28.4.2020 Liikenne Kuolonkolariin syypää juoppokuski on usein sarjarattijuoppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennetutkija toivoo ongelmakuskeille eli toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyville pakollisia alkolukkoja ja ajo-oikeuden nykyistä harkitumpaa myöntämistä. Juopunut kuolonkolarin aiheuttaja on yllättävän usein sarjarattijuoppo. Vuosina 2014–18 kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien juopuneista aiheuttajakuljettajista yli kolmannes eli 38 prosenttia oli uusijoita eli sarjarattijuoppoja.Näillä kuolonkolarien aiheuttajilla oli siis kontollaan yksi tai useampia aiempia rattijuopumusrangaistuksia onnettomuutta edeltävän viiden vuoden aikana.Tiedot tulivat ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn pitämässä esitelmässä webinaarissa, jonka järjestivät yhdessä OTI, Suomen Liikennelääketieteen yhdistys ja Liikenneturva.– Näin se on, ikävä kyllä, ollut jo vuosikausia. Sarjarattijuoppous on ongelma, joka vaan jatkuu ja jatkuu, Räty taustoittaa.– Ja varsin merkittävällä osalla näistä nyt tutkituista aiheuttajakuskeista oli taustallaan useita rattijuopumustuomioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHoltitonta ajamistaRädyn mukaan useimmissa juopuneiden kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa on taustalla monenlaista holtittomuutta. Tutkituissa kuolonkolareissa kuskeista 70 prosentilla ei ollut esimerkiksi turvavyötä kiinnitettynä.– Tyypillisesti näiden kuolonkolarien taustalla on myös törkeitä ylinopeuksia ja vanha ajokalusto. Juoppokuskeilla on myös usein suuria elämänhallinnan ongelmia kuten alkoholismia, Räty valottaa.Terävyyttä ajo-oikeuden myöntämiseenValtaosalla tutkituista vuosien 2014–2018 kuolonkolarikuskeista oli ajo-oikeus onnettomuushetkellä voimassa. Työkseen liikennevahinkojen määriä ja syitä tarkasteleva Räty on moneen kertaan pohtinut, onko ajo-oikeuden myöntäminen rattijuoppouteen syyllistyneille liian helläkätistä.– On selvää, ettei autoa muovikortilla ajeta, mutta olisi silti vakavasti syytä harkita, tulisiko rattijuopumuksen vuoksi menetetyn ajo-oikeuden palauttamisen kriteerejä tiukentaa, Räty pohtii.Auttaisiko pakollinen alkolukko?Räty väläyttää tuttua, mutta monella tavalla tutkimuksissakin tehokkaaksi todennettua keinoa.– Yksi ratkaisu ongelmaan olisi pakollinen alkolukko, jota ilman auto ei käynnistyisi. Se olisi ainakin osassa tapauksista varmasti tehokas keino estämään liikkeellelähtö, kuskilla kun ilmiselvästi ei oma harkintakyky riitä jättää autoilua väliin, jos ei ole ajokunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä vakava uhkaVaikka liikenneonnettomuuksien määrä on virallisen tilaston mukaan laskenut Suomessa, on liikenne edelleen vakava uhka kansalaisten terveydelle ja omaisuudelle. Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia noin 100 000 liikennevahingosta. Tuhansia ihmisiä kuolee tai vammautuu liikenteessä joka vuosi. Mikä on Onnettomuustietoinstituutti? Onnettomuustietoinstituutti (OTI) koordinoi kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien riippumatonta tutkintaa ja hallinnoi niistä kerättyä tietoa sekä muita liikennevahinkotilastoja. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. OTIn liikennevahinkotilasto sisältää vakuutusyhtiöiltä saadut laajat vuosittaiset liikennevahinkotilastot heidän korvaamistaan liikennevahingoista. OTIn onnettomuusraporteista löytyvät tutkijalautakuntien tutkimista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tehdyt raportit, joita vuosi- ja osavuosiraporttien lisäksi ovat teemaraportit esimerkiksi eri ikäryhmien ja ajoneuvojen onnettomuuksista. Onnettomuustietoja voidaan hyödyntää liikenneturvallisuustyössä ja tieteellisessä tutkimuksessa. Puolueeton tutkimustieto myös pitää liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset ajan tasalla. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa