9.3.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka usein autoa kannattaa pestä kurakeleillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevään kurakelit tekevät tuloaan, mutta auto kannattaa silti pestä säännöllisesti. Nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilalukemat yhdessä suolan, kosteuden ja lian kanssa ovat myrkkyä maalipinnalle. Kysymys: Kuinka usein autoa on kannattaa pestä kurakeleillä, kun se kuitenkin likaantuu ja näyttää samalta vähintään muutaman ajon jälkeen?Autoa on järkevää pestä kurakeleillä säännöllisesti – tarkka pesuväli voi vaihdella muun muassa sääolosuhteiden, ajoympäristön ja auton käytön mukaan. Yleensä sopiva pesuväli on vähintään kerran tai kaksi kuukaudessa.Talvella ja keväällä autonpesu nimenomaan kannattaa, jos haluaa pitää auton maalipinnan kunnossa. Ymmärrettävästi se voi tietenkin olla hieman turhauttavaa, jos auto on pian pesun jälkeen taas yhtä likainen, kuin ennen pesua.Tiesuola, pöly ja muu tien päältä kerääntyvä lika ruostuttavat auton tehokkaasti. Viimeistään keväällä kelien lämmettyä olisikin hyvä pestä auto perusteellisesti, jos ei talven aikana ole sitä voinut tai ehtinyt tehdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeruspesu vai tehopesu?Auton pesemiseen vaikuttaa ennen kaikkea likaisuuden taso ja laatu. Tehopesu voi olla paikallaan, jos likaa on ehtinyt jo kerrostua huomattavasti tai perusteellista pesua ei ole tehty pitkään aikaan.Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahojaJos maalipinta tuntuu vielä esipesun jälkeen karhealta, ei vielä kannata lähteä käsin jynssäämään, jotta maalipinta ei kärsisi. Tieltä tarttuva suola, piki ja jarruista irtoava jarrupöly sekä lentoruoste vaativat yleensä omat tehokkaammat erityispesuaineet.Pese suola pois heti – älä anna pinttyäMyös auton alusta kannattaa pestä, jotta suola ei muhisi määräänsä enempää auton jarruissa tai muualla alustassa ruostuttamassa.Vaha suojaa maalipintaaAuton maalipinta kannattaa vahata tai vaihtoehtoisesti kestopinnoittaa tehopesun jälkeen. Vaha muodostaa suojaavan kerroksen auton maalipinnalle, joka auttaa estämään epäpuhtauksien, kuten lian, lumen, suolan ja öljyn, tarttumista maalipintaan. Se myös auttaa suojaamaan maalipintaa auringon UV-säteilyltä, joka voi haalistaa ja vaurioittaa maalipintaa ajan mittaan.Auton vahauksen lyhyt oppimääräVahaus saa auton maalipinnan kiiltämään ja antamaan sille syvemmän sävyn. Sillä voi lisäksi täyttää pieniä naarmuja ja tehdä maalipinnasta tasaisemman näköisen. Vahattu pinta hylkii likaa ja vettä paremmin, mikä helpottaa myös auton puhtaana pitämistä ja pesemistä.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti