19.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Tiguan on palautteen tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen mallipolven Volkswagen Tiguan jatkaa merkin katumaasturisuosikin tarinaa voimakkaalla digisiirtymällä. Pellin alla ideat ovat tuttuja hiljattain esitellystä Passatista. 2008 ensiesitelty Volkswagen Tiguan ei ehkä ole vielä aivan samanlaisessa asemassa merkkinsä mallistossa kuin vaikkapa Passat tai Golf, mutta kahden sukupolven aikana Tiikerin ja Iguaanin yhdistelmästä on tullut selvästi pidetty automalli. Nyt kolmanteen polveen lähdetään tuttuun tapaan digin ja sähkön voimin, mutta myös perusrakenteen vaihtuminen MQB Evoksi tekee Tiguanin uudistumisesta samankaltaisen tapauksen kuin sisarmalli Passatin kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavampi siluettiVolkswagen Tiguanin kohdalla mitat ovat pysyneet lähes ennallaan. Leveys ja akseliväli (2 680 mm) ovat tismalleen samat edeltäjän kanssa. Korkeudessakin kyse on millimetreistä ja vain pituuteen tulleet 30 mm ovat merkittävä muutos. Mittamuutosten vähyydestä huolimatta esimerkiksi pääntilaa on loihdittu noin sentti etu- ja takapenkkiläisille ja tavaratila on kasvanut 37 litralla polttomoottorimalleissa. Muotoiluseikoista merkittävin on ilmanvastuskertoimen laskeminen 0,33:sta 0,28:aan, millä pitäisi olla tuntuva vaikutus tankatessa. Muutoksen osana keulan jäähdytysaukot on siirretty alemmas puskuriin, antaen voimakkaan kanaverkkolookin.Uudet ajovalot ovat litteämmän oloiset ja vaihtoehtona on HD Matrix -valot, joissa on 19 200 valolediä per umpio. Valot on kehitetty yhdellä kertaa isoveli Touaregin kanssa ja niiden avulla voidaan esimerkiksi ohjata valomatto osoittamaan oma kaista tietyöalueilla. Valojen välissä on uudelleen suunniteltu vaakasuuntainen palkki, joka on osassa malliversioita osittain valaistu.Siluetissa uutta on esimerkiksi ovenkahvojen laskeminen alemmas ja auton olkalinjoja on muotoiltu voimakkaammin. Sivupeilit on lainattu ID.4:stä ja takaspoilerin tarkoituksena on putsata jättöilman virtaus. Takavalojen välissä oleva palkki on valaistu varustelusta riippuen.Tuttu tiikeriSisustassa Tiguanissa on paljon tuttua, ainesten tullessa Passatin lisäksi edellisestä Tiguanista. 10,25-tuumainen kuljettajan mittaristonäyttö on saanut heijastamattoman pinnoitteen, joten mittariston varjostimesta on luovuttu. 12,9-tuumainen tai 15-tuumainen kojelaudan keskinäyttö käyttää uutta MIB4-vaiheen järjestelmää, joka on tuttu esimerkiksi ID.7:stä tai jälleen Passatista. Valikoita on yksinkertaistettu, oikoteitä lisätty ja uusi IDA-ääniavustin on jopa hyödyllinen, joskin vain englanniksi. Lisäksi kojelaudassa on oma valopaneelinsa etumatkustajan kohdalla, joka muistuttaa auton varustelusta ja näyttää valitun sisävärin. Hallintalaitteissa Tiguan seurailee myös muita uudehkoja Volkswageneita, sillä vaihdevalitsin on siirretty omaan viikseensä ja lasinpyyhinten toiminnot on siirretty vilkkuviikseen. Ohjauspyörässä on jälleen “oikeita nappeja” hipaisukytkimien tuoman palautteen myötä. Ergonomiaan vaikuttavat myös saatavilla olevat uudet ErgoActive Plus -istuimet, joissa on 10 hieronta-aluetta selälle. Tiguanin oma temppu on uusi digitaalinen monivalintarulla keskitunnelissa. Volkswagenin mukaan ideana oli kopioida edeltäneen Tiguanin 4Motion grip-kytkin, mutta antaa rullalle uusia käyttötarkoituksia äänenvoimakkuuden säädöstä ajotilojen tai uusien sisätunnelmien valintaan. Sisätilojen puoelsta Volkswagen Tiguan säilyttää tutun olemuksensa, eli autossa istutaan selvästi sedaneita pystymmässä niin etu- kuin takapenkeillä. Materiaaleissa ja ergonomiassa kehitys mukailee muita saman polven Volkswageneita, mutta esimerkiksi Golfista ja ID.3:sta saatu palaute materiaaleista on selvästi mennyt perille. Aika näyttää, miten periaatteessa kiva monitoimirulla keskitunnelissa asettuu käyttöön, vai jättävätkö käyttäjät siihen äänenvoimakkuuden ikuisiksi ajoiksi. Hauskana yksityiskohtana Tiguanin takaovien ikkunalaseissa on nyt nähtävissä tiikeri ja iguaani. Ladattava leguaaniVoimalinjojen osalta uusi Volkswagen Tiguan noudattelee myös samaa linjaa uuden Passatin kanssa, sillä ne molemmat perustuvat päivitettyyn MQB Evo -perusrakenteeseen. Polttomoottorivaihtoehtoja on yhteensä kuusi. Dieselin kohdalla vaihtoehtona on 2,0-litrainen TDI (EA288), josta Tiguanissa nähdään 110 kW (150 hv) etuvetoversio tai 142 kW 4Motion-nelivetoversio. Molempien parina on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Bensiinimallien kohdalla tarjolla on 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi joko 96 (130 hv) tai 110 kW vaihtoehtona etuvedon yhteydessä. Nelivetomallien kohdalla voimanlähteenä on tuttu EA888, eli 2,0-litrainen TSI ilman kevythybridiä. 4Motionien kohdalla tehovaihtoehdot ovat 150 kW tai 195 kW (265 hv). Bensiinimallien yhteydessä vaihteistona on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Nelivetomallien kohdalla Tiguanin vetomassa yltää 2 300 kilogrammaan asti.Suomen kannalta mielenkiintoisin voimalinjavaihtoehto on eHybrid-lataushybridi. 19,7 kilowattituntiin kasvatettu akku antaa Tiguanille noin 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen TSI evo 2 (EA211). Lataushybridit ovat saatavissa joko 150 kW tai 200 kW teholla. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti 85 kW sähkömoottorilla ja vetotapana etuveto. Lataushybridistä tuskin tulee nelivetoversiota akun majaillessa taka-akselin tuntumassa. Lataushybridin akku myös vaatii oman osansa tavaratilan pohjan alla olevasta tilasta.Lataushybridin mielenkiintoisiin puoliin kuuluu myös sen latauskapasiteetin kasvattaminen. Type 2 AC-lataus sujuu nyt enimmillään 11 kW teholla ja lisäksi Tiguanissa on vaihtoehtona pikaladata akku 50 kW teholla. Pikaladatessa lataushybridin akku latautuu 10-80% noin 25 minuutissa, soveltuen jaloittelutauon yhteyteen. MQB Evon myötä myös säädettävä iskunvaimennus on päivittynyt uuteen DCC Pro -versioon, jossa kaksiventtiili-iskunvaimentimien ansiosta Tiguanilla on aiempaa laajempi mukautumiskyky erilaisiin ajotilanteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevättä kohtiUusi Volkswagen Tiguan saapuu markkinoille Passatin kanssa tasatahtia, joten tilauskirjat aukenevat vielä loppuvuoden aikana ja autoja voi odotella kevään korvilla. Saksassa Tiguan-malliston lähtöhinta asettuu 36 600 euroon, eikä liene tuulesta temmattua arvioida, että noin 10 000 euron hintaeron lataushybridin kohdalla voisi päteä sisarmalli Passatin tavoin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja