27.7.2019

Koeajo: Ford Focus ST saa lisää löylyä, mutta suosittu diesel ei tule Suomeen

Ford Focus ST

Ford Focus ST on 280-hevosvoimainen perhetykki, joka kyvykkyydestään huolimatta jää hieman pikkuveljen varjoon. Hyvää: Moottori, ajettavuus, suorituskyky, tilat, saa farmarina.Huonoa: Ohjaus Sport-tilassa, ei muokattavia ajotiloja, kaiutinäänet.

Ford Focus ST on pitkään ollut se kolmas sportti mallistossa: päähuomion ovat vieneet riemukas Fiesta ST ja kyvykäs Focus RS. Niiden välissä Focus on tasapainoillut suorituskyvyssä, mukavuudessa ja hinnassa kohtalaisen onnistuneesti, muttei unohtumattomasti.

Neljänteen sukupolveen lähdetään lupaavalla reseptillä: 2,3-litrainen turbonelonen on muokattu versio edellisen Focus RS:n koneesta. Voimaa irtoaa 280 hevosvoimaa, ja se viedään tiehen vihdoinkin sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Ajettavuuden viimeistelee hieno sähkösäätöinen alusta ja Recaron valmistamat etuistuimet.

Ford Focus ST

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6,7… melkein 8

Vakiovaihteisto on 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolle tulee myös 7-vaihteinen automaatti. Jälkimmäinen on tyypiltään perinteinen momentinmuunninlaatikko, ja itse asiassa samaa vaihteistoa tarjotaan tavalliseen Focukseen 8-vaihteisena. Yksi puuttuva vaihde vain jätetään Focus ST:ssä käyttämättä, sillä runsaiden voimavarojen ja pienten välityssuhde-erojen johdosta ylimääräisestä vaihdosta oli enemmän hyötyä kuin haittaa.

Ford Focus ST

Ei dieseliä

Ford valmistaa Focus ST:tä myös 190-hevosvoimaisella dieselillä, mutta versio ei tule Suomeen. Syynä on automaattivaihteiston puuttuminen dieselin perästä – edellismallin dieselversio sai Suomessa suosiota juuri automaattivaihteiston myötä.

Bensiinimoottori toki sopii ärhäkkääseen Focukseen. Auto on nopea: moottori vetää alhaalla nöyrästi ja ylhäällä pirteästi, pitoa on kiitettävästi ja peruskäytös kaikin puolin erinomaisen tasapainoista. Tasauspyörästö ei tee itsestään suurta numeroa, mutta voima välittyy nöyrästi ainakin tulikuumaan ranskalaisasvalttiin. Kulku ei ole ylikorostetun epämukavaa, Focuksen ratissa viihtynee hyvin myös arkiset kauppamatkat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Antakaa säätää

Moiteitakin on: Performance Pack -varustepaketti tuo iskunvaimennukseen säädettävyyden pystyperiin (pystyperän iskunvaimennus on aina sähkösäätöinen, farmari luottaa tilavaatimuksista johtuen perinteisiin iskunvaimentimiin) ja manuaalivaihteistoon kierrostäsmäyksen. Asetuksia ei kuitenkaan voi säätää, joten kierrostäsmäyksestä voi nauttia vasta urheilu- tai rata-asetuksilla. Tällöin myös alusta jäykistyy ja ohjaus muuttuu hyvin keinotekoisesti ylikeskittäväksi. Vahvasti suodatettu ohjaus onkin ajettavuuden heikoin lenkki, vaikka mukavuustilassa sillä pärjää. Silti ST:stä saisi paremman auton, jos eri ajotilojen parhaat palat voisi yhdistää muokattavaan tilaan. Moitteita Ford saa myös keinotekoisista kaiutinäänistä.

Lopputulos on hyvä, muttei autoluokan rimaa nostava perhesportti. Focus ST on makea yhdistelmä nopeutta ja arkipäiväistä käytettävyyttä, mutta Fiesta ST:n riemukkuuteen se ei yllä. Tehtävien yhdistäminen jäänee jälleen Focus RS:lle – jos sellainen joskus tulee.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 5-ov.

Hinta alkaen

44 991 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 261 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

206 kW (280 hv), 5500 r/min

Vääntö

420 Nm (3000–4000 r/min)

Vääntö

420 Nm (3000–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,7 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,9 (yhd.)

CO2-päästöt

187 g/km

Mitat

pituus 4388 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta

Luetuimmat