8.3.2017 Ajoneuvot Kylmät tyypit: McLaren 720S on kokemus toisesta maailmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen superauto ei jätä kylmäksi. McLaren on nimi, jonka monet suomalaiset muistavat Mika Häkkisen työsuhdeautona. Formulamaailmasta tuttuun nimeen liittyy Ferrarin kaltaista tarunhohtoisuutta, vaikka merkki on valmistanut katuautoja peräti neljännesvuosisadan ajan.Silti Mclarenin näkeminen Geneven autonäyttelyn hallissa pysäyttää. Osastoa lähestyessä katse hakeutuu uuden 720S-mallin linjoihin. Autossa ei ole suuria siipiä tai muuta outoa, mutta linjojen pyöreys ja valojen avaruusalusmaisuus hakevat vertaistaan.Jos joitakin McLarenin aiempia katuautoja on moitittu hieman sieluttoman näköisiksi, voi adjektiivit nyt vaihtaa aivan toisiin. Uusi 720S näyttää yksinkertaisesti upealle. Erityisesti auton perä on onnistunut: takavalot, ilmanottoaukot ja pehmeät kaaret sulautuvat harmonisesti toisiinsa. Kokonaisuus vetää hiljaiseksi. Vain keulan outo aukkomainen etuvalo vaatii hieman enemmän tottumista.Ilmakanava paljastuu avaamalla ovi.Auton ulkonäön erikoisin temppu on ilmanottoaukkojen vähyys. Keskimoottoriauton kyljet ovat puhtaat ilmanottoaukoista. Kiitos kuuluu erikoiselle kaksoiskuorelle, eli pinnan alla kulkevalle ilmakanavalla joka ulottuu ovien läpi.Nykyisen 650S-mallin korvaava 720S kuuluu McLarenin Super Series -autosarjaan, eli kyse on jopa McLarenin tasolla vakava laite. Yhtiö jakaa autonsa kolmeen ryhmään: perusmallit kuuluvat Sport Seriesiin, välissä ovat Super Seriesit ja huipulla löytyvät rajoitettuina erinätehtävät erikoismallit, kuten erittäin suorituskykyinen hybridiauto P1.720S aloittaa Super Series -malliston toisen sukupolven. Moottori on kasvatettu neljään litraan, ja kahden turboahtimen avulla huipputehoa irtoaa mallinimen lupaamat 720 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 770 newtonmetriä1 283 kilogramman kuivapainon ansiosta suorituskyky on melkoinen: sataseen 2,9 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 341 kilometriä tunnissa. 0–200 kilometriä tunnissa taittuu kahdeksaan sekuntiin!Draama ei lopu sisätiloissa. Toisen sukupolven hiilikuitumonokokin ansiosta ovet on saranoitu taannoisesta F1-huippumallista tuttuun tapaan A-pilareihin. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarjoaa myös yllättävän käytännöllisen kulkuaukon superauton paalupaikalle, kuljettajan istuimelle. Jäykän hiilikuiturakenteen ansiosta autoon on voitu rakentaa suuret ikkunat kattoa myöten, joten sisällä vallitsee varsin avara tunnelma. Kuljettajan ympärille rakennetun ohjaamon upein yksityiskohta on kääntyvä mittaristo. Normaaliajossa tarjolla on suuri digitaalinen mittaristo, mutta napin painalluksella näyttö taittuu nivelen ympäri ja näkökenttään ilmestyy vain kaikkein oleellisimman informaation tarjoava paneeli. Efekti on puhtaa showta, mutta siitähän superautoissa on aina kyse. Ja McLaren 720S on superauto puhtaimmillaan.Teksti ja kuvat: Lauri AhtianenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster