27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST saa lisää löylyä, mutta suosittu diesel ei tule Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST on 280-hevosvoimainen perhetykki, joka kyvykkyydestään huolimatta jää hieman pikkuveljen varjoon. Hyvää: Moottori, ajettavuus, suorituskyky, tilat, saa farmarina.Huonoa: Ohjaus Sport-tilassa, ei muokattavia ajotiloja, kaiutinäänet. Ford Focus ST on pitkään ollut se kolmas sportti mallistossa: päähuomion ovat vieneet riemukas Fiesta ST ja kyvykäs Focus RS. Niiden välissä Focus on tasapainoillut suorituskyvyssä, mukavuudessa ja hinnassa kohtalaisen onnistuneesti, muttei unohtumattomasti. Neljänteen sukupolveen lähdetään lupaavalla reseptillä: 2,3-litrainen turbonelonen on muokattu versio edellisen Focus RS:n koneesta. Voimaa irtoaa 280 hevosvoimaa, ja se viedään tiehen vihdoinkin sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Ajettavuuden viimeistelee hieno sähkösäätöinen alusta ja Recaron valmistamat etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6,7… melkein 8 Vakiovaihteisto on 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolle tulee myös 7-vaihteinen automaatti. Jälkimmäinen on tyypiltään perinteinen momentinmuunninlaatikko, ja itse asiassa samaa vaihteistoa tarjotaan tavalliseen Focukseen 8-vaihteisena. Yksi puuttuva vaihde vain jätetään Focus ST:ssä käyttämättä, sillä runsaiden voimavarojen ja pienten välityssuhde-erojen johdosta ylimääräisestä vaihdosta oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei dieseliä Ford valmistaa Focus ST:tä myös 190-hevosvoimaisella dieselillä, mutta versio ei tule Suomeen. Syynä on automaattivaihteiston puuttuminen dieselin perästä – edellismallin dieselversio sai Suomessa suosiota juuri automaattivaihteiston myötä. Bensiinimoottori toki sopii ärhäkkääseen Focukseen. Auto on nopea: moottori vetää alhaalla nöyrästi ja ylhäällä pirteästi, pitoa on kiitettävästi ja peruskäytös kaikin puolin erinomaisen tasapainoista. Tasauspyörästö ei tee itsestään suurta numeroa, mutta voima välittyy nöyrästi ainakin tulikuumaan ranskalaisasvalttiin. Kulku ei ole ylikorostetun epämukavaa, Focuksen ratissa viihtynee hyvin myös arkiset kauppamatkat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Antakaa säätää Moiteitakin on: Performance Pack -varustepaketti tuo iskunvaimennukseen säädettävyyden pystyperiin (pystyperän iskunvaimennus on aina sähkösäätöinen, farmari luottaa tilavaatimuksista johtuen perinteisiin iskunvaimentimiin) ja manuaalivaihteistoon kierrostäsmäyksen. Asetuksia ei kuitenkaan voi säätää, joten kierrostäsmäyksestä voi nauttia vasta urheilu- tai rata-asetuksilla. Tällöin myös alusta jäykistyy ja ohjaus muuttuu hyvin keinotekoisesti ylikeskittäväksi. Vahvasti suodatettu ohjaus onkin ajettavuuden heikoin lenkki, vaikka mukavuustilassa sillä pärjää. Silti ST:stä saisi paremman auton, jos eri ajotilojen parhaat palat voisi yhdistää muokattavaan tilaan. Moitteita Ford saa myös keinotekoisista kaiutinäänistä. Lopputulos on hyvä, muttei autoluokan rimaa nostava perhesportti. Focus ST on makea yhdistelmä nopeutta ja arkipäiväistä käytettävyyttä, mutta Fiesta ST:n riemukkuuteen se ei yllä. Tehtävien yhdistäminen jäänee jälleen Focus RS:lle – jos sellainen joskus tulee. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 5-ov. Hinta alkaen 44 991 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5500 r/min Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 4388 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?