7.3.2020 Ajoneuvot Konseptiauto Renault Morphoz venyy matka-ajoon ja kutistuu kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Genevessä olisi ollut autonäyttely, oltaisiin siellä nähty myös Renaultin uusin konseptiauto. Morphoz on aulamainen katumaasturi, joka poimii lisäsenttejä ja lisäakun lähtiessään kaupunkien ulkopuolelle. Uudelle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Morphoz kuulostaa paperilla villimmältä, kuin mihin konseptin kanssa on tyydytty. Keskikokoisen katumaasturin muuntautumiskyvyn ääripäät ovat melko maltilliset, mutta valmistajan näkemys lainattavista lisäakuista saattaa sisältää totuuden siemenen.Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin CMF-EV-pohjarakenne on suunniteltu erityisesti tulevaisuuden sähköautoprojekteja varten. Pohjalevyn tavoite on puskea pyörät ajoneuvon kulmiin, venyttäen akseliväliä ja vähentäen etu- ja takaylityksiä. Viirtaviivaistettu akku ei Renaultin mukaan tarkoita korkeaa maavaraa tai korkeaa kattolinjaa. Sähkömoottorin säästämä tila puolestaan tarkoittaa lyhyempää konepeltiä ja kojelaudan siirtymistä eteenpäin matkustamossa, joten ihmisille ja matkatavaroille jää enemmän tilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi auto, kaksi tilaaRenault Morphoz toteuttaa uuden pohjalevyn mahdollisuuksia konseptiautolla, joka näyttää yllättävän muhkealta keulan ja korkeuden osalta. Auton leveys on aina kaksi metriä, korkeuden ollessa 1,55 metriä. Katumaasturia ja tila-autoa yhdistelevä auto on suunniteltu City-ajotilassa kaupunkiin, joten 4,40 metrin pituus tarkoittaa 2,73 metrin akseliväliä. Tuolloin autossa on 40 kilowattitunnin akku, jolle luvataan peräti 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Huipputeho on 100 kW. Renaultin mukaan ratkaisu riittää käyttäjien tarpeisiin 90% ajasta.Matkatilassa Renault Morphoz venyy 4,80 metriin ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Lisätila on suunnattu takamatkustajien jalkatilaan ja tavaratilaan. Samalla ajoneuvo avaa keulan jäähdytysaukkoja enemmän nopeampaa maantieajoa varten. Huipputeho on kasvatettu 160 kW:iin. Etulokasuojan mustakeltainen yksityiskohta muistuttaa pidennetystä tilasta. Renaultin mukaan samanlainen väriyhdistelmä näkemään myös tulevissa sähköautomalleissa ja ratkaisu on viittaus Type DG:n kaltaisten mallien etulokasuojiin 1910–1920-luvuilta.Matkatilan kanssa on tarjolla myös erikoinen Travel Extender -ratkaisu, jossa Morphozin pohjaan lisätään ylimääräinen 50 kWh akku pidempiä sukulaisvisiittejä varten. Yhteensä 90 kWh -akkuyhdistelmällä Morphozille luvataan noin 700 kilometriä toimintamatkaa moottoritieajon korkeampi sähkönkulutus huomioiden. Reissun jälkeen ylimääräinen akku palautetaan, jolloin sitä voidaan käyttää myös muissa infrastruktuurin vaatimissa hankkeissa, kuten sähköpyörien latausasemassa. Renault uskoo vahvasti, että jokainen ajoneuvo ei tarvitse kookkaita akkuja, säästäen resursseja muillekin.Suunniteltu älykaupunkeihinInduktiolatauksella itse Morphoz voidaan ladata joko yhteensopivassa parkkiruudussa tai jopa oikeanlaista tieosuutta ajamalla. Auton oma akku on yhteensopiva V2G-ratkaisujen kanssa, joten Morphoz voi tarjota sähköverkolle tukea kulutushuippujen hetkellä. Myös latausasemassa olevat matka-akut voivat tukea sähköverkkoa.Kuljettajan tehtävää helpotetaan kolmannen tason autonomialla (Level 3), Vaikka ajoneuvo osaa selviytyä ruuhka-ajosta, on kuljettajan oltava valmis ottamaan auto hallintaansa muutaman sekunnin varoitusajalla. Tästä syystä Morphozin ohjauspyörä on aina käytettävissä ja kuljettajan istuin ei ole käännettävissä ympäri.Etumatkustajan istuin on keikautettavissa ympäri, jolloin reisituki ja niskatuki vaihtavat tehtäviä.Matkustajia hellitään erityisesti pitkän akselivälin matkustustilassa, lisäpituuden tuntuessa erityisesti jalkatiloissa. Etumatkustajan istuin on kipattavissa ympäri aulamaisen yhteistilan luomiseksi. Takamatkustjien kyynärnojaan on piilotettu tietokone, jolla voi pelata esimerkiksi pelejä.Morphoz on varustettu myös tekoälyavustajalla ja erilaisilla hyvinvointiohjelmilla, ja auton kattavaa valaistusta hyödynnetään auton tilasta viestitettäessä ja tunnelman luomisessa. Ja vaikka Renault uskoo vielä yksityisomistuksen voimaan tulevaisuudessakin, on Morphoziin rakennettu valmius auton jakamiseen erityisesti lähipiirissä.Vaikka Morphoz tuskin saapuu sellaisenaan tuotantoon edes 2055, nähdään auton yksityiskohtia Renaultin mukaan sen tulevissa sähköautomalleissa. Etulokasuojien mustakeltaisten yksityiskohtien lisäksi ainakin valoihin viitataan maistiaisena tulevista sähkö-Renaulteista. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa