19.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Tiguan on palautteen tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen mallipolven Volkswagen Tiguan jatkaa merkin katumaasturisuosikin tarinaa voimakkaalla digisiirtymällä. Pellin alla ideat ovat tuttuja hiljattain esitellystä Passatista. 2008 ensiesitelty Volkswagen Tiguan ei ehkä ole vielä aivan samanlaisessa asemassa merkkinsä mallistossa kuin vaikkapa Passat tai Golf, mutta kahden sukupolven aikana Tiikerin ja Iguaanin yhdistelmästä on tullut selvästi pidetty automalli. Nyt kolmanteen polveen lähdetään tuttuun tapaan digin ja sähkön voimin, mutta myös perusrakenteen vaihtuminen MQB Evoksi tekee Tiguanin uudistumisesta samankaltaisen tapauksen kuin sisarmalli Passatin kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavampi siluetti Volkswagen Tiguanin kohdalla mitat ovat pysyneet lähes ennallaan. Leveys ja akseliväli (2 680 mm) ovat tismalleen samat edeltäjän kanssa. Korkeudessakin kyse on millimetreistä ja vain pituuteen tulleet 30 mm ovat merkittävä muutos. Mittamuutosten vähyydestä huolimatta esimerkiksi pääntilaa on loihdittu noin sentti etu- ja takapenkkiläisille ja tavaratila on kasvanut 37 litralla polttomoottorimalleissa. Muotoiluseikoista merkittävin on ilmanvastuskertoimen laskeminen 0,33:sta 0,28:aan, millä pitäisi olla tuntuva vaikutus tankatessa. Muutoksen osana keulan jäähdytysaukot on siirretty alemmas puskuriin, antaen voimakkaan kanaverkkolookin. Uudet ajovalot ovat litteämmän oloiset ja vaihtoehtona on HD Matrix -valot, joissa on 19 200 valolediä per umpio. Valot on kehitetty yhdellä kertaa isoveli Touaregin kanssa ja niiden avulla voidaan esimerkiksi ohjata valomatto osoittamaan oma kaista tietyöalueilla. Valojen välissä on uudelleen suunniteltu vaakasuuntainen palkki, joka on osassa malliversioita osittain valaistu. Siluetissa uutta on esimerkiksi ovenkahvojen laskeminen alemmas ja auton olkalinjoja on muotoiltu voimakkaammin. Sivupeilit on lainattu ID.4:stä ja takaspoilerin tarkoituksena on putsata jättöilman virtaus. Takavalojen välissä oleva palkki on valaistu varustelusta riippuen. Tuttu tiikeri Sisustassa Tiguanissa on paljon tuttua, ainesten tullessa Passatin lisäksi edellisestä Tiguanista. 10,25-tuumainen kuljettajan mittaristonäyttö on saanut heijastamattoman pinnoitteen, joten mittariston varjostimesta on luovuttu. 12,9-tuumainen tai 15-tuumainen kojelaudan keskinäyttö käyttää uutta MIB4-vaiheen järjestelmää, joka on tuttu esimerkiksi ID.7:stä tai jälleen Passatista. Valikoita on yksinkertaistettu, oikoteitä lisätty ja uusi IDA-ääniavustin on jopa hyödyllinen, joskin vain englanniksi. Lisäksi kojelaudassa on oma valopaneelinsa etumatkustajan kohdalla, joka muistuttaa auton varustelusta ja näyttää valitun sisävärin. Hallintalaitteissa Tiguan seurailee myös muita uudehkoja Volkswageneita, sillä vaihdevalitsin on siirretty omaan viikseensä ja lasinpyyhinten toiminnot on siirretty vilkkuviikseen. Ohjauspyörässä on jälleen “oikeita nappeja” hipaisukytkimien tuoman palautteen myötä. Ergonomiaan vaikuttavat myös saatavilla olevat uudet ErgoActive Plus -istuimet, joissa on 10 hieronta-aluetta selälle. Tiguanin oma temppu on uusi digitaalinen monivalintarulla keskitunnelissa. Volkswagenin mukaan ideana oli kopioida edeltäneen Tiguanin 4Motion grip-kytkin, mutta antaa rullalle uusia käyttötarkoituksia äänenvoimakkuuden säädöstä ajotilojen tai uusien sisätunnelmien valintaan. Sisätilojen puoelsta Volkswagen Tiguan säilyttää tutun olemuksensa, eli autossa istutaan selvästi sedaneita pystymmässä niin etu- kuin takapenkeillä. Materiaaleissa ja ergonomiassa kehitys mukailee muita saman polven Volkswageneita, mutta esimerkiksi Golfista ja ID.3:sta saatu palaute materiaaleista on selvästi mennyt perille. Aika näyttää, miten periaatteessa kiva monitoimirulla keskitunnelissa asettuu käyttöön, vai jättävätkö käyttäjät siihen äänenvoimakkuuden ikuisiksi ajoiksi. Hauskana yksityiskohtana Tiguanin takaovien ikkunalaseissa on nyt nähtävissä tiikeri ja iguaani. Ladattava leguaani Voimalinjojen osalta uusi Volkswagen Tiguan noudattelee myös samaa linjaa uuden Passatin kanssa, sillä ne molemmat perustuvat päivitettyyn MQB Evo -perusrakenteeseen. Polttomoottorivaihtoehtoja on yhteensä kuusi. Dieselin kohdalla vaihtoehtona on 2,0-litrainen TDI (EA288), josta Tiguanissa nähdään 110 kW (150 hv) etuvetoversio tai 142 kW 4Motion-nelivetoversio. Molempien parina on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Bensiinimallien kohdalla tarjolla on 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi joko 96 (130 hv) tai 110 kW vaihtoehtona etuvedon yhteydessä. Nelivetomallien kohdalla voimanlähteenä on tuttu EA888, eli 2,0-litrainen TSI ilman kevythybridiä. 4Motionien kohdalla tehovaihtoehdot ovat 150 kW tai 195 kW (265 hv). Bensiinimallien yhteydessä vaihteistona on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Nelivetomallien kohdalla Tiguanin vetomassa yltää 2 300 kilogrammaan asti. Suomen kannalta mielenkiintoisin voimalinjavaihtoehto on eHybrid-lataushybridi. 19,7 kilowattituntiin kasvatettu akku antaa Tiguanille noin 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen TSI evo 2 (EA211). Lataushybridit ovat saatavissa joko 150 kW tai 200 kW teholla. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti 85 kW sähkömoottorilla ja vetotapana etuveto. Lataushybridistä tuskin tulee nelivetoversiota akun majaillessa taka-akselin tuntumassa. Lataushybridin akku myös vaatii oman osansa tavaratilan pohjan alla olevasta tilasta. Lataushybridin mielenkiintoisiin puoliin kuuluu myös sen latauskapasiteetin kasvattaminen. Type 2 AC-lataus sujuu nyt enimmillään 11 kW teholla ja lisäksi Tiguanissa on vaihtoehtona pikaladata akku 50 kW teholla. Pikaladatessa lataushybridin akku latautuu 10-80% noin 25 minuutissa, soveltuen jaloittelutauon yhteyteen. MQB Evon myötä myös säädettävä iskunvaimennus on päivittynyt uuteen DCC Pro -versioon, jossa kaksiventtiili-iskunvaimentimien ansiosta Tiguanilla on aiempaa laajempi mukautumiskyky erilaisiin ajotilanteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevättä kohti Uusi Volkswagen Tiguan saapuu markkinoille Passatin kanssa tasatahtia, joten tilauskirjat aukenevat vielä loppuvuoden aikana ja autoja voi odotella kevään korvilla. Saksassa Tiguan-malliston lähtöhinta asettuu 36 600 euroon, eikä liene tuulesta temmattua arvioida, että noin 10 000 euron hintaeron lataushybridin kohdalla voisi päteä sisarmalli Passatin tavoin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe