1.11.2025

Kysy autoista: auto ei käynnisty – mistä tietää, onko vika akussa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kun auto ei lähde käyntiin, syitä voi olla monia. Usein kyseessä saattaa olla tyhjentynyt akku, mutta joskus vika voi olla monimutkaisempi.

Kysymys: Auto ei lähtenyt aamulla käyntiin, vaikka se vielä eilen toimi. Mistä tietää, onko vika akussa vai muualla? Kyseessä siis bensiinikäyttöinen auto.

Polttomoottoriautoissa käynnistysongelma johtuu lähes aina siitä, että jokin perusasia ei toteudu: moottori ei saa polttoainetta, ilmaa tai sytytystä. Lisäksi jos jokin auton järjestelmä havaitsee häiriön, se ei välttämättä salli käynnistystä lainkaan.

Jos auto ei reagoi käynnistysyritykseen lainkaan tai mittariston valot vain räpsyvät, akussa ei todennäköisesti ole enää riittävästi virtaa. Kylmä sää heikentää akun toimintaa, ja erityisesti lyhyet ajomatkat kuluttavat akkua enemmän kuin laturi ehtii sitä ladata. Siksi akku voi tyhjentyä yllättäen, vaikka auto olisi toiminut edellisenä päivänä täysin normaalisti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä tietää, onko akku oikeasti tyhjä?

Akun jännitteen voi tarkistaa yleismittarilla suoraan napojen välistä. Täyteen ladatun ja hyväkuntoisen akun jännite on noin 12,6 volttia. Jos mittaus näyttää alle 12 volttia, akku ei enää anna startille riittävästi virtaa, ja noin 11,5 voltin lukema tarkoittaa käytännössä tyhjää tai loppuun kulunutta akkua.

Tyhjentynyt akku täytyy ladata erillisellä laturilla, tai auto voidaan käynnistää apuvirran avulla, jos lataus ei ole heti mahdollista. Apuvirran antaminen ei ole kuitenkaan nykyaikaisissa autoissa enää yhtä huoleton toimenpide kuin ennen. Monissa autoissa sähköjärjestelmä on herkkä jännitepiikeille, ja väärin kytketyt kaapelit tai huonokuntoinen apukaapeli voivat aiheuttaa vakavia vaurioita. Ennen apuvirran antamista on ensin syytä tarkistaa valmistajan ohjeet auton käyttöoppaasta, tai soittaa suoraan tiepalveluun, jos on yhtään epävarma.

On myös hyvä muistaa, ettei käynnistysongelma aina johdu itse akusta. Pelkkä löystynyt tai hapettunut akkukaapeli voi katkaista virran kulun, ja vika voi ratketa jo liitoksia puhdistamalla tai kiristämällä. Samoin palanut sulake tai huono maadoitus voi estää virran kulun, jolloin akku on kunnossa, mutta virta ei pääse perille.

Akun tyhjeneminen voi johtua myös siitä, ettei laturi enää lataa akkua ajon aikana. Tyypillinen merkki tästä on se, että auto käynnistyy apuvirralla, mutta akku tyhjenee uudelleen lyhyen ajon jälkeen. Kojelaudan akun varoitusvalo viittaa useimmiten juuri latausjärjestelmän häiriöön. Latausjännitteen voi mitata moottorin käydessä: oikea arvo on noin 13,8–14,5 volttia. Jos jännite jää tämän alle, akku purkautuu ajon aikana, vaikka se olisi ehjä. Tällöin akun vaihtaminen ei auta, vaan vika on laturissa tai sen säätimessä.

Startti pyörii, mutta moottori ei käynnisty

Jos auton starttimoottori toimii normaalisti, mutta moottori ei käynnisty, kyse on yleensä polttoaineen tai sytytyksen puutteesta. Bensiinimoottorissa ongelma voi johtua esimerkiksi viallisista sytytyspuolista, kuluneista tulpista tai siitä, ettei polttoaine pääse suuttimille. Dieselmoottoreissa puolestaan pakkasen aiheuttama polttoaineen sakkaantuminen tai tukkeutunut suodatin on tyypillinen syy käynnistysongelmiin etenkin talviaikaan.

Nykyautoissa myös erilaiset turva- ja valvontajärjestelmät voivat estää käynnistymisen. Jos avaimen tunnistus ei toimi tai moottorinohjaus ei saa tietoa jostakin anturista, auto ei käynnisty, vaikka kaikki mekaaniset osat olisivat kunnossa. Tällöin vika ei välttämättä ole suuri, mutta sen selvittämiseen tarvitaan usein ammattilaisen apua.

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat