8.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma ST hyppää kuin sammakko, mutta renkaissa piilee yllätys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST on "hot hatchejä" käytännöllisempi, ja lajissaan hyvin urheilullinen. Hyvää: alustan toiminta, käytännöllinen kontti, rohkea kokonaisuus. Huonoa: kesärenkaiden pidon ja korin korkeuden suhde. Sininen Ovaali tunnetaan innokkaasta suhtautumisesta kompakteihin sporttiautoihin, joten myös pienen katumaasturin menevämpään painokseen on ladattu runsaasti osaamista. Lopputulos eli Ford Puma ST ei koostu pelkästä koristelusta vaan perusmalleja selvästi tehokkaammasta, pikkuveli Fiesta ST:ssä nähdystä 1,5 litran 200-heppaisesta moottorista, jäykemmästä alustasta, nopeammasta ohjauksesta ja kookkaammista jarruista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi luonnetta Koeajoimme Puma ST:n kahteenkin eri otteeseen: keväällä kitkarenkain ja tarkennuksena suvisäässä kesäkumein. Näiden kokemusten välille muodostui mielenkiintoinen ero, joka liittyy kiinteästi koko auton konseptiin. Harvoin nimittäin käy niin, että urheilullinen auto tuntuu talvirenkailla paremmalta, mutta nyt se oli myönnettävä todeksi. Vaikka Puma ST:n alusta on jäykkä, katumaasturimainen korkeus ja mallin mukana tulevat kovat Michelin Pilot Sport 4S -kesärenkaat saavat aikaan hieman epäsuhtaisen kokonaisuuden. Pitoa löytyy tajuttomasti, mutta korin liikkeet ovat ylhäällä istuessa turhan laajoja, jolloin sinänsä hyvin tukevista Recaron penkeistä alkavat sivutuet loppua kesken. Pysyäkseen paikallaan kuski puristaa rattia entistä tiukemmin, mutta ohjauskaan ei enää tässä menossa tarjoa parasta tuntoa. Nastattomilla talvirenkailla ja kylmemmällä asvaltilla auto tuntui ikään kuin rauhoittuvan omemmaksi itsekseen. Vaikka miten kanttaili, kori ei myöskään kitkoilla tehnyt minkäänlaisia ylimääräisiä liikkeitä, eikä pehmeämpiä renkaita saanut juuri ulvomaankaan. Kesärengasvalintaa voisi siis vielä harkita tästä elastisemmasta näkövinkkelistä. Potkua ja pörinää Mallia ei saa automaattina isoveli Focus ST:n tapaan, vaan laatikkona on aina käsin hämmennettävä manuaali. Läpi kierroslukualueen väkevästi vääntävä moottori sallii myös ei-niin-aktiivisen-vaihtamisen omaavan ajotyylin, mutta Fordin tyyliin välitykset ovat todella pitkät, joten taajamassa joutuu usein ajamaan totuttua yhtä pienemmällä pykälällä. Sen myötä pörisevät pakoäänet alkavat hieman toistaa itseään. Kovemmin kiihdytettäessa meno ei hyydy turhaan sutimiseen, sillä lisävarusteisen Performance Packin mukana saa myös mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen. Samassa tulee Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä urheilulliseen vaihteenvaihtoon opastavat valot mittaristossa. Sport- ja Track-ajomoodit kuuluvat niin ikään kuvaan – jälkimmäisessäkin ajonvakautus pysyy päällä mutta sallii suuremmat luistot vauhdikasta ajoa varten. Ottaisiko sitten tämän vai pikkusporttien ikoniksi muodostuneen Fiesta ST:n? Vanhanaikaisesti asiaa ajatteleva puritaani siirtynee automaattisesti jälkimmäisen rattiin, mutta perhe-elämää ja dynaamisuutta yhdistelevä löytää myös Puma ST:stä menoa ja meininkiä, ja laskee mielellään kauppakassinsa tästäkin versiosta löytyvään tavaratilan syvään poteroon, jota ei ahtaammassa Fiestassa ole. Eivätpähän tölkit lentele pitkin konttia tiukastikaan taitettaessa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Ford Puma ST 1.5 Ecoboost 200 hv Hinta alkaen 39 384 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 230 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 320 Nm (2500–3500 r/min) Vääntö 320 Nm (2500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4226 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe