26.12.2023 Ajoneuvot Koemaattu: Opel Zafira Life Silvaplana – peti pyörillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Zafira Life pohjainen retkeilyauto taipuu moneen, mutta parhaimmillaan se on lyhyillä irtiotoilla luonnon helmaan. Marvin Gaye ja myöhemmin Paul Young lauloivat aikoinaan: ”wherever I lay my hat, that’s my home”. Modernilla retkeilyautolla liikkuvien nomadien aikakaudella laulun sanat kuuluvat nyt muodossa: ”wherever I park my van, there’s my home”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMan in the vanPakettiautoihin rakennetut retkeilyautot ovat in. Ne avaavat pienellä porukalla liikkuville mahdollisuuden lähteä tien päälle, leiriytyä matkan aikana joustavasti ja tarjoavat riittävästi leirivarusteita lyhyemmän seikkailun läpi selviämiseen.Ja kun yhä useampi pystyy nykyään tekemään etätöitä, retkeilyauto mahdollistaa myös kotikonttorin siirtämisen paikasta toiseen aina kun maisemat alkavat kyllästyttämään. Tai jos olet some-vaikuttaja, retkeilyauto antaa mahdollisuuden luoda somemaailmaa, jota toiset voivat ihailla.Luonnollisesti retkeilyautojen kohderyhmään kuuluvat myös aktiiviset ulkoilmaihmiset, jotka haluavat viettää koko päivän tai viikonlopun luonnon helmassa. Niin tai näin, retkeilyautot ovat löytäneet oman kohderyhmänsä isompien matkailuautojen rinnalla.Kaikille perheellisille retkeilyautot eivät kuitenkaan sovi, tilaa on melko rajoitetusti, ja etenkään tavaraa ei mahdu kulkemaan mukana hääppöisesti.Ja kun retkeilyautojen suosio on kasvanut, luonnollisesti myös autonvalmistajat haluavat olla mukana osana tätä menestystarinaa. Niinpä melkein kaikista koppipakuista on tarjolla nykyään tila-autoversio, josta on edelleen muunnettu jonkinlainen retkeilyversio.Taikalaatikko takakonttiinOpel Zafira Life on yksi esimerkki isosta tila-autosta, joka muuntuu monenlaisiin tarpeisiin. Retkeilyversioksi Zafira Life muuttuu erillisen tavaratilaan asennettavan retkeilylaatikon avulla.Me testasimme Silvaplana-versiota Sveitsissä, joka on myynnissä useammassa Euroopan maassa. Konttiin asennettavan laatikon päällä on taiteltava sänky, ja boksin sisällä on kaksi kaasuliettä, pieni lavuaari esiin taiteltavalla hanalla, kaksi 12 litran vesisäiliötä sekä minijääkaappi tai pikemminkin isohko kylmälaukku, joka jäähtyy 30 astetta alle ympäröivän lämpötilan. Lisäksi jääkaapin voi myös lämmittää 65-asteiseksi.Lisäksi vetolaatikoihin mahtuvat astiat ja paistinpannu sekä pieni kattila: retkeilykäyttöön ihan riittävät nekin. Luonnollisesti myös pienelle roskapussille on oma tilansa.WC:tä tai suihkua ei ole, mutta vesisäiliöön voi liittää suihkupään 1,5 metrin letkulla. Sen avulla suihkuttelee nopeasti ainakin jalat puhtaaksi. Retkeilyboksi on myös vielä kiitettävän kompakti, sen mitat ovat 544 x 548 x 1090 mm. Kolmannesta istuinrivistä joudutaan toki luopumaan.Kahden kerroksen väkeäNukkumapaikkoja on kahdessa tasossa, alatasasossa takaistuinten sekä leirintälaatikon päälle viritettynä tai esiin nostettavassa kattoteltassa.Alasängyn koko on avattuna 1950 x 1350 mm. Kuuden sentin paksuinen patja on ryhdikäs ja toimii hyvin retkeilykäytössä. Sänky on melko helppo taitella kasaan ja avata, aikaa tähän kuluu muutama minuutti. Kaksin se käy kätevämmin kuin yksin.Yläpedin pituus on 185 senttiä ja leveys 123 senttiä. Yläpedin nurkissa on kummallakin puolen lukuvalot ja kaksi USB-pistoketta. Ylhäältä avautuvat myös avarammat näköalat ympäröivään maisemaan. Haasteena on vain sinne kipuaminen. Huonokoipiselle tai heikoilla käsivoimilla varustetulle kiipeäminen ylös ohjaamon kautta on lähes tekemätön paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariskunnilleTilojen puolesta Zafira Life Silvaplana on ihanteellinen pariskunnalle – joko nuoremmalle ilman lapsia, tai iäkkäämmälle, jonka lapset ovat jo lentäneet pesästä. Maisemat vaihtuvat, ja matka-auto muuttuu hetkessä lomakodiksi. Alasänkyä ei tarvitse taitella siirtymien ajaksi kasaan, ja matkatavaraa mahtuu mukaan kahdelle sopivasti.Webaston 2000 watin lämmityslaite pidentää retkeilymahdollisuksia myös vilpoisemmille keleille.Pidempiä leirejä varten tai kuumana kesäpäivänä helottavalta auringolta suojaa antamaan auton oikealla kyljellä on myös esiin rullattava markiisi, jonka alle mahtuu taiteltava pöytä ja neljä retkituolia. Markiisi on mahdollistaa kasvattaa myös sivuteltaksi.Rehellisyyden nimissä ei Zafira Life Silvaplanaa ole kuitenkaan tehty leirintäalueilla hengailuun. Se on liikkuva peti, joka mahdollistaa yöpymisen luonnon helmassa ja siihen kuuluvan retkeilyn.Se ei ole myöskään maailman valloitukseen tehty, sillä tilat käyvät pidemmän asumisen tarpeita varten nopeasti ahtaaksi. Tavaraa ei mahdu mukaan ylettömästi.Kompakti vielä kaupungissakinTestiautossa oli kaksilitrainen ja 177-hevosvoimainen diesel. Sen hinta alkaa Sveitsissä 63 990 frangista, joka tekee 67 727 euroa. Zafira Life Silvanan saa myös sähköversiona, jossa on 136-hevosvoimainen sähkömoottori ja 75 kWh akku. Sen hinta alkaa 79 990 frangista (84 662 e).Mittojen puolesta Zafira Life on vielä kompakti hallittava ahtaissakin paikoissa. Sen kokonaismitta on hieman alle viisi metriä. Pari senttiä vajaa kahden metrin korkeus mahdollistaa myös ajot useimpiin parkkihalleihin.Suurin aavikkoseikkailuihin ei etuvetoinen Zafira Life taivu, mutta fiksu Intelligrip ASR+-järjestelmä auttaa huonommilla poluilla ja huonommassa säässä. Sen avulla on mahdollista säätää luiston ja voiman määrää etuakselin molemmille vetäville renkaille erikseen. Nelivetoa järjestelmä ei Zafira Lifestä tee, mutta älykäs järjestelmä yhdessä ajotila-avustimien kanssa auttaa pääsemään yllättävän pitkälle – tai pääsemään pois vähän pahemmasta paikasta, jos keli on vaikkapa yön aikana muuttunut.Hyvin tehtyTestiajon aika kaikki tavarat pysyivät hyvin paikoillaan, edes päällystetyn tien ulkopuolelle poikkeaminen ei saanut kuuluville ylimääräisiä kolinoita tai helinöitä.Dieseliä kului testiajon aikana noin kahdeksan litraa sadalla kilometrillä, joka on vielä kohtuullinen lukema. Vetokoukun perään voi liittää peräkärryn – mutta vain dieselin kanssa. Sähköversion vetokyky on nolla kiloa.Ajoakun lisäksi tarjolla on 20 Ah/12 V litiumioniretkeilyakku. Se latautuu sekä ajon aikana että pistokkeesta erikseen jatkojohdon avulla. Lisävarusteena on saatavilla myös taiteltava noin metri kertaa metri kokoinen aurinkopaneeli.Valitettavasti Opel Zafira Life Silvaplana -retkeilyversio ei kuulu Suomen maahantuojan tuontimallistoon tällä hetkellä, mutta retkeilylaatikko on helppo tilata erikseen. Valmistajia on jopa useampia. Zafira Lifeen sopivia myyvät mm. Easygoinc, Egoe, Flip, iQ, Ququc ja Reimo. Reimolla on edustus myös Suomessa.Kattoteltta on sitten haastavampi projekti, jos sellaisenkin vielä haluaa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä