26.12.2023 Ajoneuvot Koemaattu: Opel Zafira Life Silvaplana – peti pyörillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Zafira Life pohjainen retkeilyauto taipuu moneen, mutta parhaimmillaan se on lyhyillä irtiotoilla luonnon helmaan. Marvin Gaye ja myöhemmin Paul Young lauloivat aikoinaan: ”wherever I lay my hat, that’s my home”. Modernilla retkeilyautolla liikkuvien nomadien aikakaudella laulun sanat kuuluvat nyt muodossa: ”wherever I park my van, there’s my home”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMan in the vanPakettiautoihin rakennetut retkeilyautot ovat in. Ne avaavat pienellä porukalla liikkuville mahdollisuuden lähteä tien päälle, leiriytyä matkan aikana joustavasti ja tarjoavat riittävästi leirivarusteita lyhyemmän seikkailun läpi selviämiseen.Ja kun yhä useampi pystyy nykyään tekemään etätöitä, retkeilyauto mahdollistaa myös kotikonttorin siirtämisen paikasta toiseen aina kun maisemat alkavat kyllästyttämään. Tai jos olet some-vaikuttaja, retkeilyauto antaa mahdollisuuden luoda somemaailmaa, jota toiset voivat ihailla.Luonnollisesti retkeilyautojen kohderyhmään kuuluvat myös aktiiviset ulkoilmaihmiset, jotka haluavat viettää koko päivän tai viikonlopun luonnon helmassa. Niin tai näin, retkeilyautot ovat löytäneet oman kohderyhmänsä isompien matkailuautojen rinnalla.Kaikille perheellisille retkeilyautot eivät kuitenkaan sovi, tilaa on melko rajoitetusti, ja etenkään tavaraa ei mahdu kulkemaan mukana hääppöisesti.Ja kun retkeilyautojen suosio on kasvanut, luonnollisesti myös autonvalmistajat haluavat olla mukana osana tätä menestystarinaa. Niinpä melkein kaikista koppipakuista on tarjolla nykyään tila-autoversio, josta on edelleen muunnettu jonkinlainen retkeilyversio.Taikalaatikko takakonttiinOpel Zafira Life on yksi esimerkki isosta tila-autosta, joka muuntuu monenlaisiin tarpeisiin. Retkeilyversioksi Zafira Life muuttuu erillisen tavaratilaan asennettavan retkeilylaatikon avulla.Me testasimme Silvaplana-versiota Sveitsissä, joka on myynnissä useammassa Euroopan maassa. Konttiin asennettavan laatikon päällä on taiteltava sänky, ja boksin sisällä on kaksi kaasuliettä, pieni lavuaari esiin taiteltavalla hanalla, kaksi 12 litran vesisäiliötä sekä minijääkaappi tai pikemminkin isohko kylmälaukku, joka jäähtyy 30 astetta alle ympäröivän lämpötilan. Lisäksi jääkaapin voi myös lämmittää 65-asteiseksi.Lisäksi vetolaatikoihin mahtuvat astiat ja paistinpannu sekä pieni kattila: retkeilykäyttöön ihan riittävät nekin. Luonnollisesti myös pienelle roskapussille on oma tilansa.WC:tä tai suihkua ei ole, mutta vesisäiliöön voi liittää suihkupään 1,5 metrin letkulla. Sen avulla suihkuttelee nopeasti ainakin jalat puhtaaksi. Retkeilyboksi on myös vielä kiitettävän kompakti, sen mitat ovat 544 x 548 x 1090 mm. Kolmannesta istuinrivistä joudutaan toki luopumaan.Kahden kerroksen väkeäNukkumapaikkoja on kahdessa tasossa, alatasasossa takaistuinten sekä leirintälaatikon päälle viritettynä tai esiin nostettavassa kattoteltassa.Alasängyn koko on avattuna 1950 x 1350 mm. Kuuden sentin paksuinen patja on ryhdikäs ja toimii hyvin retkeilykäytössä. Sänky on melko helppo taitella kasaan ja avata, aikaa tähän kuluu muutama minuutti. Kaksin se käy kätevämmin kuin yksin.Yläpedin pituus on 185 senttiä ja leveys 123 senttiä. Yläpedin nurkissa on kummallakin puolen lukuvalot ja kaksi USB-pistoketta. Ylhäältä avautuvat myös avarammat näköalat ympäröivään maisemaan. Haasteena on vain sinne kipuaminen. Huonokoipiselle tai heikoilla käsivoimilla varustetulle kiipeäminen ylös ohjaamon kautta on lähes tekemätön paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariskunnilleTilojen puolesta Zafira Life Silvaplana on ihanteellinen pariskunnalle – joko nuoremmalle ilman lapsia, tai iäkkäämmälle, jonka lapset ovat jo lentäneet pesästä. Maisemat vaihtuvat, ja matka-auto muuttuu hetkessä lomakodiksi. Alasänkyä ei tarvitse taitella siirtymien ajaksi kasaan, ja matkatavaraa mahtuu mukaan kahdelle sopivasti.Webaston 2000 watin lämmityslaite pidentää retkeilymahdollisuksia myös vilpoisemmille keleille.Pidempiä leirejä varten tai kuumana kesäpäivänä helottavalta auringolta suojaa antamaan auton oikealla kyljellä on myös esiin rullattava markiisi, jonka alle mahtuu taiteltava pöytä ja neljä retkituolia. Markiisi on mahdollistaa kasvattaa myös sivuteltaksi.Rehellisyyden nimissä ei Zafira Life Silvaplanaa ole kuitenkaan tehty leirintäalueilla hengailuun. Se on liikkuva peti, joka mahdollistaa yöpymisen luonnon helmassa ja siihen kuuluvan retkeilyn.Se ei ole myöskään maailman valloitukseen tehty, sillä tilat käyvät pidemmän asumisen tarpeita varten nopeasti ahtaaksi. Tavaraa ei mahdu mukaan ylettömästi.Kompakti vielä kaupungissakinTestiautossa oli kaksilitrainen ja 177-hevosvoimainen diesel. Sen hinta alkaa Sveitsissä 63 990 frangista, joka tekee 67 727 euroa. Zafira Life Silvanan saa myös sähköversiona, jossa on 136-hevosvoimainen sähkömoottori ja 75 kWh akku. Sen hinta alkaa 79 990 frangista (84 662 e).Mittojen puolesta Zafira Life on vielä kompakti hallittava ahtaissakin paikoissa. Sen kokonaismitta on hieman alle viisi metriä. Pari senttiä vajaa kahden metrin korkeus mahdollistaa myös ajot useimpiin parkkihalleihin.Suurin aavikkoseikkailuihin ei etuvetoinen Zafira Life taivu, mutta fiksu Intelligrip ASR+-järjestelmä auttaa huonommilla poluilla ja huonommassa säässä. Sen avulla on mahdollista säätää luiston ja voiman määrää etuakselin molemmille vetäville renkaille erikseen. Nelivetoa järjestelmä ei Zafira Lifestä tee, mutta älykäs järjestelmä yhdessä ajotila-avustimien kanssa auttaa pääsemään yllättävän pitkälle – tai pääsemään pois vähän pahemmasta paikasta, jos keli on vaikkapa yön aikana muuttunut.Hyvin tehtyTestiajon aika kaikki tavarat pysyivät hyvin paikoillaan, edes päällystetyn tien ulkopuolelle poikkeaminen ei saanut kuuluville ylimääräisiä kolinoita tai helinöitä.Dieseliä kului testiajon aikana noin kahdeksan litraa sadalla kilometrillä, joka on vielä kohtuullinen lukema. Vetokoukun perään voi liittää peräkärryn – mutta vain dieselin kanssa. Sähköversion vetokyky on nolla kiloa.Ajoakun lisäksi tarjolla on 20 Ah/12 V litiumioniretkeilyakku. Se latautuu sekä ajon aikana että pistokkeesta erikseen jatkojohdon avulla. Lisävarusteena on saatavilla myös taiteltava noin metri kertaa metri kokoinen aurinkopaneeli.Valitettavasti Opel Zafira Life Silvaplana -retkeilyversio ei kuulu Suomen maahantuojan tuontimallistoon tällä hetkellä, mutta retkeilylaatikko on helppo tilata erikseen. Valmistajia on jopa useampia. Zafira Lifeen sopivia myyvät mm. Easygoinc, Egoe, Flip, iQ, Ququc ja Reimo. Reimolla on edustus myös Suomessa.Kattoteltta on sitten haastavampi projekti, jos sellaisenkin vielä haluaa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”