8.4.2023

Näin hyvin ryömii mallivuodelle 2024 päivittynyt Jeep Wrangler

On eräs tämänhetkisen automaailman piristävimpiä tosiasioita, että Jeep Wranglerin kaltainen auto voi elää ja voida hyvin. Pieni päivitys modernisoi menoa hieman, ja lisää valikoimaan edullisemman lataushybridimallin.

Jeep-malliston autenttisin jäsen voi tunnetusti jäljittää sukupuunsa aina sinne 40-luvun sota-Jeepiin asti, ja Wranglereita on myyty kaiken kaikkiaan jo lähes 5 miljoonaa kappaletta. Nykyiselläkin JL-mallipolvella on ikää viitisen vuotta. On siis aika kevyen elinkaaripäivityksen.

Päivitys käsittää muun muassa pienen kasvojenkohotuksen, ajanmukaistusta tietoviihdeteknologiaan sekä kaksi uutta varustetasoa, jotka ovat toistensa vastakohtia. Stellantis korostaa, että muutokset koskevat tässä vaiheessa Pohjois-Amerikassa myytäviä malleja, mutta Eurooppaankin niitä saadaan myöhemmin tänä vuonna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koskemattomaan on koskettu

Seitsenlovinen maski on tietysti Jeepin tavaramerkki (virallisesti rekisteröity sellainen) läpi historian ja kautta koko malliston, mutta Wranglerissa sillä on pyöreiden lamppujen kera aivan erityinen asemansa.

Wranglerin uudistuksessa maskiin on menty kajoamaan, ja jos voi todeta, jopa melko isolla kädellä. Kuva kertoo tästäkin muutoksesta enemmän kuin tuhat sanaa, joten annetaan sen puhua. Punainen auto edustaa väistyvää malli-ilmettä:

Edullisempaa lataushybrid-Jeepiä ja toista ääripäätä

Sport S ja Rubicon X ovat uusia varustetasoja, jotka ovat jatkossa Wrangler-malliston alku- ja loppupäät, ainakin jos peliin otetaan mukaan suomalainen autoverokarhu.

Sport S 4xe tuo siis lataushybridin hintaa vähän alemmas - tuonnempana selviää kuinka paljon - säilyttäen kuitenkin saman 380 hevosvoiman voimapakettinsa ja noin 50 kilometrin sähköisen toimintamatkansa sekä pitäen kohtuullisen hyvän vakiovarustelunsa. Wrangler 4xe on mainituista verotuksellisista syistä varmasti järkevin vaihtoehto meikäläisillä markkinoilla (mm. Suomessa ainoa vaihtoehto), mutta se on kuin onkin myös USA:n suosituin ladattava hybridi tällä hetkellä.

Toisesta ääripäästä löytyy jatkossa Rubicon X, joka on tasokkaammin varusteltu versio Rubiconista. Sähkösäätöiset nappanahkapenkit, premiumkaiuttimet, off-road -kamera sekä korinväristen osien suurempi osuus lisäävät siinä vähän sivistystä V8:lla ryyditettyyn maastoautoon.

Sisällä lisää älyä, ulkona enemmän joustoa

Wranglerin uudistettu kojelauta käsittää paitsi pehmeistä materiaaleista valmistetun paneelin, myös uuden kosketusnäytön, joka on 12,3-tuumaisena aiempaa suurempi. Uconnect 5 perustuu Androidiin ja ottaa muun muassa vastaan ovet-the-air -päivityksiä ja on myös järjestelmänä viisi kertaa aiempaa nopeampi.

Käsivaihteisissa malleissa alennusvaihteiston valitsin on edelleen ihanasti läsnä.

Silkkana turvaominaisuutena Wrangler saa nyt ensi kertaa kummalekin istuinriville turvatyynyjen turvaverhot vakiovarusteeksi.

Antenni on siirretty tuulilasin pielestä pois ja se on nyt integroituna tuulilasiin. Onpahan yksi haavoittuva kohde vähemmän.

Auton alle tarjotaan laajemmat joustoliikkeet tai suuremmat renkaat mahdollistavaa notkeaa Dana 44 HD Full Float -taka-akselia, ja eteen 3 600 kiloa sietävää Warnin vinssiä. Perävaunumassakin on noussut 2 200 kiloon. Jos mennään vielä yksityiskohtiin maastokyvyssä, mahdollistaa alennusvaihteisto nyt jopa 100:1 -välityssuhteen.

Konepellin alle tarjotaan useilla markkinoilla jatkossakin neljää eri voimalinjaa, joista osa muistuttaa meitä Chryslerin entisestä elämästä ennen Stellantista. Ahtamaton 3,6-litrainen V6 Pentastar tarjoaa 275 hevosvoimaa ja on saatavilla 8-vaihteisen automaatin lisäksi käsivaihteisena. Käsivalintaisen vaihteiston voi ruksia niin ikään ahdetun 2,0-litraisen, Alfa Romeo -peräisen rivinelosen yhteyteen, ja tämä moottorihan on myös 4xe -lataushybridin perusta.

Väkevimmillään Jeep Wrangler käsittää puolestaan jatkossakin mahtavan 6,4-litraisen Hemi-V8:n.

Lähde ja kuvat: Jeep Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat