6.10.2021

Koeajo: uusittu Hyundai i30 N vaihtaa itse ja paukkuu päälle

Hyundai i30 N Fastback facelift

Perusmalliston uudistukset saavuttavat nyt kevyesti piristetyn Hyundai i30 N:n. Merkittävin uutuus on siirtyminen kaksoiskytkinautomaattiin. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: Suomessa vain kaksoiskytkinautomaattina, lisäpauke.

Hyundai i30 N aiheutti vähintäänkin aaltoja kuumien viistoperien luokassa ensiesiintyessään vuonna 2017. Kova ja paukkuva tulokas sai monet kilpakumppanit vaikuttamaan hiukan kliinisiltä. Nyt i30:n facelift tuo mukanaan uutta myös N-puolelle.Hyundai i30 N Fastback facelift

Suomessa 250 hevosvoiman perusmalli ja manuaali ovat poistuneet, joten voimalinja on aina 280 hv kaksoiskytkinvaihteistolla. Valintoja on enää yksi: perinteinen hatchback vai linjakkaampi fastback?

Hyundai i30 N Fastback facelift

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää löylyä

Viidellä hevosvoimalla piristetty moottori vääntää edeltäjää tasaisemmin halki kierrosalueen, joten ero tuntuu numeroita suuremmalta. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti auttaa löytämään suorituskykyä koska tahansa, minkä lisäksi vaihteisto on kohtuullisen mukava taajama-ajossa. Se myös viilaa maantiekulutusta litran manuaalia pienemmäksi.

Hyundai i30 N Fastback facelift

Yhteisvaikutuksena 0–100 km/h kiihdytysaika tippuu jo alle 5,5 sekunnin, ja auto tuntuu huomattavan ripeältä jopa edelliseen versioon verrattuna.

Hyundai i30 N Fastback facelift

Hyundai on myös säätänyt alustaa hiukan jäykemmäksi, antanut autolle kevyemmät taotut vanteet, tuonut lisävarustelistalle kevyemmät urheiluistuimet ja keitellyt lisää aakkossoppaa erilaisten lyhenteiden parissa. Esimerkiksi ohjauspyörän NGS-painike toimii hiukan Porschen Sport Responsen tapaan, eli asetukset loikkaavat 20 sekunniksi äärimmilleen. N:ssä vaihteisto hyppää kuitenkin pienimmälle mahdolliselle pykälälle, joten menoa, mörinää ja pauketta riittää jo nolostuttavan paljon.

Hyundai i30 N Fastback facelift

Fiksumpi fiilis

Hyundai i30 N saa samalla kaikki perusmallin faceliftin uudistukset, joista merkittävin lienee uusittu tietoviihdejärjestelmä. Varustelistalta löytyy myös digimittaristo viisareiden tilalle, ja turvavarusteet ovat saaneet päivityskierroksen.

Nykyinen hinnasto alkaa 46 390 eurosta, missä on yli 6 000 euron kasvu vastaavan malliversion esittelyhintaan 2017. Uusi hinta pistää i30 N:n kovaan seuraan 300-hevosvoimaisten VW Golf GTI Clubsportin, Renault Mégane R.S. Trophyn ja nelivetoisen Cupra Formentor VZ:n välimaastoon. Manuaalivaihteisto voisikin olla hyvä kilpailuvaltti ajamisesta innostuneille.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Hyundai i30 N Fastback 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv

Hinta alkaen

46 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 164 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

206 kW (280 hv), 5500–6000 r/min

Vääntö

392 Nm (2100–4700 r/min)

Vääntö

392 Nm (2100–4700 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,4 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,4 (yhd.)

CO2-päästöt

191 g/km

Mitat

pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 700 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat