27.11.2020

Kylmät tyypit: Opel Mokka – vastapaahdettu

Kuva Petri Munukka
Opel Mokka

Opelin Mokalle tuli hintaa – 19 990 – 39 970 euroa

Opel Mokka tuli markkinoille 2012 juuri sopivasti pienten maasturimaisten crossover-mallien etujoukoissa. Suomessakin sen menestys näkyy liikenteessä melkoisena kantana. Nyt Mokka on ollut poissa markkinoilta jo toista vuotta, mutta sitä ei ole unohdettu. Opelin isännän vaihdos amerikkalaisesta General Motorsista ranskalaiseen PSA-konserniin on hidastanut mallin uusiutumista. Uusiutumisen yhteydessä X putoaa pois mallinimestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki uusiksi

Opel Mokka X
Väistyvä Opel Mokka X näytti tältä.

Opel Mokan kohdalla voi puhua kerrankin täydellisestä uusiutumisesta, yhtään vanhaa osaa tuskin on mukana perusrakenteen ja voimalinjojen vaihduttua toisen konsernin tuotteiksi. Mokan uusiin lähimpiin sukulaisiin kuuluvat Peugeot 2008, Citroën C3 ja DS 3. Se on kuitenkin hyvin piilotettu salaisuus, uuden Mokan ulkonäkö on kokonaan saksalaista suunnittelua eikä ohjaamoon ole juurikaan jäänyt ranskalaisia namiskoita. Vain ajotila-kytkin ja näyttöjen grafiikat vihjaavat sukulaisuudesta.

Opel Mokka

Tilat ennallaan

Uuden Mokan ulkomitat ovat kutistuneet ja paino pudonnut yli sata kiloa. Kuitenkin tilojen kehutaan pärjäävän vanhan Mokan rinnalla. Tilaa tuntuisi olevan juuri neljälle aikuiselle tavaroineen, mutta yhtään ylimääräistäkään ei jää. Erikoisinta uudistuksessa on Mokan osuminen mallistossa kovin lähelle Crosslandia niin mitoiltaan kuin hinnaltaankin. Crosslandiin on kaiken lisäksi tulossa kevääksi facelift, jossa keulan ilmeeseen tulee samankaltaisuutta uuden Mokan kanssa. Muutoin mummomaisen pyöreä Crossland jää särmikkään Mokan varjoon.

Kolme käyttövoimaa

Ranskalaisserkkujen ja pikkusisko Corsan tavoin Mokka saa kolme eri käyttövoimaa, 1,2-bensaturbon (100/130 hv), 1,5-dieselin (110 hv) tai täyssähköversion (136 hv). Sähkömallin akun kapasiteetti on 50 kWh, joten ilmoitetulla 17–18 kWh/100km kulutuksella toimintamatkaksi voisi povata liki 300 kilometriä.

Opel Mokka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huippumallit näytillä

Mokan ennakkomyynti alkaa nyt, autoja saadaan maahan kuitenkin vasta keväällä. Helsingissä esiteltävänä käyneet yksilöt olivat molemmat hinnaston yläpäästä, sähkömoottorinen Executive nahkaverhoiluineen ja bensiinimoottorinen GS sporttisomisteineen esiintyivät edukseen.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e:n sisätilat.

Jos katon tehosteväri ei enää riitä erottautumiseen, nyt myös konepellin saa mustana. Ohjaamoa hallitsevat isot lasiruudut ja musta kiiltävä pinta, perusmalleissa säihkettä lienee vähemmän. Isoja näyttöjä ei kannata pelästyä, perinteisiä nappuloita on säilytetty runsaasti.

Perusversio kiinnostaa

Pikaisten kylmien tyyppien perusteella Mokkaan on helppo ihastua, mutta materiaalia tutkiessa suuria odotuksia kohdistuu myös hinnaston vaatimattomampaan päähän. Jo 19 990 euron perusmalliin kuuluu mm. led-ajovalot, kevytmetallivanteet, värikosketusnäyttö, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja lämmitettävä ratti. Sekä automaattien että dieselien hinnat alkavat 24 tuhannesta. Sähköinen e-Mokka on jo eri auto 35 000 euron hintalapullaan, mutta sekin tuntuisi olevan kohdallaan kilpailijoihin verrattuna.

Teksti: Petri Munukka, kuvat: Petri Munukka ja valmistaja

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat