27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST saa lisää löylyä, mutta suosittu diesel ei tule Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST on 280-hevosvoimainen perhetykki, joka kyvykkyydestään huolimatta jää hieman pikkuveljen varjoon. Hyvää: Moottori, ajettavuus, suorituskyky, tilat, saa farmarina.Huonoa: Ohjaus Sport-tilassa, ei muokattavia ajotiloja, kaiutinäänet. Ford Focus ST on pitkään ollut se kolmas sportti mallistossa: päähuomion ovat vieneet riemukas Fiesta ST ja kyvykäs Focus RS. Niiden välissä Focus on tasapainoillut suorituskyvyssä, mukavuudessa ja hinnassa kohtalaisen onnistuneesti, muttei unohtumattomasti. Neljänteen sukupolveen lähdetään lupaavalla reseptillä: 2,3-litrainen turbonelonen on muokattu versio edellisen Focus RS:n koneesta. Voimaa irtoaa 280 hevosvoimaa, ja se viedään tiehen vihdoinkin sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Ajettavuuden viimeistelee hieno sähkösäätöinen alusta ja Recaron valmistamat etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6,7… melkein 8 Vakiovaihteisto on 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolle tulee myös 7-vaihteinen automaatti. Jälkimmäinen on tyypiltään perinteinen momentinmuunninlaatikko, ja itse asiassa samaa vaihteistoa tarjotaan tavalliseen Focukseen 8-vaihteisena. Yksi puuttuva vaihde vain jätetään Focus ST:ssä käyttämättä, sillä runsaiden voimavarojen ja pienten välityssuhde-erojen johdosta ylimääräisestä vaihdosta oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei dieseliä Ford valmistaa Focus ST:tä myös 190-hevosvoimaisella dieselillä, mutta versio ei tule Suomeen. Syynä on automaattivaihteiston puuttuminen dieselin perästä – edellismallin dieselversio sai Suomessa suosiota juuri automaattivaihteiston myötä. Bensiinimoottori toki sopii ärhäkkääseen Focukseen. Auto on nopea: moottori vetää alhaalla nöyrästi ja ylhäällä pirteästi, pitoa on kiitettävästi ja peruskäytös kaikin puolin erinomaisen tasapainoista. Tasauspyörästö ei tee itsestään suurta numeroa, mutta voima välittyy nöyrästi ainakin tulikuumaan ranskalaisasvalttiin. Kulku ei ole ylikorostetun epämukavaa, Focuksen ratissa viihtynee hyvin myös arkiset kauppamatkat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Antakaa säätää Moiteitakin on: Performance Pack -varustepaketti tuo iskunvaimennukseen säädettävyyden pystyperiin (pystyperän iskunvaimennus on aina sähkösäätöinen, farmari luottaa tilavaatimuksista johtuen perinteisiin iskunvaimentimiin) ja manuaalivaihteistoon kierrostäsmäyksen. Asetuksia ei kuitenkaan voi säätää, joten kierrostäsmäyksestä voi nauttia vasta urheilu- tai rata-asetuksilla. Tällöin myös alusta jäykistyy ja ohjaus muuttuu hyvin keinotekoisesti ylikeskittäväksi. Vahvasti suodatettu ohjaus onkin ajettavuuden heikoin lenkki, vaikka mukavuustilassa sillä pärjää. Silti ST:stä saisi paremman auton, jos eri ajotilojen parhaat palat voisi yhdistää muokattavaan tilaan. Moitteita Ford saa myös keinotekoisista kaiutinäänistä. Lopputulos on hyvä, muttei autoluokan rimaa nostava perhesportti. Focus ST on makea yhdistelmä nopeutta ja arkipäiväistä käytettävyyttä, mutta Fiesta ST:n riemukkuuteen se ei yllä. Tehtävien yhdistäminen jäänee jälleen Focus RS:lle – jos sellainen joskus tulee. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 5-ov. Hinta alkaen 44 991 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5500 r/min Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 4388 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan