17.4.2021

Koeajo: Ford Focus ST on automaattifarkku, mutta tuntuu urheiluautolta

Ford Focus ST

Ford Focus ST Wagon 2.3 Ecoboost 280 hv A7 on lapsellisen perheenisän toiveuni. Hyvää: vaivaton voima, urheilullinen luonne, tilat. Huonoa: neliveto kruunaisi kaiken.

Harvoin on koeajon lähtökysymys yhtä ytimekäs: heikentääkö automaattivaihteisto GTI-luokan auton sporttisuutta? Ford Focus ST -mallisto, joka kirmaa eteenpäin luokassaan kookkaan 2,3-litraisen turbonelosen voimin, koostuu nykyään neljästä versiosta: viisiovinen hot hatch tai farmari, molemmat joko manuaalina tai uusimpana myös automaattivaihteistolla varustettuna.

Ford Focus ST

Viimeksi mainittujen yhdistelmä eli itsestään vaihtava farkku muodostaa entistäkin selvemmän kilpailijan Škoda Octavia RS:lle, joka on saanut tähän asti rellestää Focukselta rauhassa DSG-kaksoiskytkinautomaattinsa turvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aidosti sporttinen

Yhtä ytimekkään vastauksen alkukysymykseen voi paljastaa jo nyt. Ei heikennä, mutta tekee autosta vieläkin käyttökelpoisemman jokapäiväiseen riemuajoon.

Emme käyneet automaatti-ST:n kanssa moottoriradalla, mutta siviililiikenteessä manuaalivaihteistoa ei kerta kaikkiaan kaipaa, sen verran välitöntä voimantuotto näilläkin eväillä on. Kaasupolkimen vaste on etenkin sporttisimmassa ajotilassa liki kilpa-automaisen nykivä, ja auto terästäytyy tällöin kauttaaltaan muutenkin, mutta luonne on myös rauhallisemmassa moodissa riittävän menevä.

Ford Focus ST

Aivan kuten manuaalivaihteinen versionsa, myös automaatti-ST tuntuu niin pitkälle urheiluautolta kuin vain alemman keskiluokan farkkukuosissa suinkin voi. Vauhtimaailma koostuu kuppipenkeistä, 280 hevosvoimasta, murisevasta äänimaailmasta, kovasta alustasta ja kiihdytyksissä vetelevästä ohjauksesta – ihanaa.

Jotain toivomistakin

Ohjaustuntuma sinänsä ei ole suorin mahdollinen, mutta linjassa muun auton kanssa. Totta kai alusta nypyttää tasaisellakin tiellä, mutta sen linjan on tällaisen auton ostava jo lähtökohtaisesti valinnut. Sitä paitsi pehmeämpi toteutus riitelisi muuta kokonaisuutta vastaan, eli se siitäkin.

Ford Focus ST

Yhdistettynä erittäin käyttökelpoisiin sisä- ja tavaratiloihin kyseessä on siis lapsellisen perheenisän toiveuni. Ylipäätään ärsyttävyyksiä löytyy vähän, esimerkiksi kojelaudan käyttöliittymä on Škodan vastaavaa selkeämpi eikä melutaso riko korvia. Talvea ajatellen kun saisi vielä voimapakettiin nelivedon, niin ei neljän vuodenajan Suomessa paljon puuttuisi. Ja valitsemalla jonkun muun ulkovärin voi saumattomammin sulautua perusmallien pariin – jos tahtoo.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen

Ford Focus ST Wagon 2.3 Ecoboost 280 hv A7

Hinta alkaen

49 502 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 042 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 261 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

206 kW (280 hv), 55000 r/min

Vääntö

420 Nm (3000–4000 r/min)

Vääntö

420 Nm (3000–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,2 (yhd.)

CO2-päästöt

187 g/km

Mitat

pituus 4668 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat