25.11.2015 Liikenne Nykyauto kerää monenlaista tietoa – ja välittää sitä eteenpäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautot keräävät paljon ajonaikaista tietoa automaattisesti ja välittävät niitä myös etenpäin kuljettajalle tai auton ulkopuolelle – tarvittaessa kuljettajasta riippumatta, mutta myös hänen hyödykseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy eCall eCall eli hätäpuhelu käynnistyy joko automaattisesti ajoneuvon anturien aktivoiduttua tai autossa olevien henkilöiden käynnistämänä. Palvelun on arvioitu pelastavan ihmishenkiä esimerkiksi tilanteissa, joissa sairaskohtauksen saanut tiedoton kuljettaja on yksin tieltä ulos ajautuneessa autossa. eCall ilmoittaa tapahtumasta ja auton sijainnista lähimpään hätäkeskukseen, jotta pelastuspalvelu osaa paikalle. eCall myös avaa puheyhteyden ajoneuvossa olevien henkilöiden ja hätäkeskuksen välille, josta on hytötyö etenkin nissä tilanteissa, joissa ihmset ovat jääneet autoon puristuksiin. Reaaliaikainen liikennetieto Liikennettä kuten ruuhkia ja ajokelejä koskevat autoon välitettävät tiedot, joiden avulla kuljettaja voi valita tehokkaimman reitin tai valmistautua matkan varrella olevaan tilanteeseen. Tieto voi olla yksilöllisesti räätälöityä. Taloudellisen ajamisen tuki Taloudellisen ajamisen avustimet auttavat ja rohkaisevat ajamaan mahdollisimman taloudellisesti ja ympäristöä saastuttamattomasti. Kuljettaja saa ajantasaista tietoa polttoaineen kulutuksesta ja energiatehokkuudesta. Avustintieto ottaa huomioon moottoritehon ja voimansiirron hyötysuhteen, ajoneuvon nopeuden sekä kiihtyvyyden. Keskeiset kulutustiedot kertovan ajotietokoneen lisäksi autossa voi olla käytössä ekoajoilmaisin, joka kertoo, milloin ajoneuvoa käytetään niin, että polttoaineen kulutus suhteessa voimansiirtotehoon on tehokasta. Se ilmoittaa kuljettajalle myös, milloin vaihde on sopiva. Ekologisen ajoreitin valinta Polttoainetehokas reitinvalinta perustuu navigointiiin, jossa reitinvalintaa ohjaavat polttoaineen pienin mahdollinen kokonaiskulutus. Näin valittu ajoreitti ei välttämättä perustu lyhimpään ajoaikaan ja -matkaan. Reitillä otetaan huomioon matkan pituuden lisäksi nopeusrajoitukset. Myös tien kallistukset ja mutkat voidaan ottaa huomioon. Edistynein reitinvalinta osaa käyttää apuna myös ajantasaista ruuhka- ja liikennehäiriötietoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rengaspaineen seuranta Rengaspaineen seurantajärjestelmä varoittaa kuljettajaa, kun paine ajoneuvon renkaissa on suositeltua alempi. Nämä järjestelmät antavat ajoneuvon kuljettajalle ajantasaista tietoa rengaspaineesta esimerkiksi mittaristoon ilmestyvällä alhaisen paineen varoitusvalolla. Useimmissa paineanturiin perustuvissa järjestelmissä on kaksi varoitustasoa. Ensimmäisellä ilmoitetaan kuljettajalle, että renkaan paine on hiukan liian alhainen ja sitä pitäisi lisätä seuraavan tilaisuuden tullen. Toinen varoitus tarkoittaa, että renkaan paine on vaarallisen alhainen. Katso myös: Kuka omistaa autojen keräämän datan? www.autoliitto.fi/tietopankki/my-car-my-data/ Teksti: Marko Jokela, kuva: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?