8.8.2014 Liikenne Onnettomuusharjoitus tunnelissa Vaikeasti loukkaantuneen urhin irrottaminen kasaan painuneesta autosta edellyttää tarkkaa tiimityötä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvitteellinen auto-onnettomuus ja sitä seurannut pelastusharjoitus uudella Koskenkylä-Kotka -moottoritiellä terävöittää viranomaisyhteistyötä. Onnistunut harjoitus on myös edellytys Markkinamäen tunnelin avaamiseksi liikenteelle. Markkinamäen tunneli Loviisan ja Pyhtään välillä on osa syyskuun alussa liikenteelle avattavaa Koskenkylä–Kotka -moottoritietä. 478 metrinen tunneli ei ole maan suurin tai pisin, mutta mahdollinen pelastustehtävä kallion uumenissa on aina erityisen haastava.Tunnelissa niukka tila, mahdollinen savu ja nopeasti nouseva kuumuus vaikeuttavat pelastustyötä. Toisinaan onnettomuuspaikan tuntumaan pääseminenkin saattaa olla vaikeaa. Markkinamäellä lisähaastetta tuo myös se, että tunneli sijaitsee kahden pelastus- ja poliisilaitoksen sekä hätäkeskuksen toiminta-alueen rajalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyö korostuuPelastusharjoitus on lavastettu tunnelin keskivaiheille. Kahden auton kolarin jäljiltä sakeaa savua on puolen tunnelin mitalla. Loukkaantuneita on kaksi. Tilannetta tarkkaillaan tunneliin asennettujen kameroiden avulla Tampereen tieliikennekeskuksesta. Keravan hätäkeskus välittää tiedon tapahtuneesta viranomaisille. Apuun lähtee pelastuslaitos sekä poliisi.Pelastustehtävän johto kuuluu Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle, mutta paikalle hälytetään myös Kymenlaakson pelastuslaitos. Liikenteenohjauksesta vastuun ottaa poliisi kaikkiaan neljän partion voimin.Tunnelissa aika hidastuu ja savu sakenee. Odottavan aika on pitkä, vaikka kyse on pelkästä harjoituksesta. Lähin apu saapuu Ruotsinpyhtäältä, sitten Loviisasta ja Kymenlaakson puolelta.Kolari on tapahtunut itään kulkevalla tieosuudella Vaalimaan suuntaan vievässä V-tunnelissa, mutta ambulanssit ja suuri osa palokalustosta ajetaan Helsingin suuntaan vievään H-tunneliin suojaan sakealta savulta ja keulat kohti oikeaa lähtösuuntaa.Harjoitustilanteessa ratkaisu on helppo, sillä tiellä ei ole muuta liikennettä. Tositilanteessa haasteita olisi moninkertaisesti.Tieliikennekeskus laskee tunnelin ulkopuolelle rakennetut puomit alas ja poliisi ryhtyy ohjaamaan liikennettä kiertotielle. Ensimmäisenä paikalle ehtivät palomiehet sammuttavat savuttavia autoja kahden tunnelin välistä yhdyskäytävää hyödyntäen. Vähän myöhemmin varsinaiselle onnettomuuspaikalle ajaa kaksi paloautoa Kymenlaakson suunnasta. Savu kulkee ilmavirran mukana vastakkaiseen suuntaan.Toisen kolariauton kuljettaja on puristuksissa ajoneuvonsa sisällä, joten avuksi tarvitaan järeämpää kalustoa. Onnettomuusautosta leikataan lopulta irti ovet ja katto. Ensihoitajat kuljettavat loukkaantuneet yhdyskäytävän kautta ambulanssiin.Liikennekäyttöön syyskuussaMarkkinamäen harjoitus osoittaa, että ajoitus ja toimijoiden yhteistyö on onnistuneen pelastustehtävän kannalta avainasemassa. Kahden hätäkeskuksen rajalla hätäpuhelu yhdistyy tällä kertaa Keravalle. Tunnelin toisessa päästä soitettuun puheluun vastattaisiin todennäköisesti Kuopiossa.Hätäkeskuksen kannalta on tärkeää, että soittaja osaa antaa tarkkaa tietoa tapahtumapaikasta. Sijainnin lisäksi kulkusuunta on pelastustyön sujuvuuden kannalta tärkeä tieto varsinkin tunnelissa ja moottoritiellä.Harjoitus viedään läpi suunnitelman mukaan. Tositilannetta varten päivän aikana kertyy arvokasta kokemusta tunnelista ja yhteistyöstä pelastuslaitosten, tieliikennekeskuksen sekä poliisin välillä. Samalla tarjoutuu tilaisuus testata muun muassa uutta savunpoistolaitteistoa sekä tunneliin rakennettujen palopostien käyttöä.– Harjoituksessa oli toden tuntua. Nopeuden sijaan korostettiin yhteistyötä. Saadun kokemuksen perusteella päivitetään toimintaohjeita tulevan varalle, paloinsinööri Mika Kynsijärvi Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselta kertoo.Markkinamäen tunneli ja viimeistelty moottoritie avataan liikenteelle 1.9 mennessä.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa