4.5.2021 Ajoneuvot Neljännen sukupolven Škoda Fabia – selvästi isommin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkiläinen pikkuauto on ollut käytännöllisyyden kulmakivi edullisessa hintaluokassa. Nyt neljännen sukupolven Škoda Fabia lupaa runsaasti lisää tilaa, liitettävyyttä ja turvallisuutta. Täysin uusi neljännen sukupolven Škoda Fabia on kasvanut merkittävästi. Uusi Fabia pohjautuu Volkswagen Groupin MQB-A0 -perusrakenteelle ja tulee tutusti B-segmenttiin eli pienten autojen luokkaan. Uutuus lupaa olla aiempaa fiksumpi, liitettävämpi ja tarjoavan runsaasti lisää tilaa. Valmistaja painottaa vahvasti tunnetta. Julkaisuvideon perusteella kohdeyleisönä vaikuttaisi olevan nuorten lisäksi myös upeat viikset omaavat pukuun sonnustautuneet vanhemmat herrasmiehet. Škoda on valmistanut jo 4,5 miljoonaa Fabiaa, joten kyseessä on merkille tärkeä malli. Tšekkiläisvalmistaja etsii jatkuvasti uusia markkinoita ja nyt Intiaan suunnatun Kushaqin jälkeen jatketaan ainakin Venäjälle ja Pohjois-Afrikkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljännen sukupolven Škoda Fabia ulkoa Merkin uusin pienokainen lupaa kaiken mitä tarvitset – ja hieman päälle. Päälle onkin nyt laitettu aikaisempaan nähden 110 millimetriä pituutta, josta on napattu 94 millimetriä akseliväliin. Auto on myös 48 millimetriä leveämpi. Kylkilinjasta tulee välittömästi mieleen Seat ja Volkswagen, mutta keulassa ja perässä on enemmän persoonallisuutta. Keulassa on merkille ominainen maski ja led-takavaloissa tutut terävät kulmat. Ilmanvastuskerroin (0,28) on Škodan mukaan luokkansa paras, vaikka tämä ei kuulosta enää tänä päivänä erityisen uskomattomalta lukemalta. Valmistaja lupaa melutason laskeneen tuulen suhinoita optimoimalla, mutta tämä ei ole koskaan ollut hallitseva äänilähde karkealla tiestöllämme. Uutuuden saa hankittua yhdeksässä eri värissä, josta kaksi metalliväriä (Phoenix Orange ja Graphite Grey) tulevat täysin uutena. Kontrastiväriksi muun muassa kattoon ja muutamiin muihin yksityiskohtiin on mahdollista valita joko metalliväri Graphite Grey tai helmiäisväri Black Magic. Vannevalikoima alkaa 14 tuuman pelleistä ja jatkuu aina 18-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. …ja sisältä Sisältä löytyy aiempaa pehmeämpiä materiaaleja ja saatavilla on jopa kontrastitikkauksia. Ovessa on sisäpuolella näyttävä yksityiskohta, joka on kopioitu valmistajan konseptiautosta. Jälleen merkin muotoiluosaston näkemys vaikuttaa yhtenäiseltä ja tämä muistuttaa kovasti suurempia sisaruksiaan vaakasuuntaisella kojelaudallaan ja kosketusnäytöllään. Itse asiassa neljännen sukupolven Škoda Fabia saa esimerkiksi lämmitettävän ohjauspyörän ja tuulilasin varustevalikoimaansa juurikin isommista malleista. Samalla luvataan myös runsaasti turvavarusteita, jotka on aiemmin totuttu näkemään suuremmissa autoluokissa. Ostaja voi valita lisärahasta myös 10,25-tuumaisen digitaalimittariston. Vakiovarusteena on perinteinen analoginen mittaristo, jonka keskeltä löytyy 3,5-tuumainen ajotietokoneen näyttö. Keskikonsolin kosketusnäytön koko on 6,5; 8 tai 9,2 tuumaa. Lupasimme jo Fabiaan myös lisää tilaa. Tästä osa näkyy sisällä, mutta paras lukuarvo lienee 50 litraa kasvanut tavaratila. Se on nyt perusmuodossaan 380 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 1 190 litraa. EVO on päivän sana Kaikki uutuuden moottorit edustavat Volkswagen Groupin tuoreinta EVO-sukupolvea ja ovat bensiinikäyttöisiä. Tehovaihtoehtoja on neljä kappaletta. Suomessa edullisin vaihtoehto tulee olemaan 59 kilowatin (80 hv) tehoinen kolmesylinterinen 1.0 MPI -moottori. Sen parina on aina viisipykäläinen käsivalintainen vaihteisto. Tämän jälkeen siirrytäänkin ahtamisen maailmaan. Kolmesylinterinen 1.0 TSI -moottori on tarjolla kahtena eri tehoversiona: 70 kilowattia (95 hv) ja 81 kilowattia (110 hv). Tässä valinta vaikuttaa vaihteistoon. Kevyemmillä teholukemilla on tyytyminen käsin valittaviin viiteen vaihteeseen, kun tehokkaampi saa kuusi kappaletta vaihteita. Tehokkaampaan on saatavilla myös 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Malliston lippulaivana tulee toimimaan neljännellä sylinterillä varustettu 1,5-litrainen TSI-moottori. Sen teholukema on 110 kilowattia (150 hv) ja parina aina 7-pykäläinen DSG-automaatti. Škoda lupasi uutuuden lähtöhinnaksi alle 14 000 euroa monissa Euroopan maissa, mutta tämä tuskin koskee väkevästi autoverotettua Suomea. Jäämme siten vielä odottamaan hintoja suurella mielenkiinnolla. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan