25.11.2015 Liikenne Kuka omistaa autojen keräämän datan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka käyttää nykyautojen keräämiä tietoja ja myös siitä kerätäänkö tietoja laisinkaan. Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa autojen käytöstä. Harvalla autoilijalla on kuitenkaan selkeätä käsitystä siitä, mitä kaikkea tietoa heidän autonsa keräävät, käsittelevät, tallentavat ja välittävät eteenpäin.Autoliitto on selvittänyt yhdessä sisarjärjestöjensä ja FIA:n kanssa, mitä tietoja nykyautot keräävät ja kykenevät välittämään eteenpäin. Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka näitä tietoja käyttää ja kerätäänkö niitä ylipäätään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua, tarjouksia ja tietojaKansainvälisen autoliitto FIA:n alue 1, joka edustaa eurooppalaisia autoilijoita, selvitti kahdesta uudesta autosta, mitä kaikkea tietoa ne keräävät. Toinen ajoneuvoista oli perinteinen polttomoottoriauto ja toinen sähköauto.Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja ja pystyvät välittämään näitä eteenpäin autonvalmistajalle.Autot, joissa on antureita sekä paikannus- ja viestintälaitteita, pystyvät lähettämään tietoja kuljettajien ajokäyttäytymisestä ja -tavoista. Nyt saatavilla olevat verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat auttaa pelastuspalveluja pelastamaan autoilijan onnettomuuden jälkeen, räätälöidä kaupallisia tarjouksia automatkaa varten tai varoittaa auton huoltotarpeista. Tiedot ajoneuvon tilasta, matkustajien määrästä ja autonkäyttötavoista antavat yrityksille mahdollisuuden tarjota yksilöllisesti räätälöityjä palveluja.Auton muistin syövereihin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet ja sitä kautta mahdolliset väärinkäytökset, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Vikatiedot luonnollisesti tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle.Vaikka tietojen tallentuminen mahdollistaa monenlaisten autoilijaa hyödyttävien palveluiden tarjoamisen, liittyy asiaan myös sudenkuoppia.Esimerkiksi tällä hetkellä vain autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen keräämään dataan.My Car My Data -kampanjaAutoliitto on käynnistänyt yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan. Sen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa yhteydessä olevien autojen (connected car) yleistyessä.Kampanja vaatii huomion kiinnittämistä tietosuojaan, kuluttajien valinnanvapauteen sekä vapaan ja reilun kilpailun varmistamiseen eri palveluntarjoajien välillä.Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että autonvalmistajan sijaan ajoneuvon omistaja omistaa myös auton keräämän datan.Kuluttajalle lisää oikeuksiaKampanjassa vaaditaan, että autonvalmistajien pitää julkaista yksityiskohtainen, helposti saatavilla oleva ja helppotajuinen lista niistä tiedoista, mitä kukin automalli tallentaa ja välittää.Auton kuljettajalla on myös oltava halutessaan mahdollisuus katkaista tietojen käsittely ja välittäminen eteenpäin. Autonomistajaa ei saa myöskään sitoa autonvalmistajaan tai sen valitsemiin palveluntuottajiin, vaan kuluttajalla pitää olla vapaus valita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityisyyden suoja huolettaaFIA alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan valtaosa, 90 prosenttia, autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle.Tutkimuksessa vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.Peräti 95 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että autoilijoiden oikeuksien turvaaminen tässä asiassa edellyttää erityistä lainsäädäntöä. Tutkimukseen osallistui noin 12 000 vastaajaa 12 Euroopan maasta. Myös Suomi oli mukana tutkimuksessa.Katso myös millaista tietoa nykyauto kerää ja välittää eteenpäin. www.autoliitto.fi/mycarmydataVideo: Autoliitto ry Kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla