13.1.2022

2020-luvun Chrysler Airflow kertoo merkin siirtymisestä sähköön nopealla aikataululla

Chrysler Airflow Concept

Valmiin tuntuinen Airflow Concept paljastettiin CES 2022:ssa Las Vegasissa. Samaan aikaan Chrysler kertoi siirtyvänsä täyssähköön vuodesta 2028 eteenpäin.

88 vuotta sitten Chrysler lanseerasi mallin, joka kantoi nimeä Airflow. Chrysler Airflow oli reippaasti aikaansa edellä, sillä kuten nimikin antaa ymmärtää, siinä oli oikeasti mietitty ilmanvastuksen merkitystä auton ominaisuuksiin. Kuvankaunista Airflow’ta testattiin jopa tuulitunnelissa. Aika ei kuitenkaan lopulta ollut kypsä aerodynaamiselle autolle 30-luvun puolessa välissä, eikä Airflow’sta tullut suurta kaupallista menestystä.

Chrysler Airflow
'34 Airflow

2020-luvun Airflow Concept ei enää erottaudu massasta aerodynamiikallaan, mutta on siinä toki muuta erityistä. Chryslerilta ei ole tähän asti nähty juurikaan sähköistettyjä voimalinjoja. Ennen Airflow Conceptia merkin sähköisin malli oli tila-auto Pacifican lataushybridiversio. Konsernisisar Jeep on kunnostautunut hybridien kanssa viime aikoina enemmänkin, mutta Dodge pitätyy omalla bensiinintäyteisellä polullaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liian valmis pelkäksi tutkielmaksi

Chrysler Airflow Concept näyttää ulkoisesti aivan tuotantovalmiilta. Toki pellin alla oleva tekniikka voi vaatia vielä hiomista. Chrysler ilmoitti konseptin lanseeraamisen yhteydessä tuovansa ensimmäisen sähköautonsa markkinoille vuonna 2025. Airflow ei voi olla siitä kaukana.

Chrysler Airflow Concept
Sekä keulassa että perässä luotetaan crystal LED -valaistukseen.

Chrysler itse markkinoi Airflow Conceptia crossoveriksi. Sellaiseksi se on kuitenkin varsin matalaprofiilinen. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos haluaa tehdä autosta virtaviivaisen, ei siitä kannata tehdä korkeaprofiilista kaupunkimaasturia. Airflow Conceptin loiva perä, pitkä akseliväli ja pyöreä keula ovatkin itse asiassa samanlaisia ominaisuuksia kuin vuoden ’34 Airflow’ssa. Sen sijaan isot pyörät 22-tuumaisine vanteineen sekä tummat helmat ja pyöränkaaret pyrkivät tuomaan autoon crossover-henkeä visuaalisin keinoin.

Chrysler Airflow Concept

Tekniikkaakin avataan reilusti

Autonvalmistajat avaavat konseptiensa tekniikkapuolta yleensä melko varovaisesti. Airflow Conceptista kuitenkin kerrotaan sen voimavaroista ja toimintamatkasta. Nelivetoisessa autossa on kaksi sähkömoottoria, joista kummastakin irtoaa 150 kilowattia eli noin 200 hevosvoimaa. Toimintamatkaksi Chrysler arvioi noin 650 kilometriä.

Chrysler Airflow Concept
STLA SmartCockpit toimii kaiken alustana.

Sisällä ollaan astetta futuristisemmissa tunnelmissa kuin ulkopuolella. Auton käyttö perustuu oikeastaan kaikilta osin – niin kuljettajan kuin matkustajienkin puolelta – laajasti tietoliikenteeseen ja liitettävyyteen. Kaikkien kyytiläisten henkilökohtaiset älylaitteet yhdistyvät autoon saumattomasti ja näytöt ovat pitkälti personoitavissa. Nelipaikkaisessa autossa on todella hyvin tilaa.

Chrysler Airflow Concept interior

Kokonaan sähköiseksi 2028

Ei varmaan ole kovin väärin sanoa, että Chrysler-brändin viime vuodet (tai pitkälle toista vuosikymmentä) ovat olleet aikamoista itsensä hakemista, eikä se laatukaan ole aina ihan ylintä priimaa ollut. Tällä hetkellä mallisto koostuu käytännössä kahdesta mallista, mainitusta tila-auto Pacificasta sekä juuri 13. tuotantovuotensa käynnistäneestä 300 -sedanista.

Mutta nyt Stellantis North American hattu päässä Chryslerin tavoitteet ovat korkealla. Mallisto tulee uudistumaan vuonna 2025 esiteltävän Airflow-tuotantomallin kautta ja kolmen vuoden kuluttua siitä Chrysler on sähköautovalmistaja.

Chrysler Airflow Concept

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Chrysler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat