle pohjalle Wagoneer S:n kanssa on odotettavissa lähivuosina mm. uusi sähköinen Dodge Charger sekä jo konseptina nähty Chrysler Airflow. Myös eurooppalaiset Stellantis-sisarukset pääsevät kohta STLA:n päälle, Alfa Romeo ja Maserati ensimmäisinä.

Iso akku, 400 V teknologia

Wagoneer Ässässä akuston koko on 100 kWh, ja sen pitäisi riittää Jeepin mukaan hyvissä olosuhteissa nätisti ajettaessa yli 500 kilometriin. Kuulostaa kovalta lupaukselta. Sähkötekniikassa Stellantis luottaa vielä 400 volttiin, joskin teknologia mahdollistaa myös 800 voltin käytön.

Wagoneer S:ssä sähkömoottori löytyy sekä edestä että takaa. Etumoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, takamoottori on taka-akselilla. Hyvällä pinnalla ja hyvissä olosuhteissa ajettaessa etummainen moottori kytkeytyy pois voimalinjasta virrankulutusta säästämään.

Puhtaasti katumaasturi

Vaikka Wagoneer S on Jeep ja nelivetoinen, ei sillä sovi lähteä rypemään kovin haastavaan maastoon. Sitä varten Jeepillä on muitakin tuotteita. Toki neliveto mahdollistaa seikkailut tietyissä rajoissa, ja onhan neliveto myös vaihtelevissa olosuhteissa turvallisuusvaruste.

Vaihtelevia olosuhteita varten Wagoneer S:ssä on viisi erilaista ajo-ohjelmaa. Nämä SelecTerrain-ohjelmat ovat: Auto, Sport, Eco, Snow ja Sand.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaviivaiset muodot

Valon käyttö ulkoisten yksityiskohtien korostamisessa on noussut sähköautoissa merkittäväksi teemaksi, valaistuja maskeja on jo yhdellä jos toisellakin valmistajalla. Jeep liittyy nyt Wagoneer S:llä tähän joukkoon. Maskissa on tietysti seitsemän ”ritilää”, mutta ne ovat erittäin hillityn kokoiset. Näin niiden valaiseminen luo varsin esteettisen vaikutelman. Vaikutelma on enemmänkin vain levennetty viiru kuin silmille hyppäävä tehokeino.

Wagoneer S on muutenkin aika virtaviivaisen näköinen; muotoja ja yksityiskohtia on hiottu selvästikin tuulitunnelissa. Tehokas ilman halkominen on sähköautolle aina eduksi, se kun laskee heti kulutusta.

Aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota myös yksityiskohdissa, esimerkiksi iso takasiipi on jännän näköinen ja yhdessä takalasin alapuolella olevan pienen lipan kanssa estänee tehokkaasti pyörteilyä auton perässä. Ilmanvastuskerroin on isolle katumaasturille varsin hyvä 0,29.

Ruutuaikaa

Kyseessä on esisarjan auto, joten laatua ei kannata arvostella tarkemmin. Tyyli ja vaikutelma on kuitenkin rohkea ja moderni. Tähän vaikuttanee se, että muotoilutiimi oli ennätyksellisen nuori. Tämä näkyy myös kosketusnäyttöjen ja mittariston grafiikassa, niiden suunnittelussa turvauduttiin pelejä arkityökseen suunnittelevien apuun.

Kojelauta on itse asiassa lähes yhtä suurta näyttöä, sillä myös apukuskin paikalla istuvalle on oma ruutunsa. Ruutuaikaa on tarjolla kivasti, eri näyttöjen yhteenlaskettu koko on 45 tuumaa.

Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen ja 12,3-tuumainen.

Saman kokoinen on myös kojelaudan keskinäyttö. Sen alla on vielä toinen ruutu, josta voi säädellä vaikkapa ilmastointia tai istuimien hierontatoimintoja. Apukuskin edessä on sitten vielä yksi ruutu lisää, sen koko on 12,25 tuumaa.

Ruutujen takana on Uconnect 5 -käyttöjärjestelmä, eli tuettuna ovat mm. Android Auto ja Apple Car Play, fiksu Amazon Alexa -puheohjaus sekä päivitysten asentaminen verkon kautta. Järjestelmään voidaan asentaa myös viiden kuljettajan profiili tietoineen istuma- ja ilmastoinnin asetuksista sekä audiomieltymyksistä. Järjestelmän pitäisi olla myös mukavan nopea, välimuistia on käytössä kutkuttavat kuusi gigatavua. 

Räväkkä ja tilava

Wagoneer S:ään saa omasta mausta riippuen erilaisia verhoiluja perinteisestä tummasta vaaleaan. Esittelytilaisuuteen Saksassa oli valittu kuitenkin jotain rohkeampaa. Melko kirkkaanpunainen nahkaverhoilu on kieltämättä sopivan räväkkä huomionherättäjä.

Eikä punaista ole vain istuimissa, se ulottuu myös ovien verhoiluun – lähes koko oven osalta. Myös keskikonsoli on vuorattu punaisella. Vaaleat tikkaukset nostavat huomioarvoa vielä lisää. Ja jotenkin väri sopii Jeeppiin.

Äänentoistosta vastaa ainakin parhaassa varustetasossa McIntosh, ja 19 kaiuttimen kautta on tarjolla tärykalvot täräyttävä 1160 watin elämys. Äänentoiston volyymia ei tosin tarvitse nostaa nupit kaakkoon -tasolle, sähköautot kun ovat tunnetusti mukavan hiljaisia. 

Takapenkillä on mukavat oltavat, jaloille on erittäin hyvin tilaa etuistuimien alla, polvitilaa on runsaasti ja reisitukikin on kohtalainen. Pääntilaa ei sen sijaan ole liikaa, päätä niskatukeen nojattaessa kattoverhoilu ja hiukset kohtaavat toisensa jo noin 180 sentin mittaisilla. Takamatkustajille on luonnollisesti myös omat ilmastoinnin säädöt.

Sekä etu- että takamatkustajat nauttivat isosta ja vakiona autossa olevasta lasisesta panoraamakatosta. Tavaratila on iso ja selkeän muotoinen. Amerikkalainen auto ei voi olla liian naftiksi tehty.

Wagoneer S:n myynti alkaa USA:ssa ja Kanadassa tämän vuoden lopulla. Sen jälkeen eli ensi vuonna autoja ryhdytään viemään muille markkina-alueille. Suomen kohdalla aikataulu on vielä avoinna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia