8.8.2014

Onnettomuusharjoitus tunnelissa

Vaikeasti loukkaantuneen urhin irrottaminen kasaan painuneesta autosta edellyttää tarkkaa tiimityötä.

Kuvitteellinen auto-onnettomuus ja sitä seurannut pelastusharjoitus uudella Koskenkylä-Kotka -moottoritiellä terävöittää viranomaisyhteistyötä. Onnistunut harjoitus on myös edellytys Markkinamäen tunnelin avaamiseksi liikenteelle.

Markkinamäen tunneli Loviisan ja Pyhtään välillä on osa syyskuun alussa liikenteelle avattavaa Koskenkylä–Kotka -moottoritietä. 478 metrinen tunneli ei ole maan suurin tai pisin, mutta mahdollinen pelastustehtävä kallion uumenissa on aina erityisen haastava.

Tunnelissa niukka tila, mahdollinen savu ja nopeasti nouseva kuumuus vaikeuttavat pelastustyötä. Toisinaan onnettomuuspaikan tuntumaan pääseminenkin saattaa olla vaikeaa. Markkinamäellä lisähaastetta tuo myös se, että tunneli sijaitsee kahden pelastus- ja poliisilaitoksen sekä hätäkeskuksen toiminta-alueen rajalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyö korostuu

Pelastusharjoitus on lavastettu tunnelin keskivaiheille. Kahden auton kolarin jäljiltä sakeaa savua on puolen tunnelin mitalla. Loukkaantuneita on kaksi. Tilannetta tarkkaillaan tunneliin asennettujen kameroiden avulla Tampereen tieliikennekeskuksesta. Keravan hätäkeskus välittää tiedon tapahtuneesta viranomaisille. Apuun lähtee pelastuslaitos sekä poliisi.

Pelastustehtävän johto kuuluu Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle, mutta paikalle hälytetään myös Kymenlaakson pelastuslaitos. Liikenteenohjauksesta vastuun ottaa poliisi kaikkiaan neljän partion voimin.

Tunnelissa aika hidastuu ja savu sakenee. Odottavan aika on pitkä, vaikka kyse on pelkästä harjoituksesta. Lähin apu saapuu Ruotsinpyhtäältä, sitten Loviisasta ja Kymenlaakson puolelta.

Kolari on tapahtunut itään kulkevalla tieosuudella Vaalimaan suuntaan vievässä V-tunnelissa, mutta ambulanssit ja suuri osa palokalustosta ajetaan Helsingin suuntaan vievään H-tunneliin suojaan sakealta savulta ja keulat kohti oikeaa lähtösuuntaa.

Harjoitustilanteessa ratkaisu on helppo, sillä tiellä ei ole muuta liikennettä. Tositilanteessa haasteita olisi moninkertaisesti.

Tieliikennekeskus laskee tunnelin ulkopuolelle rakennetut puomit alas ja poliisi ryhtyy ohjaamaan liikennettä kiertotielle. Ensimmäisenä paikalle ehtivät palomiehet sammuttavat savuttavia autoja kahden tunnelin välistä yhdyskäytävää hyödyntäen. Vähän myöhemmin varsinaiselle onnettomuuspaikalle ajaa kaksi paloautoa Kymenlaakson suunnasta. Savu kulkee ilmavirran mukana vastakkaiseen suuntaan.

Toisen kolariauton kuljettaja on puristuksissa ajoneuvonsa sisällä, joten avuksi tarvitaan järeämpää kalustoa. Onnettomuusautosta leikataan lopulta irti ovet ja katto. Ensihoitajat kuljettavat loukkaantuneet yhdyskäytävän kautta ambulanssiin.

Liikennekäyttöön syyskuussa

Markkinamäen harjoitus osoittaa, että ajoitus ja toimijoiden yhteistyö on onnistuneen pelastustehtävän kannalta avainasemassa. Kahden hätäkeskuksen rajalla hätäpuhelu yhdistyy tällä kertaa Keravalle. Tunnelin toisessa päästä soitettuun puheluun vastattaisiin todennäköisesti Kuopiossa.

Hätäkeskuksen kannalta on tärkeää, että soittaja osaa antaa tarkkaa tietoa tapahtumapaikasta. Sijainnin lisäksi kulkusuunta on pelastustyön sujuvuuden kannalta tärkeä tieto varsinkin tunnelissa ja moottoritiellä.

Harjoitus viedään läpi suunnitelman mukaan. Tositilannetta varten päivän aikana kertyy arvokasta kokemusta tunnelista ja yhteistyöstä pelastuslaitosten, tieliikennekeskuksen sekä poliisin välillä. Samalla tarjoutuu tilaisuus testata muun muassa uutta savunpoistolaitteistoa sekä tunneliin rakennettujen palopostien käyttöä.

– Harjoituksessa oli toden tuntua. Nopeuden sijaan korostettiin yhteistyötä. Saadun kokemuksen perusteella päivitetään toimintaohjeita tulevan varalle, paloinsinööri Mika Kynsijärvi Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselta kertoo.

Markkinamäen tunneli ja viimeistelty moottoritie avataan liikenteelle 1.9 mennessä.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen