16.2.2024 Ajoneuvot Kokemuksia koeajoista: Pitäisikö hankkia superkevyt sähkömaasturi vai pärjäisinkö tavanomaisemmalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superkevyet täysjousitetut sähkömaastopyörät nostavat koko ajan enemmän ja enemmän suosiotaan. Yksi syy suosion kasvuun on hintojen lasku. Specialized sen aloitti ja muut seurasivat perässä. Amerikkalainen Spessu oli ensimmäinen valmistaja, joka valmisti superkevyen täysjousitetun maastopyörän. Malli oli Specialized Levo SL. Muut valmistajat tulivat perässä ja Moottorin sähköpyörien testiajoissakin on ollut lukuisia superkeveitä sähkömaastopyöriä, kuten Orbea Rise, Haibike Lyke ja Gasgas Light Trail.Kehitys kehittyy ja niin sähköpyörätkin. Kevyiden sähköisten maastopyörien suosio kasvaa räjähdysmäisesti. Koko ajan myyntiin tulee uutta ja kevyempää pyörää ja uusimmat superkevyet e-MTB:t ovat nyt kevyempiä kuin koskaan. Ja vuoden päästä taas kevyempiä kuin koskaan. Ja vuoden päästä taas… Kaikkia pyörien komponentteja viilataan koko ajan gramma grammalta kevyimmäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta tehnyt houkuttelevammaksiSuperkevyen täysjousitetun sähköpyörän ostaminen tulee myös koko ajan houkuttelevammaksi, koska niiden hinnat myös laskevat koko ajan euro eurolta.Moni pohtiikin, että pitäisikö uhrata maastopyörään tonni pari enemmän, niin painosta voisi saada muutaman kilon pois.Tavalliset maastopyörät painavat yleensä sähköavusteisina yli 24 kiloa. Superkevyet sähköavusteiset maastopyörät puolestaan alle 20 kiloa. Eroa on siis paljon.Kun pyörästä aletaan riisua painoa, sitä otetaan todellakin gramma, pari, parikymmentä sieltä ja toinen mokoma toisaalta.Sähköpyörän painavimmat komponentit ovat sen ajojärjestelmä, akku ja sähkömoottori – eikä painokisaan olisi tarvinnut juurikaan lähteä, jos joku ei olisi keksinyt laittaa polkupyörään sähkömoottoria ja akkua, sillä avustamattomat maastopyörät ovat jo melko kevyitä.Ensimmäisenä kevennetään akustaKun pyörän painoa lähdetään alentamaan, se on tietysti helpointa sieltä, missä sitä painoa on.Superkevyen sähköpyörän ostoa harkitsevan kannattaa siis muistaa, että kun hakee kevyttä sähköpyörää, silloin ei saa välttämättä tehokasta akkua. Akun kokoa pienentämällä pyörän painoa saadaan riisuttua merkittävästi. Samalla pyörän painopiste voi muuttua hieman optimaalisemmaksi, koska akku ”lyhenee” niin sanotusti ”yläpäästä” eli painavana komponenttina se jää lähemmäs pyörän keskiötä.Kun täystehoiseen maastopyörään laitetaan yli 600, jopa yli 700 wattitunnin akku, superkevyessä pyörässä akun koko voi olla vain runsas 400 wattituntia.Kun akkua pienennetään rajusti, voisi kuvitella, että tällöin sähköpyörän kantama avustettuna yleisesti myös lyhenee, koska käytettävää energiaa on vähemmän. Toimintamatkaan vaikuttaa myös käytettävän sähkömoottorin koko, teho ja vääntömomentti. Kun sähkömoottorin kokoa ja sen tarjoamaa vääntömomenttia pienennetään, päästään pienempään energiankulutukseen. Toisin sanoen, pienempi ja kevyempi akku voi säilyttää pyörän kantaman, kun ne yhdistetään erityisesti suunniteltuun sähkömoottoriin.Nämä seikat on hyvä tiedostaa, jos miettii täysjousitetun superkevyen sähköpyörän hankintaa. Tosin vastavirtaan taisteluakin on havaittavissa, esimerkiksi Giant on lanseerannut superkevyen maastopyörän, mutta täydellä teholla. Sen salaisuus on akussa.Kevyempiä, mutta kalliimpia komponenttejaPyörän suurempi paino tuo haasteita myös muille komponenteille. Kun pyörässä on voimaa ja painoa, muidenkin komponenttien täytyy kestää, joten esimerkiksi iskunvaimennuksessa on voitu käyttää hieman raskaampia osia. Kaiken kaikkiaan pyörän jarrujen, voimansiirron ja jousituksen on kestettävä moottorin suurempi vääntö sekä ylimääräinen paino.Superkevyissä pyörissä monesti kaikki ylimääräinen on riisuttu, tällaisissa pyörissä ei välttämättä ole ajojärjestelmään yhdistettyä näyttöä lainkaan, ainoastaan avustuksen säätöön vaadittava kytkin ohjaustangossa ja ledinauha kertomassa akun varaustilasta.Keveys myös monesti, ja lähes poikkeuksetta maksaa. Jarrut, vaihteisto, ketjut, kaikki komponentit, joista on pyritty tekemään mahdollisimman keveitä, maksavat enemmän kuin painavammat ”peruskomponentit”. On hyvä muistaa, että jos kevyestä pyörästä särkyy jotain, uuden osan hankkiminen todennäköisesti maksaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyviä kiipeämäänTäysjousitetun maastopyörän paikka on yleensä maastossa. Kevyet e-MTB:t ovat yleensä loistavia ylämäkien nousijoita. Ylämäkeen niillä syöksyessä pitää kuitenkin muistaa, että ne eivät tarjoa samaa maksimitehoa tai voimakkaasti iskevää vääntöä, kuljettajalta vaaditaan ylämäkeen ajettaessa hieman enemmän reittä. Keveys on toki valttia tässäkin, kevyempi pyörä on helpompi ajaa ylös. Keveän pyörän pienempi vääntömomentti antaa maksimivoiman pyörästä ulos myös pehmeämmin, joten kuljettajan on helpompi kontrolloida moottorin tehoa.Poikkeuksiakin löytyy, esimerkiksi Haibike Allmnt CF SE on raskas pyörä, mutta silti uskomaton menijä paikassa kuin paikassa.Nyrkkisääntönä kuitenkin, kevyempi paino on myös helpompi hallita ja superkevyet maastopyörät ovat monta kertaa paremmin ohjautuvia ja ketterämpiä, joka tietysti sopii kaikenlaiselle kuskille – taitamattomalle kuin myös taitavalle kuskille. Taitamattomampi kuski ei väsytä itseään niin helposti ja taitava kuski saa taidoistaan kaiken irti kun alla on helposti käsiteltävä tykki.Kuten aiemmin mainittu, keveyden kääntöpuolena on monesti hinta, keveys maksaa. Keveiden sähköavusteisten maastopyörien hinnat ovat tulleet alaspäin jonkun verran, jo alle 6 000 euron voi saada todella hyvän superkevyen täysjousitetun pyörän. Hinnat oletettavasti tulevat alas vielä jonkun verran.Yksi asia saa monet käyttäjät sanomaan superkevyille maastopyörille myös ehdottoman ei-sanan. Se on runko, joka on kevyessä pyörässä aina hiilikuitua. Moni ei halua sitä yhtä ainoaa ja jopa lopullista kolhua pyörän runkoon.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous