6.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Hyundai i30 N vaihtaa itse ja paukkuu päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalliston uudistukset saavuttavat nyt kevyesti piristetyn Hyundai i30 N:n. Merkittävin uutuus on siirtyminen kaksoiskytkinautomaattiin. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: Suomessa vain kaksoiskytkinautomaattina, lisäpauke. Hyundai i30 N aiheutti vähintäänkin aaltoja kuumien viistoperien luokassa ensiesiintyessään vuonna 2017. Kova ja paukkuva tulokas sai monet kilpakumppanit vaikuttamaan hiukan kliinisiltä. Nyt i30:n facelift tuo mukanaan uutta myös N-puolelle.Suomessa 250 hevosvoiman perusmalli ja manuaali ovat poistuneet, joten voimalinja on aina 280 hv kaksoiskytkinvaihteistolla. Valintoja on enää yksi: perinteinen hatchback vai linjakkaampi fastback?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää löylyäViidellä hevosvoimalla piristetty moottori vääntää edeltäjää tasaisemmin halki kierrosalueen, joten ero tuntuu numeroita suuremmalta. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti auttaa löytämään suorituskykyä koska tahansa, minkä lisäksi vaihteisto on kohtuullisen mukava taajama-ajossa. Se myös viilaa maantiekulutusta litran manuaalia pienemmäksi.Yhteisvaikutuksena 0–100 km/h kiihdytysaika tippuu jo alle 5,5 sekunnin, ja auto tuntuu huomattavan ripeältä jopa edelliseen versioon verrattuna.Hyundai on myös säätänyt alustaa hiukan jäykemmäksi, antanut autolle kevyemmät taotut vanteet, tuonut lisävarustelistalle kevyemmät urheiluistuimet ja keitellyt lisää aakkossoppaa erilaisten lyhenteiden parissa. Esimerkiksi ohjauspyörän NGS-painike toimii hiukan Porschen Sport Responsen tapaan, eli asetukset loikkaavat 20 sekunniksi äärimmilleen. N:ssä vaihteisto hyppää kuitenkin pienimmälle mahdolliselle pykälälle, joten menoa, mörinää ja pauketta riittää jo nolostuttavan paljon.Fiksumpi fiilisHyundai i30 N saa samalla kaikki perusmallin faceliftin uudistukset, joista merkittävin lienee uusittu tietoviihdejärjestelmä. Varustelistalta löytyy myös digimittaristo viisareiden tilalle, ja turvavarusteet ovat saaneet päivityskierroksen. Nykyinen hinnasto alkaa 46 390 eurosta, missä on yli 6 000 euron kasvu vastaavan malliversion esittelyhintaan 2017. Uusi hinta pistää i30 N:n kovaan seuraan 300-hevosvoimaisten VW Golf GTI Clubsportin, Renault Mégane R.S. Trophyn ja nelivetoisen Cupra Formentor VZ:n välimaastoon. Manuaalivaihteisto voisikin olla hyvä kilpailuvaltti ajamisesta innostuneille.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Hyundai i30 N Fastback 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hinta alkaen 46 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 164 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen