1.10.2024

Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä

Škodan kompakti alle 4,5 metriä pitkä ja pelkästään sähköllä kulkeva katumaasturi yhdistelee oivalla tavalla tyypillisiä Škodan vahvuuksia. Tarjolla on hyvin tilaa ja fiksuja yksityiskohtia.

Sähköautoilussa eletään jänniä aikoja. Myynti tökkii, mikä ei sinänsä ole ihme, kun katsotaan hintoja. Etenkin auton omalla rahalla ostavat perheelliset jarruttelevat ostopäätösten tekemistä. Eikä hinta ole edes ainoa tekijä, joka aiheuttaa ostajissa tällä hetkellä epävarmuutta.

Kyllähän Taycanit ja kumppanit ovat kivoja autoja, mutta autonvalmistajien soisi muistavan, että maailmassa on yhä runsaasti rationaalisia autoilijoita, jotka kaipaavat rationaalisia autoja – kulkevat ne sitten millä energianlähteellä tahansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ison perheen jäsen

Elroq on kasattu VW-konsernin sähköautoille suunnitellun MEB-perusrakenteen pohjalle. Pohjalevy on siis sama kuin Enyaqissa, mutta Elroq on selvästi kompaktimpi. Sen mitat ovat: pituus 4488 mm, leveys 1884 mm ja korkeus 1654 mm. Akseliväli on 2765 mm eli verrattain pitkä auton ulkomittoihin nähden. 

Polttomoottorisisareen Karoqiin verrattuna Elroq on noin 10 senttiä pidempi, joten sisällä on enemmän tilaa – ja etenkin takamatkustajille.

Pääsimme Elroqin prototyypin rattiin jo kesäkuussa Amsterdamissa, tuon jutun voit lukea tästä linkistä. Auton ulkomuodot oli tuolloin vielä peitetty naamiontiteippausten alle, samoin sisätiloissa oli huputettu tärkeimmät yksityiskohdat, kuten esimerkiksi mittaristo. Nyt on vihdoin vuorossa koko auton paljastaminen.

Uusi keulailme

Elroqissa Škoda esittelee meille uudistetun muotokielen, joka kulkee nimellä Modern Solid. Se tuo Škodan muotoihin taas hieman entistä enemmän pyöreyttä. Linjat eivät ole aivan yhtä särät kuin aiemmin.

Yksityskohtia on myös laitettu rohkeasti uusiksi, Elroqin keulalla ei ole esimerkiksi enää tuttua ympyrälogoa vaan kauniisti kirjailtuna Škoda. Tuota uutta tunnistetta ehkä jopa tarvitaan, sillä keulaa ei heti ensi vilkaisulla tunnista edes Škodaksi. Perinteinen säleikkö loistaa poissaolollaan.

Ajovaloja on tarjolla kahta erilaista: perusversioissa on yksiosainen päivävalo- ja vilkkumoduuli ajovaloyksikön ylemmässä osassa ja alemmassa osassa lähi- ja kaukovalolle yhteinen moduuli. Huippuversiossa eli kuvan autossa on sitten Matrix LED -ajovalot, joissa ajovalojen yläpuolella on neljä erillistä suorakulmaista LED-päivävaloa. Tämä luo keulaan jännän visuaalisen ilmeen; vähän kuin isompi auto olisi haukannut pienemmän auton sisäänsä.

Valinnanvaraa

Elroqista tulee tarjolle neljä malliversiota: 50, 60, 85 ja 85x. Valinnanvaraa ostajalle tuo se, että niissä on käytössä kolme erikokoista akustoa. Hinnat alkaen -malli eli Elroq 50 on takavetoinen, ja sen akun kapasiteetti on 55 kWh (52 kWh netto). Sen luvataan riittävän parhaimmillaan yli 370 kilometrin toimintamatkaan (WLTP). Sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla, ja sen teho on 125 kW ja suurin vääntömomentti 310 Nm.

Myös seuraava malli eli 60 on takavetoinen. Sen akun koko on 63 kWh (59 kWh netto), jolla WLTP-toimintamatkaksi saadaan yli 400 kilometriä. Sen moottori tuottaa 150 kW ja 310 Nm.

Seuraavassa kahdessa tehokkaammassa versiossa on sitten 82 kWh (77 kWh netto) akku. 85-mallin kohdalla yhä pelkästään taka-akselille sijoitetusta moottorista löytyy potkua 210 kW ja 545 Nm. 85:n kanssa on mahdollista ajaa nätisti ja lataamatta jo Helsingistä Kajaaniin. Škoda puhuu sen kohdalla jopa 570 kilometrin toimintamatkasta. Nelivetoisessa 85x:ssä on sitten sähkömoottori myös etuakselilla. 

Pitkän ajomatkan mahdollistaa hyvä aerodynamiikka eli alhainen ilmanvastuskerroin (0,26). Tähän vaikuttaa monta pientä tuulitunnelissa viimeisteltyä yksityiskohtaa. Maskin alaosasta löytyvät esimerkiksi tilanteen niin salliessa suljettavat ilmanottoaukot. Ne avautuvat automaattisesti, kun akustoa pitää jäähdyttää. Ilmaa myös ohjaillaan tehokkaasti auton ympärillä.

Ja kun autoa on ladattava, Elroqin maksimi latausteho on malliversiosta riippuen 145–175 kW.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyylikäs sisältä

Tykästyimme jo Superbissa ja Kodiaqissa Škodan uusiin verhoilumateriaaleihin ja niiden yhdistelmiin, joten Elroq ei pääse varsinaisesti enää yllättämään. Meille esitelty auto oli toki verhoilun suhteen sieltä räväkämmästä päästä eli paremman varustetason auto, jossa materiaaleja ja värejä on käytetty leikkisästi mutta taiten.

Sisustuksessa on käytetty ajan hengessä myös kierrätysmateriaaleja. Nahka on esim. aina keinonahkaa. Sen kaverina on hyvän tuntuista ja näköistä kangasta. Oviverhouksissa, istuimissa, kojelaudassa, keskikyynärnojassa ja keskikonsolin pehmusteissa on käytetty 78-prosenttisesti kierrätettyä PET-muovia. Siihen on sekoitettu vielä kierrätysvaatteista saatua kuitua. Elroq on ensimmäinen Škodan malli, jossa käytetään tällaista materiaalia.

Koeistumassamme autossa eli Lodge-desig-tason autossa on puolestaan käytetty TechnoFil-materiaalia, jossa on koostuu kierrätetystä kuidusta ja polyesteristä. Kankaan valmistuksessa on uusiokäytetty nailonjätettä: kaatopaikoille päätyviä kalaverkkoja, kankaita ja lattiamattoja. Niistä on valmistettu uutta nailonlankaa, joka on myös jatkossa 100-prosenttisesti uusiutuvaa. Näin materiaalit voidaan kierrättää ilman että niiden laatu heikkenee.

Pidimme myös koeistumamme auton sisustan väriyhdistelmästä. Mustan kangas, vaaleanharmaa keinonahka ja oranssit yksityiskohdat muodostavat ilahduttavan pirteästä värityksen auton sisälle.

Keulan tapaan myöskään ratista ei löydy enää Škodan logoa vaan se on kirjoitettu ihan kirjaimin. Käsiin osuvat materiaalit tuntuvat hyvältä käteen ja näyttävät kivoilta. Kuskin paikalla oli myös sellainen tunnelma, että jakkaralla voisi istua yhtä soittoa pidempään. Säätövarat istuimessa ovat hyvät, ja penkki myös tukee kroppaa hyvin. Se on hyvin muotoiltu. Ja ergonomia on Škodassa kuskin paikalla tunnetusti kohdallaan. Kaikki on hyvin käsillä turhia kurottelematta.

Vakiovarusteena on 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, jonka käyttöliittymää on sama kuin uudessa Superbissa ja Kodiaqissa. Sen alalaidassa on palkki, johon on sijoitettu fyysiset painikkeet avustinjärjestelmien, ajoasetuksen valinnan, pysäköintitoimintojen ja ilmastoinnin nopeaan käyttämiseen.

Avarat oltavat

Takapenkille istuttaessa Elroqissa on heti sellainen tunne, että sillä on mukava matkustaa pidempäänkin. Takapenkillä on normimittaiselle suomalaiselle autotoimittajalle sen verran hyvin polvitilaa, että väkisinkin vähän hymyilyttää. Eikä päätilakaan lopu ihan heti kesken. Istuma-asento on myös varsin luonteva. Ainoastaan reisituki jää nopeasti aikuiselle hieman vajaaksi, mutta se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Kiitosta ansaitsee myös 470-litrainen tavaratila, joka laajenee takaistuimen selkänojat kippaamalla 1580 litraan. Laajennettu tila on lähes tasapohjainen. Hattuhyllylle on myös kiinnikkeet niin, että sitä voi käyttää kahdessa eri tasossa.

Plussaa tulee myös hattuhyllyn alle piilotetusta kuljetusverkosta, jossa kulkee mukana vaikkapa latauskaapeli. Näin se ei pyöri turhaan tavaratilassa.

Toki kaapelin saa piiloon myös tavaratilan pohjan alle. Mutta entäs silloin, kun kontti on lastattu täyteen… Niinpä. Vastaavanlaisia auton käytännöllisyyttä arkikäytössä parantavia yksityiskohtia löytyy muitakin ympäriinsä. Erilaisia säilytyslokeroita on ympäriinsä yhteensä 48 litran verran.

Hinta ratkaisee menestyksen

Kuten alussa kirjoitimme, etenkin omalla rahalla auton ostaville pitäisi pystyä tarjota enemmän kohtuuhintaisia sähköautoja, joissa etusijalla ovat tilat ja auton käytännöllisyys, eivät hurjat kiihtyvyysarvot tai supernopea lataus. Elroqin hintoja ei tiedetä vielä, mutta Škodan tuntien niistä voi odottaa kilpailukykyisiä.

Jonkinlaisen viitteen hinnoista saa katsomalla Enyaqia. Sen hinnat alkavat 51 745 eurosta, ja akuston koko on Enyaqissa aina 82/77 kWh. Elroqiinhan tarjotaan siis kolmea eri kokoista akustoa. Tämä tulee näkymään myös hinnoissa. Alkaen hinnan voi olettaa asettuvan alle 40 000 euroon. Suomen autot ovat tunnetusti toki hyvin varusteltuja. Auton myynti on tarkoitus saada aluilleen mahdollisimman pian – kunhan hinnat saadaan vain ensin neuvoteltua. Ensimmäiset autot olisi tarkoitus saada Suomeen näytille jo tämän vuoden puolella, mutta asiakkaille ensimmäisiä autoja on luvassa vasta maaliskuussa 2025. 

Ja Elroqin alapuolelle on luvassa lähiaikoina vielä kompaktimpi B-kokoluokan crossover/katumaasturi Epiq. Sen lähtöhinta on tarkoitus puristaa alle 30 000 euroon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat