26.12.2023 Ajoneuvot Koemaattu: Opel Zafira Life Silvaplana – peti pyörillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Zafira Life pohjainen retkeilyauto taipuu moneen, mutta parhaimmillaan se on lyhyillä irtiotoilla luonnon helmaan. Marvin Gaye ja myöhemmin Paul Young lauloivat aikoinaan: ”wherever I lay my hat, that’s my home”. Modernilla retkeilyautolla liikkuvien nomadien aikakaudella laulun sanat kuuluvat nyt muodossa: ”wherever I park my van, there’s my home”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMan in the vanPakettiautoihin rakennetut retkeilyautot ovat in. Ne avaavat pienellä porukalla liikkuville mahdollisuuden lähteä tien päälle, leiriytyä matkan aikana joustavasti ja tarjoavat riittävästi leirivarusteita lyhyemmän seikkailun läpi selviämiseen.Ja kun yhä useampi pystyy nykyään tekemään etätöitä, retkeilyauto mahdollistaa myös kotikonttorin siirtämisen paikasta toiseen aina kun maisemat alkavat kyllästyttämään. Tai jos olet some-vaikuttaja, retkeilyauto antaa mahdollisuuden luoda somemaailmaa, jota toiset voivat ihailla.Luonnollisesti retkeilyautojen kohderyhmään kuuluvat myös aktiiviset ulkoilmaihmiset, jotka haluavat viettää koko päivän tai viikonlopun luonnon helmassa. Niin tai näin, retkeilyautot ovat löytäneet oman kohderyhmänsä isompien matkailuautojen rinnalla.Kaikille perheellisille retkeilyautot eivät kuitenkaan sovi, tilaa on melko rajoitetusti, ja etenkään tavaraa ei mahdu kulkemaan mukana hääppöisesti.Ja kun retkeilyautojen suosio on kasvanut, luonnollisesti myös autonvalmistajat haluavat olla mukana osana tätä menestystarinaa. Niinpä melkein kaikista koppipakuista on tarjolla nykyään tila-autoversio, josta on edelleen muunnettu jonkinlainen retkeilyversio.Taikalaatikko takakonttiinOpel Zafira Life on yksi esimerkki isosta tila-autosta, joka muuntuu monenlaisiin tarpeisiin. Retkeilyversioksi Zafira Life muuttuu erillisen tavaratilaan asennettavan retkeilylaatikon avulla.Me testasimme Silvaplana-versiota Sveitsissä, joka on myynnissä useammassa Euroopan maassa. Konttiin asennettavan laatikon päällä on taiteltava sänky, ja boksin sisällä on kaksi kaasuliettä, pieni lavuaari esiin taiteltavalla hanalla, kaksi 12 litran vesisäiliötä sekä minijääkaappi tai pikemminkin isohko kylmälaukku, joka jäähtyy 30 astetta alle ympäröivän lämpötilan. Lisäksi jääkaapin voi myös lämmittää 65-asteiseksi.Lisäksi vetolaatikoihin mahtuvat astiat ja paistinpannu sekä pieni kattila: retkeilykäyttöön ihan riittävät nekin. Luonnollisesti myös pienelle roskapussille on oma tilansa.WC:tä tai suihkua ei ole, mutta vesisäiliöön voi liittää suihkupään 1,5 metrin letkulla. Sen avulla suihkuttelee nopeasti ainakin jalat puhtaaksi. Retkeilyboksi on myös vielä kiitettävän kompakti, sen mitat ovat 544 x 548 x 1090 mm. Kolmannesta istuinrivistä joudutaan toki luopumaan.Kahden kerroksen väkeäNukkumapaikkoja on kahdessa tasossa, alatasasossa takaistuinten sekä leirintälaatikon päälle viritettynä tai esiin nostettavassa kattoteltassa.Alasängyn koko on avattuna 1950 x 1350 mm. Kuuden sentin paksuinen patja on ryhdikäs ja toimii hyvin retkeilykäytössä. Sänky on melko helppo taitella kasaan ja avata, aikaa tähän kuluu muutama minuutti. Kaksin se käy kätevämmin kuin yksin.Yläpedin pituus on 185 senttiä ja leveys 123 senttiä. Yläpedin nurkissa on kummallakin puolen lukuvalot ja kaksi USB-pistoketta. Ylhäältä avautuvat myös avarammat näköalat ympäröivään maisemaan. Haasteena on vain sinne kipuaminen. Huonokoipiselle tai heikoilla käsivoimilla varustetulle kiipeäminen ylös ohjaamon kautta on lähes tekemätön paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariskunnilleTilojen puolesta Zafira Life Silvaplana on ihanteellinen pariskunnalle – joko nuoremmalle ilman lapsia, tai iäkkäämmälle, jonka lapset ovat jo lentäneet pesästä. Maisemat vaihtuvat, ja matka-auto muuttuu hetkessä lomakodiksi. Alasänkyä ei tarvitse taitella siirtymien ajaksi kasaan, ja matkatavaraa mahtuu mukaan kahdelle sopivasti.Webaston 2000 watin lämmityslaite pidentää retkeilymahdollisuksia myös vilpoisemmille keleille.Pidempiä leirejä varten tai kuumana kesäpäivänä helottavalta auringolta suojaa antamaan auton oikealla kyljellä on myös esiin rullattava markiisi, jonka alle mahtuu taiteltava pöytä ja neljä retkituolia. Markiisi on mahdollistaa kasvattaa myös sivuteltaksi.Rehellisyyden nimissä ei Zafira Life Silvaplanaa ole kuitenkaan tehty leirintäalueilla hengailuun. Se on liikkuva peti, joka mahdollistaa yöpymisen luonnon helmassa ja siihen kuuluvan retkeilyn.Se ei ole myöskään maailman valloitukseen tehty, sillä tilat käyvät pidemmän asumisen tarpeita varten nopeasti ahtaaksi. Tavaraa ei mahdu mukaan ylettömästi.Kompakti vielä kaupungissakinTestiautossa oli kaksilitrainen ja 177-hevosvoimainen diesel. Sen hinta alkaa Sveitsissä 63 990 frangista, joka tekee 67 727 euroa. Zafira Life Silvanan saa myös sähköversiona, jossa on 136-hevosvoimainen sähkömoottori ja 75 kWh akku. Sen hinta alkaa 79 990 frangista (84 662 e).Mittojen puolesta Zafira Life on vielä kompakti hallittava ahtaissakin paikoissa. Sen kokonaismitta on hieman alle viisi metriä. Pari senttiä vajaa kahden metrin korkeus mahdollistaa myös ajot useimpiin parkkihalleihin.Suurin aavikkoseikkailuihin ei etuvetoinen Zafira Life taivu, mutta fiksu Intelligrip ASR+-järjestelmä auttaa huonommilla poluilla ja huonommassa säässä. Sen avulla on mahdollista säätää luiston ja voiman määrää etuakselin molemmille vetäville renkaille erikseen. Nelivetoa järjestelmä ei Zafira Lifestä tee, mutta älykäs järjestelmä yhdessä ajotila-avustimien kanssa auttaa pääsemään yllättävän pitkälle – tai pääsemään pois vähän pahemmasta paikasta, jos keli on vaikkapa yön aikana muuttunut.Hyvin tehtyTestiajon aika kaikki tavarat pysyivät hyvin paikoillaan, edes päällystetyn tien ulkopuolelle poikkeaminen ei saanut kuuluville ylimääräisiä kolinoita tai helinöitä.Dieseliä kului testiajon aikana noin kahdeksan litraa sadalla kilometrillä, joka on vielä kohtuullinen lukema. Vetokoukun perään voi liittää peräkärryn – mutta vain dieselin kanssa. Sähköversion vetokyky on nolla kiloa.Ajoakun lisäksi tarjolla on 20 Ah/12 V litiumioniretkeilyakku. Se latautuu sekä ajon aikana että pistokkeesta erikseen jatkojohdon avulla. Lisävarusteena on saatavilla myös taiteltava noin metri kertaa metri kokoinen aurinkopaneeli.Valitettavasti Opel Zafira Life Silvaplana -retkeilyversio ei kuulu Suomen maahantuojan tuontimallistoon tällä hetkellä, mutta retkeilylaatikko on helppo tilata erikseen. Valmistajia on jopa useampia. Zafira Lifeen sopivia myyvät mm. Easygoinc, Egoe, Flip, iQ, Ququc ja Reimo. Reimolla on edustus myös Suomessa.Kattoteltta on sitten haastavampi projekti, jos sellaisenkin vielä haluaa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen