12.1.2019 Ajoneuvot Pese suola pois heti – älä anna pinttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pese suola pois heti kun se on mahdollista. Tuoreeltaan maantiesuola irtoaa kevyesti, mutta maalipinnalle kuivuneen suolakuran poistaminen on haastavampaa. Maantiesuola on koko talven kestävä riesa suurimmalle osalle suomalaisista. Moottorin autonhoitojuttusarjalla on tähän liittyen yksi tärkeä ohje: pese suola pois heti. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty varsinkin pakkaskelien estäessä pesemisen pihalla. Kaikilla ei myöskään ole laajoja pesumahdollisuuksia ja toisilla ei aika tunnu riittävän. Monilla nämä molemmat hankaloittavat autonpesua, mutta sekään ei muuta totuutta. Suolakura tarttuu sitä tiukemmin maalipintaan mitä pidempään se ehtii pinttymään kiinni. Maantiesuolasumu nousee maantienopeuksissa sopivilla keleillä kaikkialle. Se tarttuu epäpuhtauksien kanssa karheaksi pinnaksi auton pinnoille ja edistää paljaan pellin korroosiota hurjalla vauhdilla. Tarttuessaan maantiesuola tekee maalipinnasta likaisen ja karhean. Tämä ei kuitenkaan ole suolan ainoa haitta. Valitettavasti se myös edistää tehokkaasti korroosiota eli ruostumista. Ehjän maalipinnan läpi auto ei ala ruostumaan, mutta ensimmäinen kiveniskemä syntyy uuteenkin autoon varsin pian. Suolaliuos löytää tiensä pieniinkin suojaamattomiin vaurioihin. Peseminen poistaa suolan hetkeksi ja vahaaminen tai muu maalipinnan suojaaminen luo korroosiota merkittävästi hidastavan kalvon. Suola kuivuu koko ajan tiukemmin kiinni, mutta usea eri tekijä vaikuttaa sen tarttumiseen maalipintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiesuola tarttuu Lian tarttuminen maalipintaan ei ole täysin yksiselitteinen tapahtuma. Suolan kiinni pinttymiseen vaikuttaa useampikin tekijä ja näitä on hyvä pohtia auton pesutarvetta puntaroidessa. Ensimmäinen vaikuttava tekijä on maalipinnan ja suolakuran välissä oleva maalipinnan suojatuote. Hyvin suojattu auto hylkii likaa paremmin ja on siten helpompi pitää puhtaana. Toinen tekijä on edellisestä pesusta kulunut aika, sillä ajan kanssa suola tarttuu tiukemmin kiinni. Kolmas muuttuja on sää, joka tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä lämpötilaa ja kosteutta. Maantiesuolan kyllästämä kura irtoaa varsin helposti tuoreeltaan kosteana. Huomioi, että maalipinnan lämpötila on eri asia kuin ulkoilman lämpötila. Erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä pakkaskeleillä porottavassa auringonpaisteessa selvästi plussan puolelle. Auringossa suola ikään kuin palaa maalipintaan kiinni. Toisaalta kosteissa keleissä suolakerros ei pääse kuivumaan, jolloin puhdistaminen on jatkossakin helpompaa. Usein pesutarvetta pohditaan siltä kantilta, että auto olisi puhtaana tärkeää menoa varten. Toisinaan ajatuksissa saattaa olla se, kuinka kauan auto pysyy pesun jälkeen puhtaana. Pesua voi kuitenkin ajatella toiseltakin näkökulmalta. Auto on suositeltavaa pestä jo siinä vaiheessa kun suola vielä irtoaa vahaturvallisilla pesumenetelmillä. Tämä tarkoittaa varsin säännöllistä pesurutiinia. Pese suola pois jo silloin kun auto vielä lähtee helposti ja vahaturvallisesti puhtaaksi. Päivittäiseen pesuun ei tarvitse ryhtyä, mutta auto puhdistuu helpommin tuoreeltaan likaantumisen jälkeen. Tasaisin väliajoin, tai tarpeen tullen likaantumisen ja säiden mukaan, tapahtuva puhdistus on paras valinta – aivan kuten auton huoltojenkin kanssa. Pese suola pois Kaikki auton pesutapahtumat tulisi aloittaa esipesulla. Suola on eräs hankalimmista poistettavista ja siksi arvostelimme aiemmin Auto Finesse Citrus Powerin vaihtoehtona vahaturvalliseen esipesuun suolakeleillä. Sekin on pesuteholtaan rajoittunut ja toimii lähinnä tuoreehkon suolakerroksen poistamiseen suojatulta maalipinnalta. Esipesu on tärkein vaihe myös suolakuorrutettua autoa pestessä. Esipesuaineeksi on valittava niin voimakas pesuaine kuin lian irrottaminen vaatii. Paksua suolalikakerrosta ei ole suositeltavaa hangata pesuvälineellä, sillä tästä jää rumat jäljet maalipintaan. Esipesussa on tartuttava tiukempiin aineisiin, kunnes pinta näyttää jokseenkin puhtaalta. Monesti tässä tuppaavat maalipintaa suojaavat vahat tai muut suojatuotteet valumaan viemäriin maantiesuolan mukana. Liuotinpesuaineilla saa kyllä tiukempaankin pinttyneen suolan irti maalipinnasta. Hiilivetyliuottimien käyttö vaatii kuitenkin sopivaa öljynerotuskaivolla varustettua pesupaikkaa. Samalla olisi myös syytä varata aikaa auton suojaamiseen uudelleen, jotta liuotinpesuaineiden viemä vahakerros saadaan korvattua uudella suojakerroksella. Aiheesta ei voi puhua mainitsematta nykyisiä laadukkaita kestopinnoitteita. Niistä monet kestävät pesua liuotinpesuaineilla aina hiilivetyliuottimia myöden. Kestopinnoite ratkaisee siten osan talven pesuongelmista – kunhan sopiva pesupaikka on käytettävissä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?