27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST saa lisää löylyä, mutta suosittu diesel ei tule Suomeen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ford Focus ST on 280-hevosvoimainen perhetykki, joka kyvykkyydestään huolimatta jää hieman pikkuveljen varjoon. Hyvää: Moottori, ajettavuus, suorituskyky, tilat, saa farmarina.Huonoa: Ohjaus Sport-tilassa, ei muokattavia ajotiloja, kaiutinäänet. Ford Focus ST on pitkään ollut se kolmas sportti mallistossa: päähuomion ovat vieneet riemukas Fiesta ST ja kyvykäs Focus RS. Niiden välissä Focus on tasapainoillut suorituskyvyssä, mukavuudessa ja hinnassa kohtalaisen onnistuneesti, muttei unohtumattomasti. Neljänteen sukupolveen lähdetään lupaavalla reseptillä: 2,3-litrainen turbonelonen on muokattu versio edellisen Focus RS:n koneesta. Voimaa irtoaa 280 hevosvoimaa, ja se viedään tiehen vihdoinkin sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Ajettavuuden viimeistelee hieno sähkösäätöinen alusta ja Recaron valmistamat etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6,7… melkein 8 Vakiovaihteisto on 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolle tulee myös 7-vaihteinen automaatti. Jälkimmäinen on tyypiltään perinteinen momentinmuunninlaatikko, ja itse asiassa samaa vaihteistoa tarjotaan tavalliseen Focukseen 8-vaihteisena. Yksi puuttuva vaihde vain jätetään Focus ST:ssä käyttämättä, sillä runsaiden voimavarojen ja pienten välityssuhde-erojen johdosta ylimääräisestä vaihdosta oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei dieseliä Ford valmistaa Focus ST:tä myös 190-hevosvoimaisella dieselillä, mutta versio ei tule Suomeen. Syynä on automaattivaihteiston puuttuminen dieselin perästä – edellismallin dieselversio sai Suomessa suosiota juuri automaattivaihteiston myötä. Bensiinimoottori toki sopii ärhäkkääseen Focukseen. Auto on nopea: moottori vetää alhaalla nöyrästi ja ylhäällä pirteästi, pitoa on kiitettävästi ja peruskäytös kaikin puolin erinomaisen tasapainoista. Tasauspyörästö ei tee itsestään suurta numeroa, mutta voima välittyy nöyrästi ainakin tulikuumaan ranskalaisasvalttiin. Kulku ei ole ylikorostetun epämukavaa, Focuksen ratissa viihtynee hyvin myös arkiset kauppamatkat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Antakaa säätää Moiteitakin on: Performance Pack -varustepaketti tuo iskunvaimennukseen säädettävyyden pystyperiin (pystyperän iskunvaimennus on aina sähkösäätöinen, farmari luottaa tilavaatimuksista johtuen perinteisiin iskunvaimentimiin) ja manuaalivaihteistoon kierrostäsmäyksen. Asetuksia ei kuitenkaan voi säätää, joten kierrostäsmäyksestä voi nauttia vasta urheilu- tai rata-asetuksilla. Tällöin myös alusta jäykistyy ja ohjaus muuttuu hyvin keinotekoisesti ylikeskittäväksi. Vahvasti suodatettu ohjaus onkin ajettavuuden heikoin lenkki, vaikka mukavuustilassa sillä pärjää. Silti ST:stä saisi paremman auton, jos eri ajotilojen parhaat palat voisi yhdistää muokattavaan tilaan. Moitteita Ford saa myös keinotekoisista kaiutinäänistä. Lopputulos on hyvä, muttei autoluokan rimaa nostava perhesportti. Focus ST on makea yhdistelmä nopeutta ja arkipäiväistä käytettävyyttä, mutta Fiesta ST:n riemukkuuteen se ei yllä. Tehtävien yhdistäminen jäänee jälleen Focus RS:lle – jos sellainen joskus tulee. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 5-ov. Hinta alkaen 44 991 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5500 r/min Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 420 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 4388 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan