17.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST on automaattifarkku, mutta tuntuu urheiluautolta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST Wagon 2.3 Ecoboost 280 hv A7 on lapsellisen perheenisän toiveuni. Hyvää: vaivaton voima, urheilullinen luonne, tilat. Huonoa: neliveto kruunaisi kaiken. Harvoin on koeajon lähtökysymys yhtä ytimekäs: heikentääkö automaattivaihteisto GTI-luokan auton sporttisuutta? Ford Focus ST -mallisto, joka kirmaa eteenpäin luokassaan kookkaan 2,3-litraisen turbonelosen voimin, koostuu nykyään neljästä versiosta: viisiovinen hot hatch tai farmari, molemmat joko manuaalina tai uusimpana myös automaattivaihteistolla varustettuna. Viimeksi mainittujen yhdistelmä eli itsestään vaihtava farkku muodostaa entistäkin selvemmän kilpailijan Škoda Octavia RS:lle, joka on saanut tähän asti rellestää Focukselta rauhassa DSG-kaksoiskytkinautomaattinsa turvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aidosti sporttinen Yhtä ytimekkään vastauksen alkukysymykseen voi paljastaa jo nyt. Ei heikennä, mutta tekee autosta vieläkin käyttökelpoisemman jokapäiväiseen riemuajoon. Emme käyneet automaatti-ST:n kanssa moottoriradalla, mutta siviililiikenteessä manuaalivaihteistoa ei kerta kaikkiaan kaipaa, sen verran välitöntä voimantuotto näilläkin eväillä on. Kaasupolkimen vaste on etenkin sporttisimmassa ajotilassa liki kilpa-automaisen nykivä, ja auto terästäytyy tällöin kauttaaltaan muutenkin, mutta luonne on myös rauhallisemmassa moodissa riittävän menevä. Aivan kuten manuaalivaihteinen versionsa, myös automaatti-ST tuntuu niin pitkälle urheiluautolta kuin vain alemman keskiluokan farkkukuosissa suinkin voi. Vauhtimaailma koostuu kuppipenkeistä, 280 hevosvoimasta, murisevasta äänimaailmasta, kovasta alustasta ja kiihdytyksissä vetelevästä ohjauksesta – ihanaa. Jotain toivomistakin Ohjaustuntuma sinänsä ei ole suorin mahdollinen, mutta linjassa muun auton kanssa. Totta kai alusta nypyttää tasaisellakin tiellä, mutta sen linjan on tällaisen auton ostava jo lähtökohtaisesti valinnut. Sitä paitsi pehmeämpi toteutus riitelisi muuta kokonaisuutta vastaan, eli se siitäkin. Yhdistettynä erittäin käyttökelpoisiin sisä- ja tavaratiloihin kyseessä on siis lapsellisen perheenisän toiveuni. Ylipäätään ärsyttävyyksiä löytyy vähän, esimerkiksi kojelaudan käyttöliittymä on Škodan vastaavaa selkeämpi eikä melutaso riko korvia. Talvea ajatellen kun saisi vielä voimapakettiin nelivedon, niin ei neljän vuodenajan Suomessa paljon puuttuisi. Ja valitsemalla jonkun muun ulkovärin voi saumattomammin sulautua perusmallien pariin – jos tahtoo. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Ford Focus ST Wagon 2.3 Ecoboost 280 hv A7 Hinta alkaen 49 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 042 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 55000 r/min Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 4668 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan