3.5.2019 Ajoneuvot Kotimainen ja vähäpäästöinen Neste MY – sopii kaikille dieselmoottoreille, vai sopiiko? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nesteen testien mukaan MY-diesel soveltuu kaikille dieselmoottoreille, autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan. Neste toi markkinoille uusiutuvan dieselpolttoaineen pari vuotta sitten. Aluksi markkinointinimeltään Neste MY oli myynnissä vain kuudella huoltamolla, mutta sittemmin jakeluverkosto on kasvanut 44 asemaan.Neste korostaa uusiutuvan dieselinsä eroa aikaisempiin esteripohjaisiin FAME-biodieseleihin, jotka eivät soveltuneet kaikkiin moottoreihin. MY on luokiteltu vetykäsitellyksi kasviöljyksi, joka Nesteen testien mukaan sopii kaikille dieselmoottoreille. Autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan, ja osa valmistajista vielä selvittää polttoaineen soveltuvuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotimainen polttoaineNeste MY -polttoaine valmistetaan yksinomaan kotimaisista jätteistä ja elintarviketeollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä, palmuöljyä ei käytetä. Raaka-aine, patentit ja tuotanto ovat kotimaassa, siis kokonaan suomalainen tuote.Uusiutuva diesel on 10–20 senttiä tavallista kalliimpaa litrahinnaltaan, joten paljonkin ajavalle satsaus lähes päästöttömään autoiluun olisi euron luokkaa päivässä. Kuulostaa kohtuulliselta verrattuna sähköautojen koviin hankintahintoihin.Roima vähennys hiilidioksidipäästöihinKoska joka tapauksessa jätteet mädäntyessään muodostaisivat metaania tai poltettaessa hiilidioksidia, niistä tehty polttoaine saa laskennallisen hyvityksen hiilidioksidipäästöihin. Koko elinkaaren aikana kasvihuonekaasuja tulee noin 90 prosenttia vähemmän fossiiliseen dieseliin verrattuna.Vaikka vähennys on laskennallinen, Nesteen mukaan MY myös palaa puhtaammin. Lähipäästöt, kuten typen oksidit ja hiukkaset vähenevät.Kokeilimme MY:tä heti tuoreeltaan, Moottorin numerossa 5/2017 vertailimme sillä ajettuja hiilidioksidipäästöjä ja käyttökuluja sähköautoon. Kun tuotannosta ja jakelusta aiheutuneet päästöt lasketaan mukaan, Mazda 3 uusiutuvalla dieselillä päätyi lähestulkoon tasapeliin hiilidioksidipäästöissä Hyundai Ioniq -sähköauton kanssa.Tarkat lukijammeMahtava juttu, miksei tätä keksitty jo aiemmin? Innostuimme uudesta polttoaineesta vähän liikaakin.Nesteen laajennettua jakelua ja ympäristötietoisuuden lisääntyessä myös lukijamme ovat ilahduttavasti kiinnostuneet uudesta polttoaineesta. Myös Autoliiton jäsenet ovat lähestyneet toimitusta, koska heidän autojensa valmistajat ovat kieltäneet heitä käyttämästä MY:tä jopa takuun menettämisen uhalla.Kysely suurimpien automerkkien maahantuojille vahvisti asian. Kaikki valmistajat eivät salli Neste MY:n käyttöä. Valmistajat edellyttävät polttoaineen täyttävän standardin EN 590, mutta MY täyttää vain EN15940 vaatimukset. Ero on lähinnä tiheydessä. Valmistajat vaativat testauksen suorittamista, vaikka ero olisi mitätönkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistajien vastauksetNeste MY:n käyttöä suosittelevat vain Volvo ja ranskalaiset autonvalmistajat. Volvolla testaus on suoritettu ainoastaan tuoreimmalla mallisukupolvella. Oheiseen taulukkoon on koottu eri autovalmistajien näkemys MY-polttoaineen soveltuvuudesta omaan mallistoon.Alfa RomeokiellettyAudivoi käyttääBMWkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu CitroënsallittuXTLDaciasallittuDSsallittuXTLFiatkiellettyFordkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu HondakiellettyHyundaikiellettyJaguarkiellettyUSA sallittuJeepkiellettyKiakiellettyLand RoverkiellettyUSA sallittuMazdakiellettyMercedes-Benzkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu MinikiellettyMitsubishikiellettyNissankielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu Opelvoi käyttää vain osassa mallistoaPeugeotsallittuXTLRange RoverkiellettyUSA sallittuRenaultsallittuSeatvoi käyttääŠkodavoi käyttääSubarukiellettyToyotakiellettyVolkswagenvoi käyttääVolvosallittunykymallistoPeugeotin, Citroënin ja DS:n malleissa sopivuus ilmaistaan tankkiluukun sisäpuolella olevalla XTL-tarralla. Myös Opelin uusimmat ranskalaisten kanssa yhteistyössä tehdyt mallit, Crossland X, Grandland X ja Combo kelpuuttavat Neste MY:n, muuhun mallistoon sitä ei suositella.Renault ja Dacia kertovat testit suoritetuiksi uusimmilla urealisäainetta käyttävillä dieseleillä, mutta eivät kiellä käyttöä vanhemmillakaan. Volkswagen-konsernin merkit (VW, Audi, Seat, Škoda) suosittelevat normaalin dieselin käyttöä, mutta sallivat myös MY:n käytön.Muut merkit kieltävät käytön toistaiseksi, ennen kuin tarvittavat testit on suoritettu. BMW, Mercedes, Ford ja Nissan kertovat testauksen olevan menossa, hyväksyntäprosessi voi olla pitkäkin. Mercedeksen kuorma-autoilla hyväksyntä jo on. Samoin Land Rover ja Jaguar ovat hyväksyneet EN15940-polttoaineen käytön Yhdysvalloissa.Tuotevastuu NesteelläKoska Neste kuitenkin mainostaa ahkerasti MY:n käyvän kaikkiin dieseleihin, tiedustelimme heidän kantaansa. Nesteen mukaan MY on pitkän ja perusteellisen testauksen lisäksi käytössä jo useassa maassa ja sillä ajetaan päivittäin miljoonia kilometrejä raskaassa liikenteessä. Vikoja ei ole ilmaantunut ja luotto uutuuteen on vankka.Neste lupaa ja tietysti tuotevastuulain mukaan joutuukin korvaamaan mahdolliset polttoaineen aiheuttamat vauriot ja haitat.Nyt on odotettava, että loputkin valmistajat testaavat MY:tä. Sen luulisi olevan autotehtaillekin tärkeää nykyisen päästöahdistuksen ja dieselin kieltoaikeiden pyörteissä.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”