12.1.2018 Ajoneuvot Koskettamalla paras: Mercedeksen MBUX uudistaa tietoviihteen, alkaen A-sarjasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MBUX ei ehkä ole järin kiehtova nimi, mutta uuden A-sarjan raikas matkustamo painottaa käyttäjäkokemusta ja aloittaa vallankumouksen koko tähtimerkin osalta. Mercedes-Benzin tuleva A-sarja on merkittävä jopa koko merkin tulevaisuuden osalta, sillä se esittelee ensimmäisenä mallina uuden MBUX-tietoviihdejärjestelmän. Asiaa sivuttiin jo katsauksessamme uuden A-sarjan sisätiloihin, mutta Las Vegasin CES-messujen yhteydessä saksalaismerkki paljasti lisää yksityiskohtia itse tietoviihdejärjestelmän toiminnasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRokkia muttei enää rolliaViime vuosina itseään kunnioittavien tieto-, navigaatio- ja viihdejärjestelmien kulmakiveksi on muodostunut iPod-henkinen rulla valikkohelvetin navigoimiseen. MBUX heittää nyt Mercedeksenkin Comand-järjestelmässä tutun rullan autuaammille bittimaille.Sen sijaan järjestelmä panostaa voimakkaasti kosketuksen voimaan: muun muassa E-sarjasta tutut ohjauspyörän kosketusherkät palat ovat kuljettajalle ehkä luontevin tapa valintojen ja eleiden tekemiseen ajon aikana. Moderniin tyyliin myös viihdejärjestelmän näyttö on jatkossa kosketusherkkä, jotta muutettavia asioita voi kirjaimellisesti koskettaa. Kolmantena kosketusvaihtoehtona on keskitunnelista löytyvä rannetuellinen kosketuslevy, tuoden mieleen Comand-rullan yläosan tai Lexuksen hiirilevyn. Epäilemättä kosketukseen panostaminen on Mercedeksen osalta merkittävä satsaus käyttäjäkokemuksen yhtenäisyyteen.Uuden kolmitasoisen (kotiruutu, sovellus ja sovelluksen apuvalikko) valikkojärjestelmän lisäksi MBUX tarjoaa käyttöön kolme kokonaisvaltaista käyttötilaa. Näissä tiloissa auto kohtelee mittaristonäyttöä ja kojelaudan näyttöä yhtenäisenä ja valjastaa ne joko avustimien, matkanteon tai navigoinnin palvelukseen. Asetusten muuttaminen on jatkossa helpompaa, sillä 3D-mallinnetusta autosta tarvitsee vain klikata oikeaa kohtaa ja auto visualisoi tehdyt muutokset reaaliajassa. Samalla esimerkiksi HERE-palvelun kartat pääsevät uuteen loistoonsa tuttujen nipistyseleiden toimiessa viiveettä.Esimerkki mittaristonäytön navigaationäkymästä.Reaaliaikaiseen ja näyttävään animoituun grafiikkaan perustuva MBUX-käyttöliittymä vaatii luonnolisesti paljon auton laitteistolta. Perusmallissa molemmat näytöt ovat 7-tuumaiset ja huipulla ruudut on päivitetty 10-tuumaisiksi, keskitason ollessa 7+10-tuumaisilla ruuduilla.Syvällä auton uumenissa olevassa tietojärjestelmässä on käytössä yhteensä kuusi keskusyksikön ydintä, joiden lisäksi NVIDIA toimittaa Mercedekselle 128–256 CUDA-ytimellä varustetut näytönohjaimet varustetasosta riippuen. Kokonaisuuden kruunaa peräti 8 gigaa DDR4-keskusmuistia. Jos tekniikka ei ole vahvuutesi ja luet tätä mobiililaitteella: MBUX:n takaa löytyy reilusti enemmän puhtia kuin pädistäsi tai puhelimestasi.Uutena ominaisuutena auto saattaa näyttää etukameran kuvan myös navigaationäytössä, mutta laskentatehon ansiosta auto pystyy höystämään kuvaa lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) keinoilla. Nyt siis "eikun tuosta välistä" -ohjeistus on saatavilla myös yksin ajaessa. Hei MercedesKosketuksen ja grafiikan lisäksi Mercedes-Benz luottaa ääniavustepalveluun. Merkin omapäinen Linguatronic on kasvanut uusiin mittoihin, sillä uuden ajan ääniavustaja toimii Applen Sirin, Amazon Alexan ja Google Assistantin tavoin vapaamuotoisilla äänikomennoilla. Esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilaa voi säätää sanomalla vain "minulla on kuuma" eikä järjestelmälle tarvitse erikseen kertoa "aseta ilmastoinnin lämpötilaksi 20°C".Ääniavustajan puhuttelukäsky on "Hey Mercedes". Mercedeksen mukaan järjestelmä oppii pilvipalveluiden kanssa muun muassa käyttäjien aksentteja, uusia trendisanoja sekä kielen muuttuvaa rakennetta. Vastaavasti pilviälyä käytetään myös vastausrakenteen muuttamiseen, jotta monotoniselta toistolta vältyttäisiin myös kyytiläisiä puhuteltaessa.Näillä näkymin Mercedeksen oma älypalvelu toimii erillään Amazonin ja Googlen tarjoamista infrastruktuureista, mutta Mercedes ei ole sulkemassa järjestelmäänsä yhteistyökumppaneilta. – Se ei tarkoita, että se olisi saari. Emme kilpaile niiden järjestelmien kanssa. Näen [Googlen ja Amazonin] kumppaneina, kommentoi Mercedeksen henkilöautojen tuotekehityksestä vastaava Ola Källenius The Vergelle.MBUX on saanut myös tekoälypiirteitä. Jos puhelut äidille toistuvat tiistaisin, jos kuntosali kutsuu torstaisin tai jos kello 16:00 kuunnellaan radiouutiset tietyltä asemalta, alkaa auto pian ehdottaa rutiiniksi muodostuneita tekoja jo valmiiksi. Älyehdotukset toimivat Mercedes me -palveluiden kautta myös älykellojen kanssa, joten auto saattaa ehdottaa älykellossa työpaikan osoitetta jo aamun alkaessa.Samalla järjestelmät pyrkivät ratkaisemaan "viimeisen mailin" ongelmia parkkipaikalta lähdettäessä ja autolle palattaessa. Luonnollisesti Mercedes me on kiinnostunut myös ympäristön kuulumisista aina säästä ja liikennetiedosta alkaen, unohtamatta esimerkiksi polttoaineen hintoja tai ravintolasuosituksia.Esimerkit kolmesta eri teemasuunnasta: Classic ja Sport ovat saaneet seurakseen ihastuttavan minimalistisen Understated-tyyliteeman.Alussa on AMBUX ja sen lukuisat käyttäjäpainotteiset uudistukset tullaan näkemään ensimmäisenä keväällä 2018 esiteltävässä Mercedes-Benz A-sarjassa, jonka jälkeen järjestelmä ryhtyy valloittamaan koko tähtikeulan mallistoa. Mercedes on tuskin kuitenkaan esitellyt kaikkia lähivuosien temppuja MBUX:n osalta vielä A-sarjassa, joten odotamme jännityksellä myös tulevaa.Lähteet: Mercedes-Benz, The Verge Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa