30.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu Hyundai i30 N on jo facelift-iässä, mutta malli saa vihdoin seuraa Hyundai i20 N:stä. Samalla merkki ottaa ilon irti rallitaipaleiden julkisuudesta. Hyvää: asenne, ajettavuus, takuu. Huonoa: kova ja kulmikas arkiajossa. Röyhkeä spoileri ja yhtä itsevarma keulailme tarkoittavat, että Hyundai i20 N tekee itsestään pysäköitynäkin isomman numeron kuin astetta suurempi i30 N.Pikkuautoluokkaan hulluttelu toki sopii monille mainiosti, mutta naamioitumistempun tekeminen taloyhtiön parkkipaikalla on vaikeaa. Toisaalta Hyundai saa nyt ilon irti rallista, sillä uudet Rally2-autot näyttävät nopealla vilkaisulla juuri tältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkatonta mutkitteluaHiljattain uusitun i20:n N-versio on tehty tutulla reseptillä. Perusmallistoa muhkeampi 1,6-litrainen turbo puhkuu parisensataa hevosvoimaa, etuakselilta löytyy lukkotoiminnolla varustettu tasauspyörästö, kuljettajan työpisteeltä kytkin ja manuaalivaihteisto ja takaa tarvittaessa pauketta koko naapurustolle. Hetkellisellä yliahtotoiminnolla vääntöhuippu on 304 Nm. 0–100 km/h onnistuukin taskurakettimaisesti 6,7 sekunnissa.Napakka alusta, ripeäksi välitetty ohjaus ja hyvät jarrut pitävät auton hanskassa mutkien soljuessa. Taajamanopeuksissa iskunvaimennus on tosin turhankin kova eikä ole i30 N:n tapaan säädettävissä, ja voimalinja käyttäytyy kaupunkinopeuksissa kulmikkaasti.Kiihdytyskaistoilla hymyä riittää hevosvoimalupausten verran, mutta turbiinimaisen tasaisesti vetävä moottori ei erityisemmin kehota toistamaan temppua seuraavalla pykälällä. Joskus luonne syntyy kauneusvirheistä.Sisälle kantautuu urheilullisemmissa ajotiloissa putkipaukkeiden lisäksi keinotekoista lisämörinää. Niiden naapurien iloksi äänimaailmaa voi onneksi säädellä ajotilojen avulla.Arki kutsuuPerusmallin geenit tekevät i20 N:n helpoksi arkikaveriksi, sillä jopa mielenrauhaa tuovat turvavarusteet periytyvät suorassa linjassa.Hyundain uuden polven tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppo kumppani 10,25 tuuman kosketusnäytöllä ja Bluelink-palveluilla. N:ssä kosketusnäyttöjärjestelmää on höystetty erikseen urheilullisilla näkymillä ja mahdollisuudella muokata peräti kahta N-ajotilaa.Näyttöpohjaisen 10,25-tuumaisen mittariston näkymät taipuvat kulloisenkin ajotilan vaatimuksiin. Ohjauspyörän painikkeista on selvästi innostuttu urakalla, joskin niiden toimintalogiikka on osin erikoista.B-segmentin edustajana i20:n tilat ovat kohtuullisen hyvät: neljä aikuista matkustaa autossa keskipitkiä matkoja. Takaistuimen voi edelleen kaataa 60/40-suhteessa, jos kuljetettavaa sattuu olemaan 1 165 litraa. Suurin tilakysymys nouseekin esiin eturivillä, missä leveät urheiluistuimet laittavat perinteisen käsijarrukahvan välillä ahtaalle. Istuinten muoto on ymmärrettävä kompromissi tuen ja mukavuuden välillä, mutta säätövarat voisivat olla monipuolisemmat. Taktisesti alle 30 000 euron alle jäävä i20 N on mainio lisäys taskurakettisarjaan, jossa tapahtuu nyt lähes C-segmentin sporttailijoiden verran. Raaempaa suorituskykyä ja nelivetoa kaipaavien kannattaa muistaa Toyota GR Yaris, osapuilleen tällaista autoa kaipaavien Ford Fiesta ST sekä uudistuva Volkswagen Polo GTI, ja helpompaa elämää haikailevien on syytä ottaa huomioon myös Ford Puma ST.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 hv 6MT Hinta alkaen 29 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 079 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 275 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 275 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4075 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista