25.11.2015 Liikenne Kuka omistaa autojen keräämän datan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka käyttää nykyautojen keräämiä tietoja ja myös siitä kerätäänkö tietoja laisinkaan. Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa autojen käytöstä. Harvalla autoilijalla on kuitenkaan selkeätä käsitystä siitä, mitä kaikkea tietoa heidän autonsa keräävät, käsittelevät, tallentavat ja välittävät eteenpäin.Autoliitto on selvittänyt yhdessä sisarjärjestöjensä ja FIA:n kanssa, mitä tietoja nykyautot keräävät ja kykenevät välittämään eteenpäin. Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka näitä tietoja käyttää ja kerätäänkö niitä ylipäätään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua, tarjouksia ja tietojaKansainvälisen autoliitto FIA:n alue 1, joka edustaa eurooppalaisia autoilijoita, selvitti kahdesta uudesta autosta, mitä kaikkea tietoa ne keräävät. Toinen ajoneuvoista oli perinteinen polttomoottoriauto ja toinen sähköauto.Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja ja pystyvät välittämään näitä eteenpäin autonvalmistajalle.Autot, joissa on antureita sekä paikannus- ja viestintälaitteita, pystyvät lähettämään tietoja kuljettajien ajokäyttäytymisestä ja -tavoista. Nyt saatavilla olevat verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat auttaa pelastuspalveluja pelastamaan autoilijan onnettomuuden jälkeen, räätälöidä kaupallisia tarjouksia automatkaa varten tai varoittaa auton huoltotarpeista. Tiedot ajoneuvon tilasta, matkustajien määrästä ja autonkäyttötavoista antavat yrityksille mahdollisuuden tarjota yksilöllisesti räätälöityjä palveluja.Auton muistin syövereihin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet ja sitä kautta mahdolliset väärinkäytökset, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Vikatiedot luonnollisesti tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle.Vaikka tietojen tallentuminen mahdollistaa monenlaisten autoilijaa hyödyttävien palveluiden tarjoamisen, liittyy asiaan myös sudenkuoppia.Esimerkiksi tällä hetkellä vain autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen keräämään dataan.My Car My Data -kampanjaAutoliitto on käynnistänyt yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan. Sen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa yhteydessä olevien autojen (connected car) yleistyessä.Kampanja vaatii huomion kiinnittämistä tietosuojaan, kuluttajien valinnanvapauteen sekä vapaan ja reilun kilpailun varmistamiseen eri palveluntarjoajien välillä.Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että autonvalmistajan sijaan ajoneuvon omistaja omistaa myös auton keräämän datan.Kuluttajalle lisää oikeuksiaKampanjassa vaaditaan, että autonvalmistajien pitää julkaista yksityiskohtainen, helposti saatavilla oleva ja helppotajuinen lista niistä tiedoista, mitä kukin automalli tallentaa ja välittää.Auton kuljettajalla on myös oltava halutessaan mahdollisuus katkaista tietojen käsittely ja välittäminen eteenpäin. Autonomistajaa ei saa myöskään sitoa autonvalmistajaan tai sen valitsemiin palveluntuottajiin, vaan kuluttajalla pitää olla vapaus valita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityisyyden suoja huolettaaFIA alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan valtaosa, 90 prosenttia, autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle.Tutkimuksessa vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.Peräti 95 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että autoilijoiden oikeuksien turvaaminen tässä asiassa edellyttää erityistä lainsäädäntöä. Tutkimukseen osallistui noin 12 000 vastaajaa 12 Euroopan maasta. Myös Suomi oli mukana tutkimuksessa.Katso myös millaista tietoa nykyauto kerää ja välittää eteenpäin. www.autoliitto.fi/mycarmydataVideo: Autoliitto ry Kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa