25.11.2015

Nykyauto kerää monenlaista tietoa – ja välittää sitä eteenpäin

Nykyautot keräävät paljon ajonaikaista tietoa automaattisesti ja välittävät niitä myös etenpäin kuljettajalle tai auton ulkopuolelle – tarvittaessa kuljettajasta riippumatta, mutta myös hänen hyödykseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

eCall

eCall eli hätäpuhelu käynnistyy joko automaattisesti ajoneuvon anturien aktivoiduttua tai autossa olevien henkilöiden käynnistämänä. Palvelun on arvioitu pelastavan ihmishenkiä esimerkiksi tilanteissa, joissa sairaskohtauksen saanut tiedoton kuljettaja on yksin tieltä ulos ajautuneessa autossa.
eCall ilmoittaa tapahtumasta ja auton sijainnista lähimpään hätäkeskukseen, jotta pelastuspalvelu osaa paikalle. eCall myös avaa puheyhteyden ajoneuvossa olevien henkilöiden ja hätäkeskuksen välille, josta on hytötyö etenkin nissä tilanteissa, joissa ihmset ovat jääneet autoon puristuksiin.

Reaaliaikainen liikennetieto

Liikennettä kuten ruuhkia ja ajokelejä koskevat autoon välitettävät tiedot, joiden avulla kuljettaja voi valita tehokkaimman reitin tai valmistautua matkan varrella olevaan tilanteeseen. Tieto voi olla yksilöllisesti räätälöityä.

Taloudellisen ajamisen tuki

Taloudellisen ajamisen avustimet auttavat ja rohkaisevat ajamaan mahdollisimman taloudellisesti ja ympäristöä saastuttamattomasti. Kuljettaja saa ajantasaista tietoa polttoaineen kulutuksesta ja energiatehokkuudesta. Avustintieto ottaa huomioon moottoritehon ja voimansiirron hyötysuhteen, ajoneuvon nopeuden sekä kiihtyvyyden.
Keskeiset kulutustiedot kertovan ajotietokoneen lisäksi autossa voi olla käytössä ekoajoilmaisin, joka kertoo, milloin ajoneuvoa käytetään niin, että polttoaineen kulutus suhteessa voimansiirtotehoon on tehokasta. Se ilmoittaa kuljettajalle myös, milloin vaihde on sopiva.

Ekologisen ajoreitin valinta

Polttoainetehokas reitinvalinta perustuu navigointiiin, jossa reitinvalintaa ohjaavat polttoaineen pienin mahdollinen kokonaiskulutus. Näin valittu ajoreitti ei välttämättä perustu lyhimpään ajoaikaan ja -matkaan.
Reitillä otetaan huomioon matkan pituuden lisäksi nopeusrajoitukset. Myös tien kallistukset ja mutkat voidaan ottaa huomioon. Edistynein reitinvalinta osaa käyttää apuna myös ajantasaista ruuhka- ja liikennehäiriötietoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rengaspaineen seuranta

Rengaspaineen seurantajärjestelmä varoittaa kuljettajaa, kun paine ajoneuvon renkaissa on suositeltua alempi. Nämä järjestelmät antavat ajoneuvon kuljettajalle ajantasaista tietoa rengaspaineesta esimerkiksi mittaristoon ilmestyvällä alhaisen paineen varoitusvalolla.
Useimmissa paineanturiin perustuvissa järjestelmissä on kaksi varoitustasoa. Ensimmäisellä ilmoitetaan kuljettajalle, että renkaan paine on hiukan liian alhainen ja sitä pitäisi lisätä seuraavan tilaisuuden tullen. Toinen varoitus tarkoittaa, että renkaan paine on vaarallisen alhainen.

Katso myös: Kuka omistaa autojen keräämän datan?

www.autoliitto.fi/tietopankki/my-car-my-data/

Teksti: Marko Jokela, kuva: Mercedes-Benz

Luetuimmat