1.6.2023

Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Light Trail 2.0 – espanjalainen vastaus kilpavarusteluun

Myös GasGas on herännyt siihen, että valikoimassa täytyy olla kevyiden sähköpyörien mallisto, jolla voi ajaa mahdollisimman lujaa. Hyvää: Hinta, ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: Heikohko takajarru.

Gasgas on tehnyt sähköpyörämallistonsa huipulle G Light Trail -malliston ja siitä vielä kaksi eri versiota. Light Trail -pyörät ovat Gasgasin vastaus sähkömaastopyörille, joissa keveydellä haetaan suorituskykyä.

Tämän suuntauksen oikeastaan aloitti Specialized muutama vuosi sitten Levo SL -mallillaan ja sen jälkeen vähitellen valmistaja sun toinen on liittynyt mukaan kevyiden sähköpyörien maailmaan. Espanjalaisen, nykyisin itävaltalaiseen Pierer Groupiin kuuluvan Gasgasin vastaus kilpavarusteluun ei painossa yllä Spessun version tasoon, noin 18 kilon tuntumaan, mutta ei se kauas siitä jää. Myös aiemmin koeajamamme Orbea Rise kuuluu samaan kevyiden täysjousitettujen sähkömaastopyörien sarjaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain reilu 20 kiloa

Gasgas G Light Trail 2.0 -versio painaa 20,4 kiloa ja sen vieläkin kevyempi sisar eli 3.0-versio kilon vähemmän. Kevyempi versio on myös kalliimpi, keveys siinä on haettu komponenteillä, napsimalla grammoja sieltä täältä pois, sekä pienemmällä, 410 wattitunnin akulla. Gasgas G Light Trail 2.0 -mallissa akku on 500 wattituntia. Pelkkä pyörien runko painaa alle kolme kiloa.

Koko humpan juoni on siis energiasisällöltään ja näin myös fyysiseltä kooltaan pienempi akku, jolloin pyörää saadaan kevennettyä reilusti. Kun akku tarjoillee energiaa vähemmän, sitä halutaan myös säästää sähkömoottorilla, joka tuottaa voimaa vähemmän. Gasgasin Light trail -malliston sähkömoottoreiden vääntö ei nouse totuttuun 80–90 newtonmetriin, vaan jää huomattavasti alemmas.

Yamahan moottori on speksattu myös erityisesti Gasgasin kevyttä mallistoa silmällä pitäen. Myös Pierer Groupiin kuulun R Raymon -pyörämerkin Airray -malliston pyörät ovat käytännössä samat pyörät kuin Gasgasin mallit, mutta eri värein. Sama Air Drive -sähkömoottori samoilla säädöillä löytyy myös niistä.

Yamahan moottori Light trail -mallistossa tarjoaa vääntöä enimmillään 50 newtonmetriä. Se voi paperilla tuntua vähäiseltä, mutta maastossa mieli muuttuu nopeasti. GasGasin 50 newtonmetrin vääntö riittää oikein hyvin kaikissa olosuhteissa. Jyrkimmissä nousuissa Gasgasilla joutuu tarjoamaan hieman enemmän reittä kiipeämiseen, mutta eipä GasGasilla millekään sunnuntaiajelulle maastoon välttämättä mennäkään.

Hyvä tuntuma koko ajan

Gasgasin hauskuus ja mielekkyys piilee juuri siinä, että pyörää täytyy niukemman väännön vuoksi koko ajan ”ajaa”. Juuri tämän vuoksi GasGasissa säilyy koko ajan myös todella hyvä tuntuma. Tämän vuoksi Gasgas voisi olla mieluinen pyörä myös niille, ketkä pitävät luomusta.

Gasgasin moottorin huippuvääntö on matalampi, joten moottorin reservi on myös vähän suppeampi. Suppeamman reservin myötä moottorin voima on koko ajan kuljettajan täydellisessä hallinnassa. Voima tulee moottorista ulos myös todella smoothisti, jolloin sitä on helppo hallita.

Yamahan moottorissa on neljä eri avustustasoa, ja Gasgasilla ajaa mielellään valitsemalla sopivan avustustason manuaalisesti. Yamahassa on myös automaattimoodi, joka säätää avustusta sen mukaan, millaista käskyä kuski polkimilta sähkömoottorille antaa. Se sopii hyvin esimerkiksi siirtymiin.

Pyörän rungon geometria on erinomaisen hyvin kohdallaan, pyörä on vakaa ajettava ja hyvä kiipeämään, mutta vastapainona kevyen painonsa ansiosta se on kevyt, helppo ja nopea viedä teknisessäkin maastossa. Kaiken kaikkiaan balanssi Gasgasissa on hyvin kunnossa.

Hyvä hinta-laatu -suhde

Gasgasissa on myös panostettu vaihteiston sijaan jarruihin, mikä on hyvä asia. Vaihteistona Gasgasissa on Shimano SLX, joka on jo vaativan harrastajan vaihdesarja, mutta ei kuitenkaan vielä aivan huipputasoa.

Mutta nopea pyörä tarvitsee jarrutehoa, tosin takajarruna Gasgasissa voisi olla myös nelimäntäinen ratkaisu, joka kestäisi paremmin kitkan aiheuttamaan kuumuutta. Nimenomaan siitä näkökulmasta, että Gasgas sopii erinomaisesti myös nopealle kuskille, joka voi tarvita myös kovaa jarrutehoa alamäkeen ajaessaan. Formula Cura -jarrujen tuntumasta ei voi olla pitämättä.

Jousituksena Gasgasiin on valittu RockShoxia 150 millin joustolla, joka riittää hyvin moneen tarpeeseen.

Gasgasin hinta myös yllättää positiivisessa mielessä, pyörä maksaa noin 6 000 euroa. Se on varsin kohtuullinen raha, kun ottaa huomioon, että sillä hinnalla saa hyvällä ajettavuudella varustetun monipuolisen ja kevyen hiilikuitutykin hyvillä osilla. Lisäksi pyörä näyttää todella hyvältä, mikä ei ole lainkaan huono juttu.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GasGas G Light Trail 2.0

Hinta: 5 799 euroa
Paino: 20,4 kg
Runko: Carbon
Rungon koko: M, L, XL
Etuhaarukka: RockShox Revelation RC, DebonAir, Air, 150 mm, tapered
Takaiskunvaimennin: RockShox Deluxe Select, Air, 230 x 65 mm
Ohjaustanko: Race Face Turbine 35 mm, 780 mm, Sweep: 8 °, Rise: 20 mm
Jarrut: Formula Cura 4, 4-mäntäinen edessä, Formula Cura, 2-mäntäinen takana, Formula 203 mm edessä, 180 mm takana, Formula Cura X jarruvivut
Vaihteisto: Shimano SLX, RD-M7100, Shadow Plus, 12-speed, Shimano 105 CS-R7000, 10-50 T takapakka
Vaihdevipu: Shimano SLX, SL-M7100
Kampisarja: Gasgas EC33
Ketju: KMC e12S
Istuin: Selle Italia SLR Boost, Titan
Istuinkannatin: Gasgas Pro, 31.6 mm hissitolppa
Rengaskoko: 29”
Vanteet: Newmen Evolution A.30
Renkaat: Continental Mountain King, 29 x 2.3
Sähkömoottori: AIR DRIVE powered by Yamaha, 250 W, 50 Nm
Akku: Yamaha ML500, 500 Wh, 36 V
Sähkömoottorin ohjain: Yamaha X
Takuu: 2 vuotta

Luetuimmat