25.4.2017 Liikenne Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa 28 tonniin – rekisteritiedot päivitettävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Trafi muistuttaa, että kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Auton rekisteritiedot tulee päivittää seuraavan katsastuksen yhteydessä, jotta 28 tonnin massalla ajaminen ei lopu 30.4.2018.Maaliskuun alussa voimaantulleella asetusmuutoksella 28 tonnin massa sallittiin pysyvästi käyttöönottoajankohdasta riippumatta kolmiakselisille autoille, jotka täyttävät Trafin mukaan seuraavat ehdot: "paripyörävaatimus molemmilla taka-akseleilla tai telin vetävä akseli on varustettu paripyörillä ja ilmajousilla tai tätä vastaavaksi tunnustetulla jousituksella ja toinen akseleista on ohjaava tai ohjautuva sekä varustettu nimellisleveydeltään vähintään 385 mm renkailla."Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkintä määräaikaisuudesta poistettavaUuden asetuksen myötä monet viiden vuoden siirtymäaikaa hyödyntäneistä kuorma-autoista voivat jatkossakin säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina, mutta merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa, jos autoa halutaan käyttää 30.4.2018 jälkeen 28 tonnin massalla. Myös uudemmat kuorma-autot voi muutoskatsastaa 28 tonnin massalle, jos vaatimukset täyttyvät, Trafi muistuttaa.– 28 tonnin massa kannattaakin ottaa esille jo seuraavaa katsastusta varattaessa, jotta mahdolliset muutoskatsastukset voidaan suorittaa ja auton tiedot voidaan päivittää vastaamaan haluttua, johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.– Siirtymäaikaa hyödyntäneiden kuorma-autojen kannatta tarkistaa siirtymäajan loppumiseen 30.4.2018 mennessä, että oman auton tiedot ovat päivitetty nykysäädösten mukaisiksi, jotta myös jatkossa 28 tonnin enimmäismassan käyttö on mahdollista, jatkaa Lahti.Myös puoliperävaunuyhdistelmän massa nouseeUuden asetuksen myötä vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan 52 tonniin nykyisestä 48 tonnista. Mahdollinen korotus ajoneuvon tietoihin tehdään muutoskatsastuksessa.Täysi 52 tonnin massa edellyttää yli 18 tonnin massaa vetopöydälle ja varsin pitkää ääriakseliväliä. Vanhalla kalustolla päästään useissa tapauksissa noin 50 tonnin tasolle.– Ennen seuraavaa määräaikaiskatsastusta kannattaakin selvittää omalta autokauppiaalta tai katsastustoimipaikalta, voiko oman rekkaveturin ppv-yhdistelmämassaa korottaa, jotta asia saadaan hoidettua kuntoon kerralla, vinkkaa Lahti.Lähde: Trafi Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa