8.9.2024

Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä

Kuva Benjamin Helander

Kuusipaikkaiset, kolmiriviset tila-autot ja maasturit ovat olleet Euroopassa harvinaisuus, mutta tämän kokemuksen perusteella sellaisille voisi olla tilausta.

Hyundai Santa Fe'n uunituore viides sukupolvi lienee tuonut tullessaan koko mallisarjan yli 20-vuotisen historian suurimman olemuksellisen muutoksen, puhuimme sitten ulkokuoresta tai sisätilasta, ja nimenomaan yhdestä sukupolvenvaihdoksesta. Auton ulkomuotoa voisi luonnehtia maskuliiniseksi, mutta ennen kaikkea rohkeaksi. Sisätilastakin riittää kerrottavaa.

Uutuus rakentuu virallisesti konsernin N3-pohjarakenteelle, kuten edeltäjäkin, mutta viidennen polven myötä sen käsite kasvaa kokoa. Santa Fe on itse asiassa saanut 4,5 senttimetriä lisää pituutta, ja tunnetusti henkilöautoissa jokainen lisäsentti merkitsee. Tässä tapauksessa ne merkitsevät entistä hulppeampaa matkustamoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme riviä, kuusi penkkiä

Uutta Santa Fe'a tuodaan Suomeen pelkästään 1,6-litraisen turbobensiinin ympärille rakennetun 253 hevosvoiman lataushybridinelivedon muodossa. Asiakkaan valittavaksi jää varustetaso, joka voi olla joko Style (alk. 59 390 euroa), Premium (alk. 64 990 euroa) tai Calligraphy (alk. 68 990 euroa). Maahantuojan mukaan kysyntä on suurinta kahden kalliimman varustetason kohdalla, ja hinnat säilyivät aiemmin ilmoitetulla tasolla arvonlisäveron nostosta huolimatta.

Lippulaivamaasturi on aina seitsenpaikkainen, paitsi jos huippumalli Calligraphyn päätyy ottamaan eurolleen samanhintaisena kuusipaikkaisena. Nimenomaan tähän kuusipaikkaiseen ulottuvuuteen tutustumme nyt hieman tarkemmin.

Kuusipaikkaisen Calligraphyn idea on sama kuin monissa isoissa luksustila-autoissa, joille on menekkiä erityisesti itäisen Aasian ja Pohjois-Amerikan markkinoilla. Samankaltaisella konfiguraatiolla on varsinkin noilla markkina-alueille myyty myös maastureita, mutta Euroopassa toista penkkiriviä on pidetty - oli kolmas siellä olemassa tai ei - kolmenistuttavana, ikään kuin maksimikäyttöasteella. Kaksipaikkainen toinen rivi onkin eurooppalaisesta näkökulmasta pitkälti ultraluksusautoihin liitetty ominaisuus.

Hyundai Santa Fe'ssä kuusipaikkaisuudelle ja sitä kautta kahdella erillisistuimella varustetulle toiselle riville on löydettävissä eri funktioita. Yhtäältä kolmannelle riville on helpompi kulkea, kun se on mahdollista tehdä kakkosrivin läpi. Toisella rivillä istuvien ei välttämättä tarvitse nousta autosta pois, vaikka kolmannen rivin matkustajat liikkuisivat paikalleen tai ulos autosta. Toisaalta pienemmällä matkustajamäärällä takapenkillä on herraskaiset oltavat, ja toisen rivin takana valtaisa tavaratila. Hyundai Santa Fe'n tavaratilahan on kasvanut edellisestä polvesta 57 litralla, ja asettunut 621 litraan.

Huippumalli on aina huippumalli

Uuden Santa Fe'n 4,83 metrin kokonaispituus ja 2,815 metrin akseliväli asettavat tietysti omat raaminsa kolmirivisen auton sisätiloille, mutta tilaa kolmosrivillä on ihan kohtuullisesti. Kolmosrivin nojatuoleihin ja varsin hyviin jalkatiloihin verrattuna olot eivät tietysti ole aivan yhtä herraskaiset, mutta kyllä aikuinenkin siellä ainakin tilapäisesti matkustaa. Nuorempi väki sopii taaimmaiselle riville keskimäärin kokonsa puolesta paremmin, ja heidät pidetään siellä tyytyväisinä omilla ilmastointisuuttimilla, juomatelineellä, kallistuvalla selkänojalla sekä tietenkin kännykän latausmahdollisuudella.

Keskirivillä jalkatilat ovat todellakin hyvät, ja vaikka auto on aina nelivetoinen (ei jatkuva, mutta kardaanilla toteutettu), kardaanitunneli on käytännössä olematon. Lattia on toki korkealla tien pinnasta, mutta kynnykset ovat maltilliset.

Calligraphyn matkustamo pitää sisällään muutakin tasokasta kuin kolmannen rivin kännykkälatauksen. Keskirivin istuimet liikkuvat, niiden selkänojat kaatuvat ja menevät rentoutumisasentoon sähköllä. Keskirivin istuimet ovat myös lämmitettävät. Eturiville mentäessä muuttuvat istuimet myös ilmastoiduiksi ja kuljettajan istuimen osalta muistillisiksi. Niin ikään ratin säädöt ovat sähköiset.

Auton jokaiselta paikalta näkee hyvin ulos, sillä ikkunat ovat kunnon kokoiset ja linjat ylipäätään suorat. Hyvä näkyvyys koskee tärkeimpänä myös kuljettajan paikkaa, jonka näkymiä helpotetaan teknologiankin keinoin. Kameroiden lisäksi tämä tarkoittaa taustapeilin digitoimintoa, joka helpottaa elämää erityisesti siinä tapauksessa, että takalasi on pölyinen tai kurainen eikä sitä halua naarmuttaa takalasin pyyhkijällä. Se auttaa myös siinä tapauksessa, että tavaratila on kattoa myöten täynnä tavaraa.

Kuljettajan paikka ottaa kuljettajan ikään kuin syleilyynsä. Calligraphyn Premium Relaxation -istuimet ovat mukavat mutta tukevat, ja käsinojat ovat tuntuvat. Keskikonsoli on ikään kuin silta, ja siinä on paljon tilaa erilaisille toiminnoille vaihteenvalitsimen sijaitessa Hyundain nykytyylin mukaisesti ohjauspylväässä. Muiden muassa ilmastoinnin säädöt sekä ajotilan valinnat on pidetty erillään tietoviihdenäytöstä, ja ne ovat hyvin käden ulottuvilla.

Yksi erikoisuus Calligraphyssa on puhelimen UV-desinfiointi ylemmässä hansikaslokerossa.

Itse ajo- ja muihin turvallisuusavustimiin palataan varmasti tarkemmin koeajon yhteydessä, mutta yksi matkustamoon liittyvä turvavaruste ansaitsee kunniamaininnan. Kuljettajan paikalta poistuttaessa ajon jälkeen, auto pyytää varmistamaan, ettei takaistuimilla ole ketään. Se ei toki ole pelkästään Santa Fe'n juttu, mutta toistaiseksi aivan liian harvinainen varuste henkilöautoissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat