12.1.2019 Ajoneuvot Pese suola pois heti – älä anna pinttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pese suola pois heti kun se on mahdollista. Tuoreeltaan maantiesuola irtoaa kevyesti, mutta maalipinnalle kuivuneen suolakuran poistaminen on haastavampaa. Maantiesuola on koko talven kestävä riesa suurimmalle osalle suomalaisista. Moottorin autonhoitojuttusarjalla on tähän liittyen yksi tärkeä ohje: pese suola pois heti. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty varsinkin pakkaskelien estäessä pesemisen pihalla.Kaikilla ei myöskään ole laajoja pesumahdollisuuksia ja toisilla ei aika tunnu riittävän. Monilla nämä molemmat hankaloittavat autonpesua, mutta sekään ei muuta totuutta. Suolakura tarttuu sitä tiukemmin maalipintaan mitä pidempään se ehtii pinttymään kiinni.Maantiesuolasumu nousee maantienopeuksissa sopivilla keleillä kaikkialle. Se tarttuu epäpuhtauksien kanssa karheaksi pinnaksi auton pinnoille ja edistää paljaan pellin korroosiota hurjalla vauhdilla.Tarttuessaan maantiesuola tekee maalipinnasta likaisen ja karhean. Tämä ei kuitenkaan ole suolan ainoa haitta. Valitettavasti se myös edistää tehokkaasti korroosiota eli ruostumista.Ehjän maalipinnan läpi auto ei ala ruostumaan, mutta ensimmäinen kiveniskemä syntyy uuteenkin autoon varsin pian. Suolaliuos löytää tiensä pieniinkin suojaamattomiin vaurioihin. Peseminen poistaa suolan hetkeksi ja vahaaminen tai muu maalipinnan suojaaminen luo korroosiota merkittävästi hidastavan kalvon.Suola kuivuu koko ajan tiukemmin kiinni, mutta usea eri tekijä vaikuttaa sen tarttumiseen maalipintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiesuola tarttuuLian tarttuminen maalipintaan ei ole täysin yksiselitteinen tapahtuma. Suolan kiinni pinttymiseen vaikuttaa useampikin tekijä ja näitä on hyvä pohtia auton pesutarvetta puntaroidessa.Ensimmäinen vaikuttava tekijä on maalipinnan ja suolakuran välissä oleva maalipinnan suojatuote. Hyvin suojattu auto hylkii likaa paremmin ja on siten helpompi pitää puhtaana. Toinen tekijä on edellisestä pesusta kulunut aika, sillä ajan kanssa suola tarttuu tiukemmin kiinni. Kolmas muuttuja on sää, joka tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä lämpötilaa ja kosteutta.Maantiesuolan kyllästämä kura irtoaa varsin helposti tuoreeltaan kosteana.Huomioi, että maalipinnan lämpötila on eri asia kuin ulkoilman lämpötila. Erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä pakkaskeleillä porottavassa auringonpaisteessa selvästi plussan puolelle. Auringossa suola ikään kuin palaa maalipintaan kiinni. Toisaalta kosteissa keleissä suolakerros ei pääse kuivumaan, jolloin puhdistaminen on jatkossakin helpompaa.Usein pesutarvetta pohditaan siltä kantilta, että auto olisi puhtaana tärkeää menoa varten. Toisinaan ajatuksissa saattaa olla se, kuinka kauan auto pysyy pesun jälkeen puhtaana. Pesua voi kuitenkin ajatella toiseltakin näkökulmalta.Auto on suositeltavaa pestä jo siinä vaiheessa kun suola vielä irtoaa vahaturvallisilla pesumenetelmillä. Tämä tarkoittaa varsin säännöllistä pesurutiinia.Pese suola pois jo silloin kun auto vielä lähtee helposti ja vahaturvallisesti puhtaaksi. Päivittäiseen pesuun ei tarvitse ryhtyä, mutta auto puhdistuu helpommin tuoreeltaan likaantumisen jälkeen. Tasaisin väliajoin, tai tarpeen tullen likaantumisen ja säiden mukaan, tapahtuva puhdistus on paras valinta – aivan kuten auton huoltojenkin kanssa.Pese suola poisKaikki auton pesutapahtumat tulisi aloittaa esipesulla. Suola on eräs hankalimmista poistettavista ja siksi arvostelimme aiemmin Auto Finesse Citrus Powerin vaihtoehtona vahaturvalliseen esipesuun suolakeleillä. Sekin on pesuteholtaan rajoittunut ja toimii lähinnä tuoreehkon suolakerroksen poistamiseen suojatulta maalipinnalta.Esipesu on tärkein vaihe myös suolakuorrutettua autoa pestessä. Esipesuaineeksi on valittava niin voimakas pesuaine kuin lian irrottaminen vaatii.Paksua suolalikakerrosta ei ole suositeltavaa hangata pesuvälineellä, sillä tästä jää rumat jäljet maalipintaan. Esipesussa on tartuttava tiukempiin aineisiin, kunnes pinta näyttää jokseenkin puhtaalta. Monesti tässä tuppaavat maalipintaa suojaavat vahat tai muut suojatuotteet valumaan viemäriin maantiesuolan mukana.Liuotinpesuaineilla saa kyllä tiukempaankin pinttyneen suolan irti maalipinnasta. Hiilivetyliuottimien käyttö vaatii kuitenkin sopivaa öljynerotuskaivolla varustettua pesupaikkaa. Samalla olisi myös syytä varata aikaa auton suojaamiseen uudelleen, jotta liuotinpesuaineiden viemä vahakerros saadaan korvattua uudella suojakerroksella.Aiheesta ei voi puhua mainitsematta nykyisiä laadukkaita kestopinnoitteita. Niistä monet kestävät pesua liuotinpesuaineilla aina hiilivetyliuottimia myöden. Kestopinnoite ratkaisee siten osan talven pesuongelmista – kunhan sopiva pesupaikka on käytettävissä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen