28.12.2021

Kun auto hajoaa – autoilija, tunnetko varmasti oikeutesi?

Autoliiton akkupalvelu

Auton takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Automerkit kilpailevat kuluttajien ja autonostajien kiinnostuksesta myös takuuaikojen pituudella: mitä pidempi sen parempi. Asia ei kaikilta osin ole kuitenkaan aivan näin yksioikoinen.

Auton rikkoutuessa moni pohtii sitä, minkä vian korjauttaminen kuuluu takuun piiriin – ja millaisia ongelmia takuu ei kata vaan kuluttajan on käytävä omalla kukkarolla.

Harvempi autoilija tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että takuu on vapaaehtoinen lisäetu, autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin ja tyyppivikojen ilmaantuessa autonvalmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttajalla on oikeutensa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan esimerkiksi moottorin jakoketjulle ja vaihteistolle ei ole määritelty vaihtoväliä, vaan niiden oletetaan kestävän huomattavan pitkään.

Takuun umpeutuminen ei kyseisissä kohdissa rajoita valmistajan virhevastuuta, vaan tyyppivikatapauksessa valmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt.

Valita ensisijaisesti myyjälle

Autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Virhetilanteessa kannattaa ensisijaisesti valittaa myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, kannattaa asiasta hankkia kuluttajariitalautakunnan lausunto.

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Kestääkö koko käyttöiän?

Tietyt osat eivät kestä auton koko käyttöikää. KKV:n Kuluttajariitalautakunta luokittelee esimerkiksi dieselautomalleissa yleisen kaksoismassavauhtipyörän kulutusosaksi. Ostajalle pitää kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että todennäköisesti sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.

Myös moottorin jakohihnalle on määrätty vaihtoväli, mitä on syytä noudattaa.

Lue lisää virhevastuusta täältä ja täältä sekä kuluttajaviranomaisen ratkaisuista täältä ja täältä.

Kuluttajansuojalain virhesäännökset uudistuvat vuoden 2022 alussa. Virhevastuu ja takuu autokaupassa -osion sisältö koskee 31.12.2021 mennessä tehtyjä kauppoja.

KKV:n mukaan tietoa 1.1.2022 jälkeen tehtyjä kauppoja koskevista säännöksistä tulossa lähiaikoina. Niistä tullaan kertomaan myös Moottorin verkkosivuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityisten kaupalla ei samaa suojaa

Edellä mainittu kuluttajansuojanlaki koskee uuden ja käytetyn auton ostoa autoliikkeestä eli ammatinharjoittajalta.  Jos auto ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin. Ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan eikä kuluttajariitalautakunnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Vikoja Volvossa, ongelmia Octaviassa?

Tyyppiviat-palvelu kertoo suosituimpien automallien vikaherkkyyden. Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava, helppokäyttöinen ja ilmainen tietopankki, josta voi kätevästi selvittää eri automallien vikaherkkyyden. Palvelussa on mukana liki 140 automallin tiedot.

Tyyppiviat kertoo esimerkiksi Škoda Octavian, Renault Clion, Toyota Avensiksen, Fiat Punton, Kia Rion, Subaru Foresterin, Honda Jazzin, Alfa Romeo 156:n, Dacia Dusterin, Mercedes-Benz C-sarjalaisten, Ford Fiestan, Seat Ibizan, Tesla Model S:n, Volkswagen Passatin ja Tiguanin tai Peugeot 308:n ominaisuuksista automalleina.

Tyyppiviat-palvelu paljastaa sen, kuinka luotettavia ovat esimerkiksi vuoden 2002 Toyota Corolla, vuoden 2008 Volvo V70 tai vuoden 2015 Audi A4 Quattro tai mitä olisi hyvä tietää vuosimallin 2012 Nissan Qashqaista, vuosimallin 2008:n Volkswagen Golfista, vuosimallin 2003 BMW:n kolmossarjalaisista tai vuosimallin 2009 Opel Corsasta.

Tyyppiviat-palveluun on koottu tietoja useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat auttaa käytetyn auton ostajaa arvioimaan tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Auton ylläpito vaikuttaa

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastuksessa havaittuja ja tielle jättäviä vikoja

Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät Tyyppiviat-kokonaisuudesta arvokkaan.

Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto

Päivitetty 28.12.2021: päivitetty KKV.fi-sivustolle johtavat linkit sekä lisätty tieto autokauppasäädösten muuttumisesta 1.1.2022 alkaen.

a:1:{i:0;s:5:"98041";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat