8.3.2017 Ajoneuvot Kylmät tyypit: McLaren 720S on kokemus toisesta maailmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen superauto ei jätä kylmäksi. McLaren on nimi, jonka monet suomalaiset muistavat Mika Häkkisen työsuhdeautona. Formulamaailmasta tuttuun nimeen liittyy Ferrarin kaltaista tarunhohtoisuutta, vaikka merkki on valmistanut katuautoja peräti neljännesvuosisadan ajan.Silti Mclarenin näkeminen Geneven autonäyttelyn hallissa pysäyttää. Osastoa lähestyessä katse hakeutuu uuden 720S-mallin linjoihin. Autossa ei ole suuria siipiä tai muuta outoa, mutta linjojen pyöreys ja valojen avaruusalusmaisuus hakevat vertaistaan.Jos joitakin McLarenin aiempia katuautoja on moitittu hieman sieluttoman näköisiksi, voi adjektiivit nyt vaihtaa aivan toisiin. Uusi 720S näyttää yksinkertaisesti upealle. Erityisesti auton perä on onnistunut: takavalot, ilmanottoaukot ja pehmeät kaaret sulautuvat harmonisesti toisiinsa. Kokonaisuus vetää hiljaiseksi. Vain keulan outo aukkomainen etuvalo vaatii hieman enemmän tottumista.Ilmakanava paljastuu avaamalla ovi.Auton ulkonäön erikoisin temppu on ilmanottoaukkojen vähyys. Keskimoottoriauton kyljet ovat puhtaat ilmanottoaukoista. Kiitos kuuluu erikoiselle kaksoiskuorelle, eli pinnan alla kulkevalle ilmakanavalla joka ulottuu ovien läpi.Nykyisen 650S-mallin korvaava 720S kuuluu McLarenin Super Series -autosarjaan, eli kyse on jopa McLarenin tasolla vakava laite. Yhtiö jakaa autonsa kolmeen ryhmään: perusmallit kuuluvat Sport Seriesiin, välissä ovat Super Seriesit ja huipulla löytyvät rajoitettuina erinätehtävät erikoismallit, kuten erittäin suorituskykyinen hybridiauto P1.720S aloittaa Super Series -malliston toisen sukupolven. Moottori on kasvatettu neljään litraan, ja kahden turboahtimen avulla huipputehoa irtoaa mallinimen lupaamat 720 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 770 newtonmetriä1 283 kilogramman kuivapainon ansiosta suorituskyky on melkoinen: sataseen 2,9 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 341 kilometriä tunnissa. 0–200 kilometriä tunnissa taittuu kahdeksaan sekuntiin!Draama ei lopu sisätiloissa. Toisen sukupolven hiilikuitumonokokin ansiosta ovet on saranoitu taannoisesta F1-huippumallista tuttuun tapaan A-pilareihin. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarjoaa myös yllättävän käytännöllisen kulkuaukon superauton paalupaikalle, kuljettajan istuimelle. Jäykän hiilikuiturakenteen ansiosta autoon on voitu rakentaa suuret ikkunat kattoa myöten, joten sisällä vallitsee varsin avara tunnelma. Kuljettajan ympärille rakennetun ohjaamon upein yksityiskohta on kääntyvä mittaristo. Normaaliajossa tarjolla on suuri digitaalinen mittaristo, mutta napin painalluksella näyttö taittuu nivelen ympäri ja näkökenttään ilmestyy vain kaikkein oleellisimman informaation tarjoava paneeli. Efekti on puhtaa showta, mutta siitähän superautoissa on aina kyse. Ja McLaren 720S on superauto puhtaimmillaan.Teksti ja kuvat: Lauri AhtianenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla