1.7.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen Golf R – puoliksi paholainen Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Golf R on uudistunut hyvin golfmaisella tavalla. Volkswagenin filosofiaan on kuulunut pidemmän aikaa se, että on Golfin perässä millainen kirjainyhdistelmä tahansa – tai konepellin alla millainen moottori tahansa, sen pitää tuntua ensisijaisesti Golfilta.Päivitetyn kahdeksannen sukupolven Golfin uusi R-versio ei tee tässä poikkeusta. Mikään autossa ei huuda vastaantulijoille: ”hei, tässä tulee nyt jotain hätkähdyttävän uutta”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy333 ravihevostaÄrrän voimalinjasta löytyy vanha tuttu työjuhta eli 2-litrainen bensaturbo, ja sen jatkeena on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Moottorista kutitetaan irti nyt 245 kilowattia (333 hv). Se on tasan 10 kW (14 hv) enemmän kuin ennen. Tai no, edeltäjästä oli jo olemassa 333 Limited -versio.Huippunopeutta uutukaisessa on luvassa joko vakiona 250 km/h tai lisähintaan Performance-paketin myötä 270 km/h. Satasen vauhtiin ennätetään joko 4,6 (Hatchback) tai 4,8 sekunnissa (farmari).Pientä viilaustaKeulassa näyttävin uusi piirre on valaistu VW-logo keskellä keulaa. Alahelmoissa on hieman ärjympää muotoa kuin hiljattain esitellyssä uudistetussa GTI:ssä.Vakio vannekoko on 18 tuumaa, ja uutena vannemallina R:n alle saa lisähintaan 19-tuumaiset Warmenau-nimeä kantavat vanteet. Kyseessä on kaupunginosa Wolfsburgissa heti tehtaan pohjoispuolella. Ehkä siellä on joku painonvartijoiden seura, sillä vanteet painavat vain kahdeksan kiloa kappale. Se on viidenneksen vähemmän kuin ennen. Plussaa siitä, sillä jousittamattoman massan väheneminen on sporttisemmassa ajossa aina eduksi.Ja niille, joita se oikeasti kiinnostaa, Warmenau on tietysti Volkswagen R GmbH:n koti. Nimi on siis osoitus kotiseuturakkaudesta. Hienoa. Ja vanteet näyttävät myös tyylikkäiltä. Niiden avoin muotoilu avittaa myös jarrujen jäähdyttämistä.Perässä näyttävin yksityiskohta ovat takapuskurin alta ja ison diffuusorin molemmin puolin pilkottavat Akrapovičin pakoputken päät, joita on yhteensä neljä kappaletta.Takavaloissa on puolestaan uutta ilmettä niissäkin. Ledit ovat vakiona niin takana kuin edessäkin, ja lisähintaan niihin saa enemmän älyä eli paremmin tietä valaisevat IQ.Light-matriisivalot.I'm blue – da ba dee da ba diOhjaamossa suurin uudistus on uusi infotainment-järjestelmä, joka on nyt 12,9-tuumainen. Myös näytön grafiikkaa sekä näytön takana olevaa softaa on uudistettu.Ohjaamo on hyvin sininen, mikä on tietysti Ärrän tunnusväri. Sisävalaistuksen tunnelmavärin voi toki vaihtaa mieleisekseen. Sininen toimii kuitenkin kivasti. Käsiin osuu paljon pehmeää muovia, ja ovissa on kivasti nappanahkaa muistuttavaa mikrokuitukangasta ja lisävarusteena myös aitoa hiilikuitua. Ach, ja.Sinistä on myös istuinten verhoilussa. Kuljettajan istuimessa on ruutukuviota, mikrokuitukangasta ja integroidut niskatuet. Penkki tulee kroppaa hyvin, mutta tuntuu myös mukavalta eli sopivalta pidemmällekin ajomatkalle lähdettäessä. Ja ratin takana tuntee heti istuvansa Golfissa. Kaikki istuu hyvin käteen.Myös takamatkustajat pääsevät nauttimaan R-fiiliksestä verhoilun myötä. Tilojen puolesta Hatchback käy tosin takatilojen osalta aikuisille nopeasti ahtaaksi. Takana keskipaikalla ei matkusta kukaan mielellään kuin hetken tilapäisesti. Takaluukun takaa paljastuu selkeän muotoinen ja kohtalaisen kokoinen tila sporttikasseille.Toki enemmän tilaa on myös saataville. Perheellisille on siis vaihtoehtona R-farmari. Siinä kulkee takaistuimet kaadettuna tavaraa mukana jo 1642 litran edestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDCC vakionaVakiona oleva mukautuva jousitus tekee menosta mukavan jämäkkää. Emme ole vielä ehtineet ajaa Golfin R-versiota, mutta olemme päässeet jo sen Cupra-sisaren eli Leonin ratin taakse. Maistiaiset siitä ovat luvassa piakkoin. Tuon koeajon perusteella R:n alakerta toiminee hienosti. DCC:n myötä auto ratsastaa paitsi paremmin kiinni tien pinnassa myös 20 mm:ä lähempänä asfalttia.Ja kuten sanottua, R on aina nelivetoinen, voimaa voidaan jakaa taakse enintään 50 prosenttia – ja taka-akselilla voimaa jaetaan vielä fiksusti takapyörien välillä. Performance-paketin myötä tarjolla ovat myös driftaukseen sopiva ajoasetus sekä Nürburgring-moodi.Hinnat laskeneet?Ärrä on saatavana sekä hatchbackina että farmarina. Suomeen Ärrä ehtinee kesän jälkeen, ja hintojen pitäisi selvitä jo heinäkuun aikana. Cupran kohdalla 333-heppaisen Leonin hinnat asettunevat noin 50 000 euroon, joten Golfin hinnat tullevat olemaan jonkin verran tätä korkeammat. Jotain viitteitä hinnasta antaa myös se, että Saksassa hinnat ovat hieman edeltäjää edullisemmat. Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID.7 GTX lupailee kevyttä sporttausta sähkösedaniin 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 19.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer – 685 km kauas on pitkäkaton matka 24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle 19.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Tiguan on palautteen tulos 31.8.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Passat Variant – enemmän tilaa, sähköä ja nappuloita Kommentit (1) Loistava artikkeli. Lisää tällaista. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?