12.1.2018 Ajoneuvot Koskettamalla paras: Mercedeksen MBUX uudistaa tietoviihteen, alkaen A-sarjasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MBUX ei ehkä ole järin kiehtova nimi, mutta uuden A-sarjan raikas matkustamo painottaa käyttäjäkokemusta ja aloittaa vallankumouksen koko tähtimerkin osalta. Mercedes-Benzin tuleva A-sarja on merkittävä jopa koko merkin tulevaisuuden osalta, sillä se esittelee ensimmäisenä mallina uuden MBUX-tietoviihdejärjestelmän. Asiaa sivuttiin jo katsauksessamme uuden A-sarjan sisätiloihin, mutta Las Vegasin CES-messujen yhteydessä saksalaismerkki paljasti lisää yksityiskohtia itse tietoviihdejärjestelmän toiminnasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRokkia muttei enää rolliaViime vuosina itseään kunnioittavien tieto-, navigaatio- ja viihdejärjestelmien kulmakiveksi on muodostunut iPod-henkinen rulla valikkohelvetin navigoimiseen. MBUX heittää nyt Mercedeksenkin Comand-järjestelmässä tutun rullan autuaammille bittimaille.Sen sijaan järjestelmä panostaa voimakkaasti kosketuksen voimaan: muun muassa E-sarjasta tutut ohjauspyörän kosketusherkät palat ovat kuljettajalle ehkä luontevin tapa valintojen ja eleiden tekemiseen ajon aikana. Moderniin tyyliin myös viihdejärjestelmän näyttö on jatkossa kosketusherkkä, jotta muutettavia asioita voi kirjaimellisesti koskettaa. Kolmantena kosketusvaihtoehtona on keskitunnelista löytyvä rannetuellinen kosketuslevy, tuoden mieleen Comand-rullan yläosan tai Lexuksen hiirilevyn. Epäilemättä kosketukseen panostaminen on Mercedeksen osalta merkittävä satsaus käyttäjäkokemuksen yhtenäisyyteen.Uuden kolmitasoisen (kotiruutu, sovellus ja sovelluksen apuvalikko) valikkojärjestelmän lisäksi MBUX tarjoaa käyttöön kolme kokonaisvaltaista käyttötilaa. Näissä tiloissa auto kohtelee mittaristonäyttöä ja kojelaudan näyttöä yhtenäisenä ja valjastaa ne joko avustimien, matkanteon tai navigoinnin palvelukseen. Asetusten muuttaminen on jatkossa helpompaa, sillä 3D-mallinnetusta autosta tarvitsee vain klikata oikeaa kohtaa ja auto visualisoi tehdyt muutokset reaaliajassa. Samalla esimerkiksi HERE-palvelun kartat pääsevät uuteen loistoonsa tuttujen nipistyseleiden toimiessa viiveettä.Esimerkki mittaristonäytön navigaationäkymästä.Reaaliaikaiseen ja näyttävään animoituun grafiikkaan perustuva MBUX-käyttöliittymä vaatii luonnolisesti paljon auton laitteistolta. Perusmallissa molemmat näytöt ovat 7-tuumaiset ja huipulla ruudut on päivitetty 10-tuumaisiksi, keskitason ollessa 7+10-tuumaisilla ruuduilla.Syvällä auton uumenissa olevassa tietojärjestelmässä on käytössä yhteensä kuusi keskusyksikön ydintä, joiden lisäksi NVIDIA toimittaa Mercedekselle 128–256 CUDA-ytimellä varustetut näytönohjaimet varustetasosta riippuen. Kokonaisuuden kruunaa peräti 8 gigaa DDR4-keskusmuistia. Jos tekniikka ei ole vahvuutesi ja luet tätä mobiililaitteella: MBUX:n takaa löytyy reilusti enemmän puhtia kuin pädistäsi tai puhelimestasi.Uutena ominaisuutena auto saattaa näyttää etukameran kuvan myös navigaationäytössä, mutta laskentatehon ansiosta auto pystyy höystämään kuvaa lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) keinoilla. Nyt siis "eikun tuosta välistä" -ohjeistus on saatavilla myös yksin ajaessa. Hei MercedesKosketuksen ja grafiikan lisäksi Mercedes-Benz luottaa ääniavustepalveluun. Merkin omapäinen Linguatronic on kasvanut uusiin mittoihin, sillä uuden ajan ääniavustaja toimii Applen Sirin, Amazon Alexan ja Google Assistantin tavoin vapaamuotoisilla äänikomennoilla. Esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilaa voi säätää sanomalla vain "minulla on kuuma" eikä järjestelmälle tarvitse erikseen kertoa "aseta ilmastoinnin lämpötilaksi 20°C".Ääniavustajan puhuttelukäsky on "Hey Mercedes". Mercedeksen mukaan järjestelmä oppii pilvipalveluiden kanssa muun muassa käyttäjien aksentteja, uusia trendisanoja sekä kielen muuttuvaa rakennetta. Vastaavasti pilviälyä käytetään myös vastausrakenteen muuttamiseen, jotta monotoniselta toistolta vältyttäisiin myös kyytiläisiä puhuteltaessa.Näillä näkymin Mercedeksen oma älypalvelu toimii erillään Amazonin ja Googlen tarjoamista infrastruktuureista, mutta Mercedes ei ole sulkemassa järjestelmäänsä yhteistyökumppaneilta. – Se ei tarkoita, että se olisi saari. Emme kilpaile niiden järjestelmien kanssa. Näen [Googlen ja Amazonin] kumppaneina, kommentoi Mercedeksen henkilöautojen tuotekehityksestä vastaava Ola Källenius The Vergelle.MBUX on saanut myös tekoälypiirteitä. Jos puhelut äidille toistuvat tiistaisin, jos kuntosali kutsuu torstaisin tai jos kello 16:00 kuunnellaan radiouutiset tietyltä asemalta, alkaa auto pian ehdottaa rutiiniksi muodostuneita tekoja jo valmiiksi. Älyehdotukset toimivat Mercedes me -palveluiden kautta myös älykellojen kanssa, joten auto saattaa ehdottaa älykellossa työpaikan osoitetta jo aamun alkaessa.Samalla järjestelmät pyrkivät ratkaisemaan "viimeisen mailin" ongelmia parkkipaikalta lähdettäessä ja autolle palattaessa. Luonnollisesti Mercedes me on kiinnostunut myös ympäristön kuulumisista aina säästä ja liikennetiedosta alkaen, unohtamatta esimerkiksi polttoaineen hintoja tai ravintolasuosituksia.Esimerkit kolmesta eri teemasuunnasta: Classic ja Sport ovat saaneet seurakseen ihastuttavan minimalistisen Understated-tyyliteeman.Alussa on AMBUX ja sen lukuisat käyttäjäpainotteiset uudistukset tullaan näkemään ensimmäisenä keväällä 2018 esiteltävässä Mercedes-Benz A-sarjassa, jonka jälkeen järjestelmä ryhtyy valloittamaan koko tähtikeulan mallistoa. Mercedes on tuskin kuitenkaan esitellyt kaikkia lähivuosien temppuja MBUX:n osalta vielä A-sarjassa, joten odotamme jännityksellä myös tulevaa.Lähteet: Mercedes-Benz, The Verge Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija