15.11.2023 Liikenne Kuinka välttää huurtuvat ikkunat autossa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki haluavat välttää huurtuvat ikkunat autoillessa, mutta se vaatii taustalla piilevien syiden ymmärtämistä. Mistä ongelmat aiheutuvat? Syksy ja talvi tuovat mukanaan monille sisäpuolelta huurtuvat ikkunat melkoiseksi riesaksi. Talviautoilu vaatii varautumista sään mukanaan tuomiin ilmiöihin, joista tämä on vain yksi. Siitä huolimatta se on tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää ja tuntee ongelman syntymisen lisäksi myös ratkaisut. Ensin on ymmärrettävä mistä ilmiö ylipäätään johtuu?– Sisäilman kosteus tiivistyy lasien sisäpinnoille huurteeksi, tietää Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuurtuvat ikkunatEnsimmäinen askel lienee monelle yllättävä: auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen. Kuiva ja lämmin talli tai halli helpottaa aamuisia liikkeellelähtöjä huomattavasti.Muussa tapauksessa auton sisätilojen esilämmitys on tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilojen esilämmitys kuivaa auton sisäilmaa.– Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa, neuvoo Vesalainen.Ei lunta sisälleHuurtuvat ikkunat ovat käytännössä kuitenkin seurausta siitä, että auton sisällä on ylimääräistä kosteutta. Tämä voi vanhemmissa autoissa johtua jopa kumitiivisteiden hapertumisesta, mutta uudemmissa autoissa kosteus kulkeutuu autoon tavallisesti matkustajien mukana.Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Muuten oven päällä olevat lumet putoavat autoon sisälle – yleensä kuljettajan tai matkustajien penkille.– Olisikin hyvä, että ensin pyyhkäistään lumet yhden oven päältä, jonka takaa löydetään lumiharja. Sen jälkeen harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan, neuvoo Vesalainen.Lunta kulkeutuu autoon myös vaatteissa ja kengissä. Vaatteista tulisikin puristella lumet pois aina ennen autoon menoa.Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Kun penkille on istahdettu sivuttain, jalat vielä auton ulkopuolella, voi kenkiä kopistella toisiaan vasten, jotta ylimääräiset lumet putoavat auton ulkopuolelle. Jos autoon mennään astumalla, kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan.– Osa ihmisistä tosin potkii lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon – naarmuttaen samalla auton maalipintaa, jatkaa Vesalainen.Jalkatiloihin pääsevä kosteus paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy kylmän pakkasyön aikana. Kylmällä autolla liikkeelle lähtevän kuljettajan jalka saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä.Puhdista tuulilasi – myös sisäpuoleltaIkkunoiden sisäpintojen säännöllinen puhdistus on tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista.Ikkunoiden sisäpintojen likaantumisnopeuteen voi vaikuttaa.– Tupakointi autossa muodostaa rasvaisen kalvon lasin sisäpintaan. Kalvo taas tarjoaa otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille, sanoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi raitisilmansuodatinRaitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti vähintään auton huolto-ohjelman mukaisesti. Liian vanha suodatin puhaltaa kosteaa ilmaa, kaikkine epäpuhtauksineen, suoraan autoon sisälle.Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Aika-ajoin saattaa olla hyvä myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.Huurtuvat ikkunat kirkkaiksiTakavuosina tiedettiin, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin kuumalle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti.– Suosittelen tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Siellä on ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistotilaan. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella, ohjeistaa Vesalainen.Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joistain automalleista löytyy jopa lämmitysvastukset tuulilasista. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista, yhdellä napinpainalluksella.Varo sisäilmankiertoa– Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle, muistuttaa VesalainenSen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, tuo vanha kiertävä ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta.Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkistoJulkaistu alun perin 24.2.2021 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti