16.8.2019 Ajoneuvot KymiRing avattu: kaksi kierrosta Mika Kallion kyydissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes sade ei kyennyt estämään huikeaa elämystä, jonka arkkitehtina oli Mika Kallio ja työvälineenä KTM Super Duke. KymiRingin varikkorakennukseen on kokoontunut muutaman kymmenen hengen joukko, jonka keskipisteessä on itse oikeutetusti KTM:n MotoGP-tallin testikuljettaja Mika Kallio. Tunnelma on odottava – pitihän tänään päästä korkkaamaan upouusi KymiRingin MotoGP-rata. Juuri kun ajovarusteet on saatu puettua alkaa sade. Näitä sateita KymiRingin pölyävällä työmaalla kaipailtiin pitkin helteistä kesää, mutta tänään ei tarvittaisi pisaroita. Odotettu elämys uhkaa valua käsistä sadepisaroiden mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApuistuin ja kahvatLopulta sadekuuron aiheuttama kahden tunnin odotus palkitaan, nyt on lupa istua kyytiin. Lähtövalmiina odottava KTM Super Duke on rakennettu varta vasten kyytiläistä varten. Pieni lisäistuin ja tukevat kahvat, siinä tärkeimmät lisukkeet.Nyt mennään! Jo ensimmäinen kiihdytys varikolta saa kyytiläisen terästäytymään: nyt ollaan tosi toimissa. Ensimmäisen jarrutuksen jälkeen ehdin vielä korjata istuma-asennon ja ottaa vieläkin tukevamman otteen kahvoista. Pitkällä suoralla Mika Kallio päättää leikitellä: edes kyytiläinen ei haittaa, kun Super Duken etupyörä nousee ilmaan ja poseeraus radan reunalla odottavalle valokuvaajalle on valmis. Lisää kaasua, suoran päässä reipas jarrutus ja taitto mutkaan. Sileääkin sileämpi uunituore radanpinta on virheetön – tai niin ainakin luulen, kun se vilistää kallellaan olevan pyörän alla.Pieni virhe kostautuu hetiKatse kääntyy luontevasti sisäkurviin, juuri niin kuin ennen lähtöä neuvottiin. Yllättävintä on se voima, mitä jarrutus kyytiläiseltä vaatii. Parhaimmillaan 256 km/h nopeus pudotetaan radan kaarteen lähestyessä nopeasti ja hidastuvuus on sen mukainen.Puristan kahvoista kaikin voimin ja yritän säilyttää asennon niin, etten häiritse kuljettajaa. Helpottaa, kun huomaan onnistuvani. Hetken ehdin jo tuudittautua valheelliseen helppouden tunteeseen. Se on virhe, joka kostautuu heti. Pieni huolimattomuus asennossa saa ilmavirran tarttumaan kypärään ja huomaan taistelevani saadakseni ajoasennon takaisin kohdalleen. Nyt keskitytään nauttimaan.Kunnioitus kasvaaSataprosenttinen luottamus kuljettajaan antaa kyytiläiselle mahdollisuuden puhtaasti nauttia. Kunnioitus kuljettajan taitoja kohtaan kasvaa mutka mutkalta ja jarrutus jarrutukselta. Ei voi olla helppo eikä kevyt tehtävä viedä tehokasta kilpapyörää radalla kyytiläisen kanssa. Silti meno näyttää ulospäin kevyeltä ja vaivattomalta. Kyytiläinen kuitenkin huomaa pian oman heikkoutensa. Toisen kierroksen loppupuolella palautuvat mieleen Mikan sanat ennen ajoon lähtöä.– Ajetaan kaksi kierrosta. Yleensä se on sellainen matka, että se saa jo kädet mukavasti hapoille. No niinpä. Etukäteen se kieltämättä kuulosti hiukan liioittelulta, mutta kahden kierroksen jälkeen on pakko todeta, että kolmas kierros ei olisi ollut enää ollenkaan kiva – niin kovilla käsivarret olivat. Ja miten ihmeessä kyytiläinen voi hengästyä kahden kierroksen aikana?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää ja pyöreääVaikka vauhti on kova, jarrutukset voimakkaita ja taitot mutkiin määrätietoisia, jäi kokemuksesta päällimmäisenä mieleen hämmästyttävä pehmeys ja sulavuus. Osakiitos tästä on annettava uudelle KymiRingin radalle, joka ensi kommenttienkin perusteella vaikuttaa erittäin onnistuneelta. Ei ehkä nopein rata, mutta erottelee varmasti taitavat kuljettajat vähemmän taitavista.Neljä minuuttia huikeaa elämystä takana. Tottumattoman käsille ihan riittävästi, mutta mieli haluaisi lisää.Hengästyttävän huikea kokemus! Kiitos Mika Kallio!Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?