17.7.2024

Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa

Kuva Moottorin arkisto

Auton ostoprosessitutkimuksen mukaan auton luotettavuus sekä edulliset käyttö- ja huoltokulut koetaan tärkeimmiksi seikoiksi seuraavan auton hankintaa harkitessa.

Auton ostoprosessitutkimuksen mukaan auton luotettavuus sekä edulliset käyttö- ja huoltokulut koetaan tärkeimmiksi seikoiksi seuraavan auton hankintaa harkitessa.

Tulos käy ilmi autokaupan toimija Auto Bassadonen teettämästä kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastanneista henkilöistä 59 % nosti luotettavuuden yhdeksi tärkeimmistä valintakriteereistä ja 57 % painotti edullisten käyttökulujen merkitystä valintakriteereinä.

Kyselyn perusteella käytettyjen autojen suosio on kasvanut edellisvuodesta: nyt jo 58 % vastaajista harkitsee valitsevansa seuraavaksi autokseen käytetyn auton. Uusien autojen osalta vastaava luku on 21 %. Viidesosa ei osaa vielä sanoa, osaako uuden vai käytetyn auton.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verkosta ostaminen kiinnostelee

Tuoreen kyselyn perusteella kiinnostus auton ostamiseen verkosta on kasvanut: nyt jo joka toinen suomalainen on kiinnostunut hankkimaan autonsa verkosta. Kiinnostus on kasvanut vuoden aikana 43 prosentista 47 prosenttiin.

Etenkin naiskuluttajia verkkokaupan pariin houkuttelee mahdollisuus vertailla autoja rauhassa (81 % vastaajista kokee tämän verkkokaupan etuna) sekä kattavat tuotetiedot ja hyvä valikoima.

Verkkokaupasta ostamisen esteeksi koetaan koeajon sekä auton näkemisen ja tunnustelun puute. Etenkin naisasiakkaita mietityttää verkkokauppaostamisen turvallisuus.

Toisaalta ihmispalveluakin kaivataan. Yli 60-vuotiaat auton ostajat kaipaavat autokaupoilla henkilökohtaista palvelua, jonka puuttuminen koetaan verkkokauppaostamisen esteenä.

Yksityisleasing kiinnostelee sekin

Tehdyn kyselyn mukaan kuluttajien kiinnostus yksityisleasingia kohtaa on hieman laskenut, mutta silti joka kolmannes on kiinnostunut yksityisleasingkonseptista.

Vuonna 2023 käytetyn yksityisleasingauton valitsi 18 % vastaajista, kun tämän vuoden kyselyssä käytettyjen autojen yksityisleasingin valitsevien asiakkaiden prosenttiosuus on kasvanut jo 29 prosenttiin. Samalla uuden yksityisleasingauton valitsevien osuus on tippunut 34 prosentista 29 prosenttiin.

Näin tutkittiin

Kyselytutkimus tehty 4/2024, 1 566 osallistujaa, 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti.

Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen ja asuinläänin mukaan.

Sanoma B2B Insight & Research: Auton ostoprosessitutkimus (2024).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat