8.3.2017 Ajoneuvot Kylmät tyypit: McLaren 720S on kokemus toisesta maailmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen superauto ei jätä kylmäksi. McLaren on nimi, jonka monet suomalaiset muistavat Mika Häkkisen työsuhdeautona. Formulamaailmasta tuttuun nimeen liittyy Ferrarin kaltaista tarunhohtoisuutta, vaikka merkki on valmistanut katuautoja peräti neljännesvuosisadan ajan.Silti Mclarenin näkeminen Geneven autonäyttelyn hallissa pysäyttää. Osastoa lähestyessä katse hakeutuu uuden 720S-mallin linjoihin. Autossa ei ole suuria siipiä tai muuta outoa, mutta linjojen pyöreys ja valojen avaruusalusmaisuus hakevat vertaistaan.Jos joitakin McLarenin aiempia katuautoja on moitittu hieman sieluttoman näköisiksi, voi adjektiivit nyt vaihtaa aivan toisiin. Uusi 720S näyttää yksinkertaisesti upealle. Erityisesti auton perä on onnistunut: takavalot, ilmanottoaukot ja pehmeät kaaret sulautuvat harmonisesti toisiinsa. Kokonaisuus vetää hiljaiseksi. Vain keulan outo aukkomainen etuvalo vaatii hieman enemmän tottumista.Ilmakanava paljastuu avaamalla ovi.Auton ulkonäön erikoisin temppu on ilmanottoaukkojen vähyys. Keskimoottoriauton kyljet ovat puhtaat ilmanottoaukoista. Kiitos kuuluu erikoiselle kaksoiskuorelle, eli pinnan alla kulkevalle ilmakanavalla joka ulottuu ovien läpi.Nykyisen 650S-mallin korvaava 720S kuuluu McLarenin Super Series -autosarjaan, eli kyse on jopa McLarenin tasolla vakava laite. Yhtiö jakaa autonsa kolmeen ryhmään: perusmallit kuuluvat Sport Seriesiin, välissä ovat Super Seriesit ja huipulla löytyvät rajoitettuina erinätehtävät erikoismallit, kuten erittäin suorituskykyinen hybridiauto P1.720S aloittaa Super Series -malliston toisen sukupolven. Moottori on kasvatettu neljään litraan, ja kahden turboahtimen avulla huipputehoa irtoaa mallinimen lupaamat 720 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 770 newtonmetriä1 283 kilogramman kuivapainon ansiosta suorituskyky on melkoinen: sataseen 2,9 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 341 kilometriä tunnissa. 0–200 kilometriä tunnissa taittuu kahdeksaan sekuntiin!Draama ei lopu sisätiloissa. Toisen sukupolven hiilikuitumonokokin ansiosta ovet on saranoitu taannoisesta F1-huippumallista tuttuun tapaan A-pilareihin. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarjoaa myös yllättävän käytännöllisen kulkuaukon superauton paalupaikalle, kuljettajan istuimelle. Jäykän hiilikuiturakenteen ansiosta autoon on voitu rakentaa suuret ikkunat kattoa myöten, joten sisällä vallitsee varsin avara tunnelma. Kuljettajan ympärille rakennetun ohjaamon upein yksityiskohta on kääntyvä mittaristo. Normaaliajossa tarjolla on suuri digitaalinen mittaristo, mutta napin painalluksella näyttö taittuu nivelen ympäri ja näkökenttään ilmestyy vain kaikkein oleellisimman informaation tarjoava paneeli. Efekti on puhtaa showta, mutta siitähän superautoissa on aina kyse. Ja McLaren 720S on superauto puhtaimmillaan.Teksti ja kuvat: Lauri AhtianenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella