4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai liittyy muiden muassa Fordin, Volkswagenin, Opelin, Peugeotin ja Abarthin seuraan lakkauttaessaan kerta kaikkiaan polttomoottoriset hot hatchinsä. Näin Eurooppa hyvästelee i20 N:n sekä i30 N:n muutaman kuukauden sisällä. Kevyistä kaupunki- ja perheautoista alabrändien avulla tehtyjen sporttiversioiden alamäki jatkuu. Hyundai on useiden lähteiden mukaan lopettamassa polttomoottoristen N-mallien myynnin ja tuotannon Euroopan markkinoilla kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.Leikkuriin menee siis kaksi eri kokoista ja varsin pidettyä hot hatchiä, taskuraketti i20 N:ää ja sen isosiskoa i30 N:ää, mukaan lukien Fastback -versiota. Autot on valmistettu Euroopassa, Tšekissä. Hyundai ei lopeta polttomoottorisia N-mallejaan suinkaan kaikkialla. Esimerkiksi Elantra N:stä odotetaan jopa uutta versiota, mutta kuten tiedämme, koko Elantra-malli ei ole enää sukupolviin kuulunut Hyundain Euroopan tuonti- ja myyntiohjelmiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle paljon sähköäN-alabrändiä Hyundai ei ole Euroopassakaan lakkauttamassa, vaan kevyiden polttomoottoristen hot hatchien tilalle tulee Ioniq -malliston täyssähkömalleja.Kuten tiedämme, Ioniq 5 N on näistä ensimmäinen. Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa.N-alabrändin puitteissa Ioniq 5 suoriutuu 0 – 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen. Lisäksi, tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Kuten kaikesta voi päätellä, uudet N:t - sitten kun mukaan liittyy myös Ioniq 6 N - ovat luonteeltaan varsin erilaisia kuin tuotannosta poistuvat polttomoottoriset hot hatchit. Sporttimaailmassa polttomoottori- ja sähköautojen erot tuntuvat korostuvan entisestään.Jäljellä enää muutama lajin edustajaHot hatchien katoamistahti on ollut tiuha jo ennen Hyundaita. Peugeot ja Opel luopuivat yhteistyönsä myötä 208 GTi:stä sekä Corsa OPC:stä. Volkswagen Polo GTI on historiaa, eikä Skoda Fabia RS:stä ole tietoakaan. Ford Fiestan lakkauttamisen jälkeen menetimme luonnollisesti myös Fiesta ST:n. Harmillisesti myös Abarth on kertonut luopuvansa 595- ja 695-sarjoistaan siirtyessään sähköautomerkiksi, ja Abarth Punto on kaukainen muisto. Renault Clio Sport puuttuu niin ikään vahvuudesta.Jäljellä olevista hot hatcheistä ehdottomasti tunnetuin ja pirtein esimerkki on Toyota GR Yaris. Myös Volkswagen jatkaa vielä nyky-Golfin toisen puolikkaan ajan Golf GTI:n tuotantoa, joskin pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera.Lähteet: Hyundai, Motor1 Deutschland Kuvat: Hyundai, Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla