30.9.2021

Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet

Hyundai i20 N

Tuttu Hyundai i30 N on jo facelift-iässä, mutta malli saa vihdoin seuraa Hyundai i20 N:stä. Samalla merkki ottaa ilon irti rallitaipaleiden julkisuudesta. Hyvää: asenne, ajettavuus, takuu. Huonoa: kova ja kulmikas arkiajossa.

Röyhkeä spoileri ja yhtä itsevarma keulailme tarkoittavat, että Hyundai i20 N tekee itsestään pysäköitynäkin isomman numeron kuin astetta suurempi i30 N.Hyundai i20 N

Pikkuautoluokkaan hulluttelu toki sopii monille mainiosti, mutta naamioitumistempun tekeminen taloyhtiön parkkipaikalla on vaikeaa. Toisaalta Hyundai saa nyt ilon irti rallista, sillä uudet Rally2-autot näyttävät nopealla vilkaisulla juuri tältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutkatonta mutkittelua

Hiljattain uusitun i20:n N-versio on tehty tutulla reseptillä. Perusmallistoa muhkeampi 1,6-litrainen turbo puhkuu parisensataa hevosvoimaa, etuakselilta löytyy lukkotoiminnolla varustettu tasauspyörästö, kuljettajan työpisteeltä kytkin ja manuaalivaihteisto ja takaa tarvittaessa pauketta koko naapurustolle. Hetkellisellä yliahtotoiminnolla vääntöhuippu on 304 Nm. 0–100 km/h onnistuukin taskurakettimaisesti 6,7 sekunnissa.

Hyundai i20 N

Napakka alusta, ripeäksi välitetty ohjaus ja hyvät jarrut pitävät auton hanskassa mutkien soljuessa. Taajamanopeuksissa iskunvaimennus on tosin turhankin kova eikä ole i30 N:n tapaan säädettävissä, ja voimalinja käyttäytyy kaupunkinopeuksissa kulmikkaasti.

Kiihdytyskaistoilla hymyä riittää hevosvoimalupausten verran, mutta turbiinimaisen tasaisesti vetävä moottori ei erityisemmin kehota toistamaan temppua seuraavalla pykälällä. Joskus luonne syntyy kauneusvirheistä.

Sisälle kantautuu urheilullisemmissa ajotiloissa putkipaukkeiden lisäksi keinotekoista lisämörinää. Niiden naapurien iloksi äänimaailmaa voi onneksi säädellä ajotilojen avulla.

Arki kutsuu

Perusmallin geenit tekevät i20 N:n helpoksi arkikaveriksi, sillä jopa mielenrauhaa tuovat turvavarusteet periytyvät suorassa linjassa.

Hyundai i20 N

Hyundain uuden polven tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppo kumppani 10,25 tuuman kosketusnäytöllä ja Bluelink-palveluilla. N:ssä kosketusnäyttöjärjestelmää on höystetty erikseen urheilullisilla näkymillä ja mahdollisuudella muokata peräti kahta N-ajotilaa.Hyundai i20 N

Näyttöpohjaisen 10,25-tuumaisen mittariston näkymät taipuvat kulloisenkin ajotilan vaatimuksiin. Ohjauspyörän painikkeista on selvästi innostuttu urakalla, joskin niiden toimintalogiikka on osin erikoista.

Hyundai i20 N

B-segmentin edustajana i20:n tilat ovat kohtuullisen hyvät: neljä aikuista matkustaa autossa keskipitkiä matkoja. Takaistuimen voi edelleen kaataa 60/40-suhteessa, jos kuljetettavaa sattuu olemaan 1 165 litraa. Suurin tilakysymys nouseekin esiin eturivillä, missä leveät urheiluistuimet laittavat perinteisen käsijarrukahvan välillä ahtaalle. Istuinten muoto on ymmärrettävä kompromissi tuen ja mukavuuden välillä, mutta säätövarat voisivat olla monipuolisemmat.

Taktisesti alle 30 000 euron alle jäävä i20 N on mainio lisäys taskurakettisarjaan, jossa tapahtuu nyt lähes C-segmentin sporttailijoiden verran. Raaempaa suorituskykyä ja nelivetoa kaipaavien kannattaa muistaa Toyota GR Yaris, osapuilleen tällaista autoa kaipaavien Ford Fiesta ST sekä uudistuva Volkswagen Polo GTI, ja helpompaa elämää haikailevien on syytä ottaa huomioon myös Ford Puma ST.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 hv 6MT

Hinta alkaen

29 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

32 079 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

150 kW (204 hv), 5500–6000 r/min

Vääntö

275 Nm (1750–4500 r/min)

Vääntö

275 Nm (1750–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,2 (yhd.)

CO2-päästöt

160 g/km

Mitat

pituus 4075 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2580 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1100 / 450 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat