5.3.2022 Liikenne Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen on kovertanut ilkeitä kuoppia – kovilla ovat renkaat, vanteet ja autoilijoiden hermot. Korvausta voi hakea, mutta se vie kuukausia. Edessä aukeaa moottoritielle eli Kehä III:lle viettävä ramppi Koivuhaan kohdalla Vantaalla. Ja sitten kolahtaa ilkeästi. Tömäytän oikean eturenkaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan ja sadattelen ääneen itseäni, etten tällä kertaa muistanut tutun ajoreitin peräkkäisiä ongelmakohtia tien oikeassa laidassa.Olisi tullut muistaa valita sivukaidetta hipova ajolinja vasemmalta, jotta olisi välttynyt ajamasta tiehen kovertuneeseen kuoppaan. Meniköhän rengas tai vanne? Pysähdyn tarkistamaan oikean eturenkaan ja vanteen kunnon seuraavan liittymän bussipysäkille. Tällä kertaa jysäytyksestä selvittiin ilman näkyviä vahinkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäistelypakkoa ympäri maanTiet ovat rapautuneet paikoin hyvin kehnoon kuntoon. Asvalttipäällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten kuoppia, painumia ja irtopalasia, joita autojen renkaat lennättävät. Tiessä olevan vauriokohdan väistely toistuu omalla kohdalla ihan päivittäin eri puolilla pääkaupunkiseutua. Väistelypakko on tuttu monilukuiselle joukolle autoilijoita – ympäri maan.Ongelma on käynyt ilmi myös Väylävirastolle tulleissa autoilijoiden yhteydenotoissa – ja myös vahinkoja on sattunut. Asvaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle.Ongelmana yhteisvaikutusPäällysteiden vaurioitumisen syynä on niiden ikä ja huono kunto sekä jäätymisen, sulamisveden ja liikenteen aiheuttaman kuormituksen yhteisvaikutus.Väylävirastosta kerrotaan, että teiden päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asvaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asvaltista.Ilmiötä synnyttää etenkin nollan molemmin vaihteleva lämpötila.Ja kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Talvi on haasteellista aikaa tievaurion korjaamisen kannalta. Tiehen syntynyt reikä joudutaan talviolosuhteissa paikkaamaan tilapäisellä paikalla.Ilmoita vauriokohdastaAjattelevainen kuski ilmoittaa havaitsemastaan vauriokohdasta.Tiepäällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, jotta mahdolliset korjaustoimet voidaan käynnistää. Jos autoilija on ladannut kännykkään hätänumeron 112-sovelluksen, löytyy sen päivystysnumeroiden joukosta myös tienkäyttäjän linjan numerot. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti ongelmapaikan sijainnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka haen korvausta? Jos auto vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, kannattaa käynnistää pikimmiten tapahtuman jälkeen korvauksen hakeminen. ELY-keskukset vastaavat alueellaan maanteiden kunnosta. Tienkäyttäjälle maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta, on mahdollista hakea vahingonkorvausta. Sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttäminen onnistuu ELY-keskuksen nettisivuilla. On huomionarvoista, että yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Autoilija voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on tiedossa mahdollisimman tarkasti. Autoilijan tekemästä korvaushakemuksesta tulee ilmetä tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus. Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa), valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista, poliisin tutkintailmoitus, vahinkotapahtuman silminnäkijöiden lausunnot ja yhteystiedot, mahdolliset lääkärinlausunnot, selvitys ansionmenetyksestä sekä selvitys vakuutuksen omavastuuosuudesta. Käsittely vie puolisen vuotta Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 5–6 kuukautta, hakemusten ruuhkautuessa kenties pidempäänkin. Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita, autoilijan tulee säilyttää alkuperäiset kuitit ja tositteet itsellään. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemuksen teosta saa lisätietoa Liikenteen asiakaspalvelukeskuksesta puhelin 0295 020 600 (ma–pe klo 9–15) sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen nettisivuilta. Teksti ja kuvat: Marko JokelaArtikkeli julkaistu alun perin 22.2.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin